همشهری آنلاین: تحقیقات تازه دانشمندان آن‌ها را به این نتیجه رسانده است که بهتر است به جای استفاده از قرص های کلسیم، افراد از رژیم غذایی که کلسیم آن زیاد است، استفاده کنند.

calcium

«احتمال ابتلا به حمله قلبی در افرادی که از قرص‌های کلسیم استفاده می‌کنند، بیشتر از معمول است.»
به گزارش بی‌بی‌سی، این نتیجه یکی از تازه‌ترین تحقیقاتی است که پژوهشگران آلمانی انجام داده‌اند و گزارش آن در مجله قلب منتشر شده است.

قرص‌های کلسیم را معمولا سالمندان برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از شکستگی مصرف می‌کنند. اما حالا با روشن شدن نتیجه این تحقیقات، متخصصان معتقدند افراد باید با احتیاط از قرص کلسیم استفاده کنند و بهتر است به جای استفاده از قرص‌های کلسیم از رژیم غذایی که کلسیم آن زیاد است، استفاده شود.

با احتیاط مصرف کنید

محققان مرکز تحقیقات سرطان آلمان در هایدلبرگ ۲۳ هزار و ۹۸۰ نفر را برای بیش از ۱۰ سال تحت نظر داشتند. دست اندرکاران میزان ابتلا به حمله قلبی را در افرادی که از قرص کلسیم استفاده می‌کردند با افرادی که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کردند مقایسه کردند.

در طول این مدت، در میان ۱۵ هزار و ۹۵۹ نفری که هیچ قرص مکمل غذایی مصرف نمی‌کردند، ۸۵۱ نفر دچار حمله قلبی شدند. اما این میزان در میان افرادی که از قرص کلسیم استفاده می‌کردند ۸۶ درصد بیشتر بود.

به این ترتیب محققان نتیجه گرفتند که میزان حمله قلبی در افرادی که قرص کلسیم می‌خورند ممکن است افزایش قابل توجهی بیابد و بنابراین این افراد باید با احتیاط این قرص‌ها را مصرف کنند: «این تحقیق نشان می‌دهد که احتمال حمله قلبی در افرادی که قرص کلسیم مصرف می‌کنند ممکن است بالا برود. اگرچه این بدان معنی نیست که استفاده از این قرص‌ها موجب ایجاد حمله قلبی می‌شوند.»

نیاز به کلسیم یک نیاز جدی است

«پوکی استخوان در زنان یک مشکل جدی به حساب می‌آید. بنابراین، توصیه به کاهش استفاده از قرص‌های کلسیم در زنان، آن هم فقط بر اساس نتایج یک تحقیق ناقص، کاری غیر مسئولانه است، به ویژه اینکه ارتباط بین کلسیم، ویتامین دی و سلامت و استحکام استخوان‌ها از سوی اداره نظارت بر مواد غذایی اتحادیه اروپا تایید شده است.»

این را دکتر کری راکستون از سرویس اطلاعات مکمل‌های غذایی بریتانیا می‌گوید. بنیاد قلب بریتانیا نیز به بیمارانی که برایشان قرص کلسیم تجویز شده، توصیه می‌کند که همچنان به خوردن این قرص‌ها ادامه بدهند اما اگر در این باره نگرانی دارند، باید با پزشکانشان مشورت کنند.

برخی کارشناسان هم بر این باورند که برای روشن شدن رابطه سلامت قلب و استفاده از قرص‌های کلسیم به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اما در هر حال شواهد مبنی بر اینکه استفاده از قرص‌های کلسیم بی زیان نیست، با انجام چنین تحقیقاتی قوی و قوی‌تر می‌شود و مردم باید تلاش کنند میزان کلسیم مورد نیازشان را از رژیم غذایی روزانه تامین کنند.

لبنیات و شیر منبع کلسیم هستند. مواد غذایی لبنی جایگزین و غنی سازی شده مانند شیر سویا و سبزیجات سبز و برگ‌دار هم منابع خوب تامین کلسیم هستند.

 

کد خبر 171979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز