گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مشکلاتی طی 2 ماه اخیر در امر خدمات بیمه طلایی فرهنگیان بروز کرده که انتقاد و نارضایتی فرهنگیان، اعم از شاغل و بازنشسته را به‌دنبال داشته است.

قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته که دی ماه 90 با تبلیغات فراوان با بیمه ایران منعقد شد، چهار ماهه و از دی 90 تا فروردین 91 بود، البته دی ماه 90 اغلب فرهنگیان بازنشسته موفق به دریافت کارت بیمه طلایی و استفاده از خدمات آن نشدند، فرهنگیانی که طی اسفند 90 و فروردین 91 هزینه درمانی پرداخت کرده‌اند به این امید که هزینه‌های خود را از بیمه‌طلایی دریافت می‌کنند با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته در تماس با همشهری اعلام کرده‌اند کارت بیمه «طلایی» ما در مراکز درمانی و بیمارستانی ارزش «مفرغ» هم ندارد و ما همچنان بلاتکلیف هستیم و دود ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی به چشم فرهنگیان می‌رود. البته وزیر آموزش و پرورش چندی پیش اعلام کرد مشکل بیمه طلایی بازنشستگان تا یک هفته دیگر حل می‌شود که این مشکل هنوز حل نشده است، در این باره گفت‌وگویی با علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش انجام داده‌ایم.

  • چه عواملی موجب بروز مشکل در بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته شده است؟

- وزارت آموزش و پرورش هیچ مشکلی در باره بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته ندارد، چه در بحث پرداخت و چه در بحث قرارداد، مشکل مربوط به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. صندوق بازنشستگی باید مبلغی را که تا‌کنون برای بیمه تکمیلی بازنشستگان فرهنگی (به ازای هر نفر 7 هزار و یکصد تومان) به شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ پرداخت می‌کرد به اضافه مبلغی که وزارت آموزش و پرورش داده را تجمیع و به حساب شرکت بیمه ایران واریز کند. چون بازنشستگان نمی‌توانند از دو بیمه تکمیلی استفاده کنند، از بازنشستگان هم بیمه تکمیلی کسر می‌شود و هم بیمه طلایی، بیمه تکمیلی بر عهده آتیه‌سازان حافظ است و بیمه طلایی بر عهده بیمه ایران که باید تجمیع شود.

  • چه مشکلی در این باره وجود دارد؟

مشکلی که در زمینه بیمه طلایی بازنشستگان بروز کرده نه مربوط به آموزش و پرورش است و نه بیمه ایران بلکه مشخصا مربوط به صندوق بازنشستگی است. صندوق بازنشستگی، اعلام کرده ما برای اینکه مبلغ بیمه را به حساب شرکت بیمه ایران واریز کنیم ‌گیر و گرفت قانونی داریم و نمی‌توانیم پولی را که به بیمه آتیه‌سازان حافظ می‌پردازیم را به شرکت بیمه دیگری پرداخت کنیم. برای بررسی و حل مشکل نشستی با حضور مسئولان ارشد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد تا آنها(مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری) بتوانند به‌نوعی این مشکل را حل کنند.

  • آیا راهکاری اندیشیده شد؟

مقرر شد صندوق بازنشستگی کشوری راهکاری بیندیشد تا پول بیمه‌ای که به شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ پرداخت می‌شود را به شرکت بیمه ایران واریز کنند، ما همچنان منتظر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری هستیم.

  • وزیر آموزش و پرورش وعده حل یک هفته‌ای مشکل بیمه طلایی بازنشستگان را داده، سرانجام این وعده چه شد؟

اینکه وزیر آموزش و پرورش گفته طی یک هفته‌ مشکل بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته حل می‌شود، همچنان منتظر پاسخ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم، باز هم تاکید می‌کنم مشکل اصلی قطع واریزی حق بیمه تکمیلی بازنشستگان به بیمه آتیه‌سازان حافظ و پرداخت آن به بیمه ایران است که باید صندوق بازنشستگی کشوری انجام دهد. بازنشستگان هم‌اکنون از بیمه تکمیلی شرکت بیمه آتیه‌سازان استفاده می‌کنند و ازآن رضایت ندارند، از سوی دیگر این به معنای بیمه طلایی نیست و تنها تکمیل بیمه تامین اجتماعی است.

  • به برخی بازنشستگان اعلام شده هزینه‌های درمانی دی ماه 90 تا فروردین 91 به‌علت اتمام مدت قرارداد پرداخت نمی‌شود، آیا چنین چیزی صحت دارد؟

هزینه‌هایی که مربوط به طی مدت قرارداد با بیمه ایران است طبق ضوابط پرداخت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

  • چرا برخی مراکز درمانی از پذیرش بیمه طلایی فرهنگیان شاغل خودداری می‌کنند و می‌گویند قرارداد نداریم؟

چنین چیزی صحت ندارد و در بحث بیمه طلایی فرهنگیان شاغل هیچ مشکلی وجود ندارد و قرارداد وزارت آموزش و پرورش با شرکت بیمه ایران همچنان به قوت خود باقی است، احتمالا مشکل مربوط به کارت‌های قبلی بیمه طلایی است، کارت‌های سال گذشته بیمه طلایی امسال اعتبار ندارد و باید این کارت‌ها تعویض شود که این کار در حال اجراست.

فرهنگیان شاغل برای دریافت هزینه‌های درمانی مدارک لازم را به رفاه آموزش و پرورش شهر خود ارائه دهند و هر فرهنگی شاغل که مشکلی در زمینه دریافت هزینه‌های درمانی خود دارد می‌تواند به وزارتخانه مراجعه کند.

کد خبر 171473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز