یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: وضعیت کنونی تالاب‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی، رواناب‌ها و چشمه‌های خوزستان حاکی از آن است که خشکسالی این استان در راه است.

آنچه از رواناب‌های استان خوزستان و به‌ویژه رودخانه‌های کارون، دز و کرخه گزارش می‌شود از کاهش 53درصدی آورد آنها نسبت به وضعیت طبیعی حکایت دارد. به عبارت دیگر مجموع آورد رودخانه‌های استان در سال‌های طبیعی 16میلیارد و 83میلیون مترمکعب بوده اما هم‌اکنون آورد رودخانه‌ها حدود 7میلیارد و 526 میلیون مترمکعب است. همین مسئله چندی پیش باعث شد تا معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به وضعیت بحرانی حوضه رودخانه‌های کارون، دز و کرخه هشدار دهد.

فتح‌الله دهکردی با بیان اینکه امسال با وجود اینکه یکی، دو بارش زودهنگام ابتدای فصل نوید سال پر بارانی و نزدیک به طبیعی را می‌داد اما با گذشت زمان با عدم‌بارش‌های منظم و مناسب در بالادست به‌صورت برف و در پایین دست به‌صورت باران وضعیت خشکسالی رقم خورد. وی با بیان اینکه وضعیت حوضه کارون بزرگ بحرانی است، توضیح داد: رودخانه کارون با 4 میلیارد‌و 151 میلیون مترمکعب آورد نسبت به سال‌های طبیعی 37 درصد و رودخانه دز با یک میلیارد و 868 میلیون مترمکعب آورد نسبت به سال‌های طبیعی 60 درصد کاهش نشان می‌دهند. البته به گفته وی، حوضه مارون با 21 درصد کاهش نسبت به سال‌های طبیعی در مقایسه با دیگر حوضه‌های آبی استان وضعیت بهتری دارد و از یک‌میلیارد و 141 میلیون مترمکعب آورد در سال‌های طبیعی، در حال حاضر 908میلیون مترمکعب محقق شده است. معاون سازمان آب و برق خوزستان پیش‌بینی کرد که با توجه به وضعیت نامناسب آورد رودخانه‌ها، برنامه‌ریزی برای مصرف کشت تابستانه همراه با صرفه‌جویی خواهد بود.

خشک‌شدن چشمه‌های 4شهر

این در حالی است که گزارش‌ها از خشک‌شدن چشمه‌ها در برخی از شهرهای استان خوزستان خبر می‌دهند. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خوزستان در این خصوص گفت: به‌علت خشکسالی‌های اخیر، تمام چشمه‌های آب در 4شهر این استان خشک شده است. غلامعلی خلیف‌پور به مهر گفت: تمام چشمه‌ها درمناطق ایذه، باغملک، اندیمشک و دزفول خشک شده‌اند. وی از آبرسانی به روستاهای استان خوزستان با به کارگیری 103تانکر فعال خبر داد و اظهار داشت: این تعداد تانکر در حال حاضر 492 روستا با جمعیتی در حدود 15 هزار و 200 خانوار را آبرسانی می‌کنند. وی با اشاره به شرایط خشکسالی استان خوزستان و خشک شدن چاه‌ها در برخی شهرهای استان، تصریح کرد: وضعیت موجود نیاز به تانکرهای آبرسانی و روستاهای تحت پوشش را حتی تا 700‌روستا بیشتر خواهد کرد. وی بر ضرورت تامین اعتبارات آبرسانی به روستاهای خوزستان تاکید کرد و افزود: با تامین بموقع اعتبارات آبرسانی می‌توانیم امیدوار به رفع مشکلات روستاییان در شرایط خشکسالی امسال باشیم.

آب در تالاب‌ها نایاب می‌شود!

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با بیان اینکه محدوده هیچ‌یک از تالاب‌های استان تغییر نکرده و مساحت آنها کاهش نیافته است، گفت: تنها عرصه برخی تالاب‌ها کمتر شده و عرصه با محدوده متفاوت است؛ این عرصه به‌دلیل کاهش آب در بسیاری از تالاب‌ها کاهش یافته است. سیدعادل مولا به ایسنا گفت: تالاب‌ها اگر آب داشته باشند، خودپالایی انجام می‌دهند. این در حالی است که اگر آب تالاب کاهش یابد، مشکلات آن نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر برای ایجاد یک طرح توسعه پرورش ماهی دولت میلیاردها تومان هزینه می‌کند، درحالی‌که طبیعت، حوضچه‌هایی آماده به نام تالاب را در اختیار ما گذاشته که تنها آب آن باید تامین شود.وی درباره تامین حقابه تالاب‌ها نیز اظهار کرد: وزارت نیرو میزان آب مورد نیاز تالاب را هنوز مشخص نکرده است. همیشه در این خصوص دچار چالش هستیم که این میزان آب یا در فصل کشاورزی توسط کشاورزان برداشت می‌شود یا اینکه به‌دلیل خشکسالی حقابه تالاب کاهش می‌یابد.

خسارت 570 میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از خسارت 570میلیارد تومانی به بخشی از کشاورزی استان خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات فراوانی که در حوزه کشاورزی امسال اتفاق افتاد، خسارات زیادی به کشاورزان و دامداران وارد شد. وی مشکل کاهش بارندگی، وجود گرد و غبار و کمبود کود ازته که تنها 5درصد آن برای کشاورزان تامین شد را از جمله مسائل و مشکلاتی عنوان کرد که باعث ایجاد تنش در حوزه کشاورزی شد. چنگلوایی با بیان اینکه در مقطعی از زمان امسال به‌مدت 75‌روز به‌طور مداوم بارندگی نداشتیم، افزود: 200 هزار هکتار از اراضی ما در این مدت به‌صورت 100‌درصدی از بین رفت. وی مجموع خسارت وارده را به غلات، دانه‌های روغنی و کشت تابستانه در حدود 570‌میلیارد تومان عنوان کرد.

کد خبر 171174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز