همشهری آنلاین: معاون شهرسازی شهردار تهران با اعلام اینکه ضوابط جدید بلندمرتبه‌سازی در پایتخت تا پایان شهریور ماه تدوین خواهد شد، گفت: این ضوابط از ابتدای سال 92 اجرا خواهد شد.

علیرضا جاوید

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مهندس علیرضا جاوید در نشست خبری که صبح روز دوشنبه با معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص طرح تفصیلی تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت : سال گذشته قرار بود تا مراسم نمادین رونمایی از طرح تفصیلی اجرا شود و بر اساس طرح جامع باید در ابتدای اجرای این طرح مجموعه دست اندرکاران در مراسمی به اجرای طرح متعهد می شدند.

وی افزود: شورای شهر تهران و همچنین کمیسیون ماده صد نیز ضوابط و مقررات طرح تفصیلی را درمقیاس یک ده هزارم تایید کرده بودند اما مقرر شد تا ضوابط و مقررات طرح در مقیاس یک دوهزارم به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد و بعد از این مرحله مراسم رونمایی آن انجام شود تا حسن اجرای آن نیز تقویت شود که درنهایت 25 اردیبهشت امسال این طرح در برج میلاد با حضور همه دست اندرکاران آن رونمایی شد.

توزیع مناسب خدمات و سرانه ها

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه امکان نظر سنجی و ارائه پیشنهادات شهروندان در سایت شهرداری تهران وجود دارد، افزود : توزیع مناسب خدمات و سرانه های انتفاعی و غیر انتفاعی از مزایای طرح است و امکان دسترسی آسان به سرانه های خدماتی در همه 55 زیر پهنه شهر وجود دارد .

جاوید تصریح کرد :‌این موضوع در توزیع پارک های شهری و غیر شهری نیز وجود دارد به طوری که در منطقه 22 هم اکنون قطب سبز و پارک شهری با سرانه های مکمل در حال انجام است و پروژه یک هزار و یک شهر در زمینی به وسعت 300 هکتار در دست انجام است و در جایی دیگر شاهد احداث بوستان ولایت در جنوب تهران هستیم که بر اساس طرح تفصیلی جدید از پادگان قلعه مرغی به این فضا تبدیل شد.

افق طرح تفصیلی 15 ساله است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که طرح تفصیلی تهران از پنجم فروردین امسال در حال اجراست، گفت: تا کنون بالغ بر پنج هزار دستور نقشه بر اساس این طرح صادر شده و تعداد زیادی نیز جواز ساختمانی صادر شده و این در حالی است که طرح تفصیلی تهران همه فرآیند قانونی خود را در شورای شهر ،‌کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری طی کرده وهم اکنون ملاک عمل مناطق 22 گانه است و افق طرح نیز 15 ساله پیش بینی شده است .

جاوید درباره تغییرات احتمالی در اجرای طرح تفصیلی افزود:‌ در صورت لزوم تغییرات در طرح تفصیلی این کار باید در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و معماری دنبال شود.

ابتدای سال 92 بلند مرتبه سازی آغاز می شود

معاون شهردار تهران با اشاره به ضوابط بلند مرتبه سازی در تهران بر اساس این طرح گفت:‌ بلند مرتبه سازی در قالب طرح های موضوعی توسط مهندسان مشاور مربوطه در حال انجام است که تا پایان شهریور ارائه می شود و بعد از مراحل قانونی در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و معماری امیدواریم که از ابتدای سال 92 ضوابط جدید بلند مرتبه سازی جایگزین مصوبه قبلی شورای عالی شهرسازی و معماری شود.

وی در خصوص اعتراض شورای شهرتهران به تغییرات طرح تفصیلی در اراضی مسکونی دولتی گفت :‌ در منطقه 21 که کاربری ها مسکونی بود مقرر شد تا با الزام تامین سرانه ها این انطباق ایجاد شود و در منطقه 4 نیز بخشی از املاک به تامین سرانه های عمومی اختصاص می یابد و همچنین بر این اساس ادامه خیابان استقلال نیز بازگشایی می شود و اجازه ساخت و ساز مسکونی در آن داده می شود.

جاوید تصریح کرد:‌ با این وجود مقرر شد تا اقدامات کارشناسی به مدت دو ماه انجام شود و بر اساس آن تغییرات پهنه های مسکونی و مختلط صورت گیرد که تاکنون نیز این کار انجام شده و مصوبه ای برای تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی برای اراضی دولتی شاهد نبودیم.

ضوابط ملک های بالای 10 هزار متر

جاوید با بیان این که این طرح با افق 15 ساله همه فریند های قانونی خود را طی کرده و نظارت بر اجرای ان در سال های آتی نیز وجود دارد گفت: در طرح تفصیلی اراضی با وسعت یک هکتار و بیشتر در قالب لایه نوسازی شهری تصویب شدند و ملک بیشتر از 10 هزار متر مربع علاوه بر پهنه شهری مشمول تثبیت نوسازی شهری نیز می شود و احداث بنا در ان باید منوط به طرح موضعی و تصویب کمیسون ماده 5 و داشتن طرح توجیهی باشد ،‌ضمن آن که 50 درصد ملک نیز باید فضای سبز و سرانه شهری باشد که پادگان ها نیز مشمول این طرح هستند که عملیات اجرایی بوستان ولایت و فضای سبز ان نیز بر این اساس در حال انجام است .

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به تاثیر اجرای طرح تفصیلی بر قیمت مسکن گفت : قیمت مسکن متاثر از تورم عمومی جامعه ،‌قیمت مصالح و هزینه های بیمه و امثال ان است و اجرای این طرح بر قیمت مسکن تاثیری ندارد چراکه طرح تفصیلی نگاه توسعه ای و بهسازی در کنار توزیع کاربری مسکونی و خدماتی و فعالیتی به شهر دارد و در بسیاری از پهنه ها ساخت و سازهای افزایشی نیز داریم و در مجموع اجرای طرح تفصیلی موجب رونق ساخت و ساز و تولید بیشتر و بهتر مسکن و واحدهای تجاری ،‌اداری و خدماتی می شود.

کد خبر 172239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز