پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: افرادی که در خانواده‌ای فقیر به دنیا می‌آیند، احتمالا در دوران بزرگسالی نیز با فقر خواهند زیست. اما پژوهشگران می‌گویند راهی برای خروج از این بن‌بست وجود دارد: تحصیل.

به گزارش لایو ساینس پژوهشگران آمریکایی می‌گویند کودکانی که در اجتماعات محروم و خاواده‌های فقیر بزرگ می‌شوند، نسبت به کودکانی که در رفاه بزرگ می‌شوند، در دوران بزرگسالی پول کمتری در خواهند آورد و مشکلات بهداشتی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

کاندودا ویکراما، از دانشگاه جورجیا که سرپرست این پژوهش بوده است، می‌گوید: "تجربیات نامطلوب در ابتدای زندگی، مانند زندگی در اجتماع یا خانواده فقیر، برخورداری اقتصادی اجتماعی این افراد در دوران جوانی - درآمد، دارایی و کیفیت شغل تاثیر خواهد گذاشت"

"زندگی در یک محیط نامطلوب در حین دوران کودکی اثری مداوم و درازمدت بر زندگی فرد در دوران بزرگسالی خواهد داشت. حتی اگر  بتوانید موقعیت اجتماعی خود را تغییر دهید، تجربیات نامطلوب ابتدای زندگی همچنان تاثیرگذار خواهند بود."

در عین حال این پژوهش جدید نشان داد که میزان موفقیت تحصیلی می‌تواند اثرات تجربیات ابتدای زندگی بر برخوداری اقتصادی اجتماعی در دوران جوانی را تعدیل کند.

کسب دارایی

این بررسی نشان داد که فقر اجتماعی، جزء اقلیت‌های آفریقایی یا مکزیکی‌تبار بودن و زن بودن بر میزان دارایی آینده جوانان اثر منفی می‌گذارد، و جزء اقلیت‌های آسیایی یا کوبایی‌تبار بودن، درآمد بالای خانوادگی، ازدواج پایدار والدین و اعتماد به نفس بالا میزان درآمد آینده جوانان را بالا می‌برد.

این پژوهشگران با استفاده از نسبت خانواده‌هایی که زیر خطر فقر زندگی می‌کنند به عنوان معیاری برای فقر اجتماعی، نشان دادند که به ازای هر بار 2 برابر شدن درصد افراد زیر خط فقر در یک اجتماع، ارزش دارایی جوانان 10000 دلار کاهش پیدا می‌کند. اما این اثر منفی در مورد جوانان با سطح تحصیلات پایین‌تر بسیار بیشتر بود، یعنی 141000 دلار کاهش.

بررسی این پژوهشگران که بر روی نمونه‌ای ملی از 12000 نوجوان انجام شده بود، نشان می‌دهد که جزء اقلیت قومی یا نژادی بودن نیز می‌تواند بر میزان برخوداری اقتصادی یا اجتماعی افراد تاثیر منفی بگذارد. آمریکاییان آفریقایی‌تبار به طور میانگین نسبت به سفیدپوستانی که در همان اجتماع زندگی می‌کنند، 5330 دلار کمتر درآمد دارند. درباره مکزیکی‌تبار آنها این اختلاف نسبت به سفیدپوستان 3960 دلار بود.

بهبود ناشی از تحصیلات

ویکراما درباره این نتایج می‌گوید: "تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که آسیب‌های ناشی از فقر در دورن کودکی غیرقابل‌جبران هستند، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که تا حدی ممکن است بتوان این تاثیرات را خنثی کرد."

به گفته این پژوهشگران این شکاف درآمدی میان جوانان با افزایش میزان تحصیلات کاهش می‌یابد. برای مثال در آفریقایی‌تبارها به ازای هر مورد مزیت تحصیلی از تمام کردن دبیرستان گرفته تا وارد کالج شدن، میزان درآمد سالانه 6700 دلار افزایش می‌یافت.

ویکراما می‌گوید: "به طور کلی فقر اجتماعی در دوران کودکی اثری منفی بر دارایی، درآمد و کیفیت شغلی جوانان خواهد داشت.، اما این اثر منفی در جوانانی که به درجات تحصیلی بالا رسیده‌اند، چندان قابل توجه نیست."

کد خبر 171773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز