همشهری آنلاین: "موزه‌ مدرسه‌ای است که می‌تواند ما را خیلی بهتر و با نگاه جالب‌تر به حوادث گذشته آشنا کند"

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رییس موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها در دیدار با نمایندگان ایکوم کشورهای آسیا و اقیانوسیه گفت:« موزه‌ مدرسه ای است که می‌تواند ما را خیلی بهتر و با نگاه جالب‌تر به حوادث گذشته آشنا کند.»

رییس جمهور سابق کشورمان در این نشست گفت: «امروز برای همه مسلم است که داشتن و بهره‌گیری از موزه تفنن نیست، یک ضرورت است که از طریق آن می‌توانیم به شیوه تفکر و نحوه زندگی گذشتگان آشنا شویم.»
خاتمی در دیدار با تعدادی از میهمانان خارجی شرکت کننده در مجمع عمومی کمیته منطقه‌ای موزه‌های آسیا و اقیانوسیه (آسپک) با بیان این مطلب افزود:« امروز همه می‌دانند که  تاریخ مجموعه حوادث گسسته از هم نیست. ما تنها از طریق موزه‌ها به شیوه تفکر و نحوه زندگی دیگران آشنا می شویم. »
رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها گفت:« امروز مسلم است که آن چه از موزه می‌آموزیم اگر بیشتر نباشد، کمتر از کتب تاریخ و آثار مکتوب به جای مانده از گذشته نیست. شاید این تفاوت را هم داشته باشد که آثار گذشتگان برداشتی است که نویسنده از شرایط زندگی، مردم،اندیشه‌ها و روزگار خود داشته است. اما آثاری که در موزه‌هامی‌بینید عین زندگی مردم گذشته  است. بنابراین موزه خود مدرسه ای است که می‌تواند ما را خیلی بهتر و با نگاه جالب‌تر به حوادث گذشته آشنا کند. »
خاتمی که خود نیز عضو کمیته ملی موزه‌های ایران است، در مورد موضوع گفتگو بین ملت‌ها گفت:«اگر امروز که صحبت از گفتگوی تمدن‌ها است، جایگاه موزه‌ها در آن قابل توجه است. درست است که برخی تمدن‌ها امروز از میان رفته‌اند و یا بی‌رمق در عرصه جهان امروز وجود دارند اما اولا شناخت تمدنی که ما در متن آن قرار داریم بدون شناخت گذشته و تاثیر گذشته کامل نیست. دوم این که اگر جسم تمدن‌ها ، شیوه زندگی و تعامل بین افراد از میان برود آثاری از حیات معنوی تمدن‌های جهان و از تمدن های گذشته به جای مانده است. »
وی از  جهانی شدن به عنوان مسئله جهان امروز نام برد:« صرف نظر از  این که تعریف دقیق جهانی شدن چیست، در این که جهان به هم پیوسته می‌شود تردیدی نیست.اما درست در متن جهانی شدن ما شاهد احیا مجدد هویت‌های مختلف و گرایش‌های قومی و ملی در کشورهای مختلف هستیم.»
خاتمی زدودن همه فرهنگ و  آثار تمدنی کشورها و آن چه به هویت کشورها مربوط می‌شود را امری محال دانست و افزود:« امروز صحبت از این است که در متن یک همبستگی جهانی چگونه می‌توان تفاوت‌های بین ملت ها را شناخت و به آن‌ها معنا داد. یافتن وجوه مشترک میان تمدن‌ها و فرهنگ‌های باقی مانده با آن چه از روزگار ما است، کار مشکلی است. بنابراین ما چاره‌ای نداریم که آشنا به گذشته باشیم. موزه‌ها نقش مهمی در این آشنایی داشته‌اند. این که چگونه از روش  گذشتگان استفاده کنیم برای بهبود زندگی امروز شناخت دقیق‌ تر تفاوت‌ها و احیانا مشترکات بین تمدن‌ها در دنیا است.»
رئیس بنیاد باران، راه استفاده درست از موزه‌ها را نیازمند یک تشکیلات بین‌المللی عنوان کرد:«این تشکیلات برای شناخت آثار موزه‌ای در سراسر دنیا و ایجاد ارتباط بین آن‌ها و مبادلات معنوی بیشتر میان موزه‌ها تلاش می‌کند.»
وی با تاکید بر لزوم بالا رفتن  آگاهی‌ها روز افزود:« امروز مسئله حفاظت از آثار و حفظ آن ها امر جدی است و فکر می‌کنم کنوانسیون‌ها و ضوابط خوبی هم وضع شده است. مطمئنم تشکیلاتی نظیر ایکوم و آسپک منشا خیر و برکت خواهد بود و حتما در آینده نزدیک آثار خیر آن را بیشتر خواهد کرد.»
 رئیس جمهورسابق کشورمان با ابراز تاسف از این که نتوانسته در اجلاس اسپک در شیرازشرکت کند، گفت:«امیدوارم گامی که در شیراز برداشته شده آغاز راه جدید برای تقویت همکاری موزه ها و فعالیت‌هایی در این زمینه باشد.»
در ابتدای این دیدار نیز "سید محمد بهشتی" رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) گزارشی از برگزاری مجمع عمومی اسپک در شیراز و دستاوردهای آن ارائه داد.
خانم«زل» مسئول کمیته عضویت ایکوم جهانی نیز در بخشی از این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور خود در ایران گفت:«برگزاری اجلاس شیراز با حضور نزدیک به 75 نماینده از میان 10کشور، باعث شد مشکلات موجود رفع شود و به نتایج خوبی برسیم. این اجلاس فرصتی مناسب بود تا بنیان همکاری میان کشورهای مختلف گذاشته شود و به بیانیه شیراز برسند.»
وی با بیان این که اجلاس شیراز نخستین قدم برای پیشبرد راه هاست ابراز امیدواری کرد:« در دیگر اجلاس و جلسه های ایکوم بتوانیم از تجربه موفق شیراز استفاده کنیم و به سایر اعضای ایکوم در سایر کشورهای جهان آموزش دهیم. حدود 5 ماه آینده ما مجمع عمومی ایکوم جهانی را در وین داریم و در این اجلاس تمامی اعضای این بنیاد جهانی حضور دارند و زمان مناسبی برای ارائه دستاوردهای شیراز است. »
"زل" از خاتمی به عنوان یکی از اعضای ایکوم ایران دعوت کرد تا در مجمع عمومی ایکوم جهانی در وین شرکت کند.
در این دیدار دوستانه تعدادی از اعضای ایکوم ایران، مسئولانی از ایکوم جهانی و نماینده ایکوم کشورهای هند، قرقیزستان، آذربایجان، ازبکستان و سنگاپور حضور داشتند.

کد خبر 17131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز