همشهری آنلاین - زهرا آقاجانی*: یکی از شیوه‌های نوین در شبکه توزیع کالا که در کشورهای پیشرفته گسترش قابل توجهی یافته است، توسعه خرده فروشی غیر فروشگاهی در کنار خرده فروشی‌های فروشگاهی می باشد.

خرده فروشی غیر فروشگاهی ابزاری کارآمد در نوین سازی شبکه توزیع

 در این کشورها در حالی که انواع شیوه های خرده فروشی های فروشگاهی(In- store retailers ) ه ها به ابزارهای مدرن دنبال می‌شود، در عین حال از خرده فروشی غیر فروشگاهی (Non-store retailers) غافل نشده و هر روز با استفاده از ماشین فروش مدرن‌تر بر دامنه کالاهایی که به این طریق امکان عرضه دارند، افزوده می‌شود.

به طور کلی خرده فروشی غیر فروشگاهی شامل استفاده از فروش‌های کاتالوگی اعم از آنلاین یا غیرآنلاین( Catalog sales)، ماشین‌های فروش (Vending machines) ، بازاریابی چند سطحی (Multi-level marketing)، و تجارت الکترونیک(E-commerce) بوده که به صورت فراگیری در حال گسترش است.

در ارتباط با گسترش استفاده از ماشین‌های فروش باید گفت که در حال حاضر این شیوه خرده فروشی توسعه قابل توجهی یافته است و دامنه وسیعتری از محصولات بویژه غذایی را در بر گرفته است. از جمله مزیت های این شیوه از خرده فروشی غیر فروشگاهی، امکان عرضه 24 ساعته کالا می‌باشد. این ویژگی سبب شده انواع نوشیدنی‌ها،اسنک‌ها، ساندویج‌های سرد و گرم و... از این طریق عرضه شود.

دستگاه‌های فروش در کشورهایی نظیر فرانسه و آمریکا اخیر عرضه محصولات جدیدتری را به مشتریان آغاز کرده‌اند که از استقبال چشم‌گیری نیز برخوردار شده است. در فرانسه از طریق ماشین‌های فروش مبادرت به ارائه نان باگت داغ به صورت 24 ساعت در شبانه روز کرده و در آمریکا نیز عرضه کیک‌های فنجانی( Cup cake) بزودی آغاز می‌شود و علاقه مندان می توانند هشت محصول با طعم های مختلف را در تمامی ساعات شبانه روز از طریق این دستگاه های خودکار خریداری کنند.

در این ارتباط باید گفت در کشور ما به دلیل کمبود زیرساخت‌های مربوطه، خدمات رسانی به مشتریان توسط ماشین های مکانیزه فروش، کمتر مورد توجه قرار گرفته است که به نظر می رسد با ایجاد بسترهای لازم و تجهیز مراکز مختلف به این قبیل دستگاه‌ها امکان افزایش رضایتمندی و رفاه بیشتر مشتریان فراهم خواهد شد.

*عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

کد خبر 171585
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز