همشهری آنلاین: مقامات ناسا با انتشار متنی 92 صفحه‌‌‌ای از کشورهای مختلف درخواست کرده‌اند که در اکتشفات آتی خود بر سطح کره ماه، به ردپاها و نشانه‌های نخستین حضور فضانوردان ناسا در ماه آسیب نرسانند

فضانورد

به گزارش ایسنا، تاکنون قانون بین سیاره‌‌ای برای رعایت حقوق کشورهای مختلف در اکتشافات فضایی وضع نشده است.

با توجه به برنامه‌های فضایی کشورهای مختلف و تصمیم کشورهایی مانند روسیه، ژاپن و هند برای فرستادن فضانورد به کره ماه طی دو دهه آینده، مقامات ناسا با انتشار بیانیه‌ای رسمی از مسافران بعدی ماه درخواست کرده‌اند که حریم تاریخی فرود نخستین انسان بر سطح ماه را رعایت کنند.

در متن درخواست 92 صفحه‌ای ناسا ‌آمده است: لطفا در محدوده فرود آپولو و سایت تحقیقاتی فضانوردان آمریکایی فرود نیایید و ما نیز در محدوده اکتشافی شما حضور پیدا نخواهیم کرد!

مناطقی که ناسا خواستار رعایت حریم آنها شده شامل سایت محل فرود آپولو 11 و 12، منطقه فرود مدارگرد اکتشافی و ردپای فضانوردان بر سطح ماه است.

این درخواست در حالی صورت می‌گیرد که علاوه بر کشورهای مختلف علاقه‌مند به سفر به ماه، جایزه 30 میلیون دلاری X Prize‌ با هدف حمایت از شرکت‌های خصوصی برای ارسال یک روبات به ماه تا سال 2015 در نظر گرفته شده است.

روبات باید به طور کامل بر سطح ماه فرود آمده و تصاویر ویدئویی و عکس‌های مختلفی از ماه تهیه کرده وبه زمین بازگرداند. تیم اول که موفق به انجام این سفر اکتشافی شود، 20 میلیون دلار و تیم دوم نیز پنج میلیون دلار جایزه از آن خود خواهد کرد.

کد خبر 172234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز