همشهری آنلاین: دیدن توده‌ای از هوای پیچ در پیچ در حال فوران از انتهای هواپیماهای مختلف به ویژه زمانی که رنگ این توده هوا متمایل به قرمز باشد،‌ کمی نگران کننده به نظر می‌آید. اما تصاویری که در ادامه می‌بینید در واقع در حال نمایش دادن ردی از بخار آب هستند که به واسطه هوای سردی که در اطراف بال‌های هواپیما وجود دارد تشکیل می‌شوند.

با بالا رفتن تعداد هواپیماهای در حال تردد در آسمان، مشاهده رد بخار آب در دنباله آنها به پدیده‌ای رایج تبدیل شده است که به واسطه این ردهای پیچ در پیچ،‌ مناظر جالب توجه و دیدنی به وجود می‌آیند.

مناطق کم فشار در اطراف لبه‌های باله‌های هواپیماها گرداب‌هایی به وجود می‌آورند که با حرکت رو به جلوی هواپیما،‌ این نقش‌ها در امتداد لبه بال‌ها در میان آسمان به شکل ردی به جا می‌مانند. کم فشار بودن این مناطق به آن معنی است که هوای سرد در این نقاط متراکم شده و ردی زیبا از بخار آب و حتی ذرات یخ از خود به جا می‌گذارد.

در عین حال زمانی که هواپیمایی از میان ابرها عبور می‌کند،‌ بخار آب و ذرات یخی از میان ابر به سمت باله‌ها کشیده شده و به غلظت رد به جا مانده می‌افزایند. تلاطم ایجاد شده به واسطه گرداب‌هایی که در میان بخار آب به وجود می‌آیند می‌توانند منجر به مسدود کردن دید هواپیمایی شوند که در پی هواپیما در حرکت است،‌ از این رو است که به هواپیماها اجازه داده نمی‌شود تا در فاصله نزدیکی از یکدیگر فرود بیایند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها