گروه اجتماعی - مینا شهنی: مدیرعامل تامین اجتماعی برای اجرای صحیح قانون همسان‌سازی‌ قول مساعد داده است.

کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، طی ماه‌های گذشته تلاش کرد تا با گفت‌وگو با مسئولین توجه آنها را برای اجرای صحیح و متناسب قانون همسان‌سازی‌ جلب کند، آخرین برداشت او از این تلاش‌ها این است که شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرتضوی، مدیرعامل تامین اجتماعی، قول مساعد داده‌اند.

درحالی‌که قانون بودجه سال 91 در حال حاضر در دست بررسی است تعیین یک ردیف جداگانه برای اجرای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ضروری است، چنانچه نمایندگان مجلس این ردیف بودجه را در قانون بودجه امسال پیش‌بینی‌، تعیین و تصویب نکنند همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 91 با مشکل روبه‌رو خواهد شد. همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیازمند پشتوانه مالی است. عدم‌تعیین ردیف بودجه از سوی دولت سبب می‌شود تا اجرای این قانون با ابهام روبه‌رو شود.

خبازها در این‌باره گفت: ما هنوز از قانون بودجه 91 خبری دریافت نکرده‌ایم بنابراین اصلا نمی‌دانیم که برای امسال بودجه‌ای جهت همسان‌سازی‌ درنظر گرفته شده یا نه؟ او افزود: بازنشستگان همچنان نحوه اجرای قانون همسان‌سازی از سوی تامین اجتماعی را نادرست می‌دانند و نسبت به آن اعتراض دارند، آنها معتقدند درصورتی‌که خواسته مجلس و دولت به درستی اجرا می‌شد امروز مشکلات معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی کمتر بود.

یکی از بازنشستگان با عنوان کردن این نکته که به‌نظر می‌رسد تامین اجتماعی قصد تنبیه‌کردن حداکثر بگیران را داشته توضیح داد: در روشی که تامین اجتماعی درنظر گرفته افرادی که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند از اجرای قانون همسان‌سازی‌ سهم بسیار کمتری دریافت کردند. اضافه کردن 14 هزار تومان به این گروه بازنشسته به‌نظر یک رفتار تنبیهی می‌آید.

قانون بودجه سال 88 در بند 39 برای انجام همسان‌سازی بازنشستگان، دولت را مکلف کرد تا سهامی معادل 2هزارو 500 میلیارد تومان در اختیاز صندوق بازنشستگی بگذارد اما ردپای این بند قانونی در بودجه 89 کشور دیده نمی‌شود، در بند‌7 تصویبنامه هیات وزیران تاکید شده که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مکلف است که به‌منظور پایداری یارانه‌های حمایتی بند39 هر سال اعتبار مورد نیاز را حسب اعلام صندوق تامین اجتماعی در بودجه سنواتی به‌صورت ردیفی جداگانه منظور کند اما این بودجه در قانون بودجه سال 89 کشور نادیده گرفته شده و غایب است.

ابتکار تأمین اجتماعی

سال 89 به جای آنکه بودجه‌ای برای این کار درنظر گرفته شود، یک ابتکار سبب شد تا مسیر قانون تغییر کند. مدیرعامل تامین اجتماعی با همکاری وزیر وقت رفاه و نظر مساعد دولت به این نتیجه رسیدند که از همان مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومانی که برای سال 88 درنظر گرفته شده بود استفاده کنند، با اینکه بودجه برای هزینه شدن در سال 88 درنظر گرفته شده بود عملا بین 2 سال تقسیم شد، پس سهم سالانه بازنشستگان تامین اجتماعی نصف شد و در سال 90 نیز مبلغی معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای اجرای این کار درنظر گرفته شد.

مخالفان اجرای همسان‌سازی‌

الگو و روشی که تامین اجتماعی برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ درنظر گرفته با مخالفت بازنشستگان روبه‌رو شد. براساس این الگو مبلغی بین 14 تا 84 هزار تومان اضافه شد و سر جمع کل پولی که برای اجرای این الگو هزینه شد 975 میلیارد تومان بود، یعنی کمتر از نصف 2 هزار و 500 میلیاردی که مجلس تعیین کرده بود و هرگز مبنای اختلاف بسیار زیاد بین ارقام و اعداد و رابطه آن با نارضایتی و اعتراض بازنشستگان مشخص نشد.

رضا پاکزاد، رئیس کانون بازنشستگان تهران بزرگ، در این‌باره گفت: طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان در سال 88 اجرا شد اما همان سال هم با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد که از سوی مسئولان نادیده گرفته شد.

تفاوت از نیت تا عمل

نمایندگان مجلس با درنظر گرفتن 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای بند 39 قانون بودجه 88 تلاش کردند تا مشکلات معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی برطرف شود اما با الگویی که تامین اجتماعی درنظر گرفته و اجرا کرده‌است این مشکل همچنان پابرجاست.

کد خبر 172489
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز