سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ وزارت آموزش و پرورش امسال هم بودجه‌ای برای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان ندارد اما فرهنگیانی که بیماری سخت علاج دارند می‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جشنواره قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز استان تهران در این باره اعلام کرد:‌ بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد به‌زودی ابلاغ می‌شود و براساس آن حدود 10‌هزار فرهنگی دارای بیماری سخت‌علاج بازنشسته می‌شوند، البته باید پرونده پزشکی این گروه کامل باشد.

او با اشاره به اینکه برخی فرهنگیان به بیماری‌های سخت‌علاج مبتلا هستند گفت: قرار است براساس نظر کارشناسان معدودی سهمیه برای هر استان با توجه به جمعیت دانش‌آموزی استان‌ها تعیین شود تا مدیران کل آموزش و پرورش در چارچوب این سهمیه‌بندی با بازنشستگی پیش از موعد معدودی از فرهنگیان که دارای پرونده بیماری سخت‌علاج هستند موافقت کنند.

جزئیات بازنشستگی پیش از موعد

وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات اصلاحیه بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان نیز اظهار کرد: آنچه در مجلس و قانون بودجه مصوب شد یک اصلاحیه برقانون بازنشستگی پیش از موعد است؛ همه قوانین به قوت خود باقی است و تنها 5 سال ارفاقی برای بازنشستگی پیش از موعد به فرهنگیان تعلق نمی‌گیرد. او با بیان اینکه بر این اساس بانوان و مردان فرهنگی به‌ترتیب با 20 و 25‌سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش می‌توانند بازنشسته پیش از موعد شوند، گفت:

البته اجرای این اصلاحیه نیز با مشکل تأمین اعتبار روبه‌رو است و باید از طریق منابع داخلی وزارتخانه یا فروش اموال انجام شود. حاجی‌بابایی افزود: تا‌کنون باید به ازای هر بازنشسته، مبلغ 15‌میلیون تومان به‌حساب تأمین اجتماعی و بازنشستگی واریز می‌کردیم ولی با وجود اینکه اکنون این موضوع مطرح نیست باز هم نمی‌توانیم بازنشستگی پیش از موعد نامحدود داشته باشیم. وی درباره زمان اقدام برای ارائه درخواست بازنشستگی پیش‌ از موعد نیز اعلام کرد: بودجه این هفته به ما ابلاغ شده و فرهنگیان باید صبر کنند تا بخشنامه به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شود.

امیدواری برای حل مشکل بیمه طلایی

قرار داد بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته 4ماهه و از دی 90 تا فروردین‌91 بود که با اتمام این مدت، بیمه طلایی بازنشستگان دچار مشکل شده و رایزنی‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برقراری مجدد بیمه طلایی هنوز به نتیجه‌ نرسیده است.

وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: اخیرا نشست‌هایی با وزیر رفاه و صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شده و تلاش می‌کنیم تا فرهنگیان بازنشسته نیز مانند فرهنگیان شاغل از مزایای بیمه طلایی برخوردار شوند.

روزی 6 ساعت آموزش

وزیر آموزش و پرورش در این همایش با اشاره به تقویم آموزشی گفت: دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و متوسطه باید روزانه 6 ساعت در کلاس درس حاضر باشند و احتمالا 3-2 سال باید 2 روز در هفته 8‌ساعت درس بخوانند، چون تقویم آموزشی دوره راهنمایی هفته‌ای 32‌ساعت است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه دانش‌آموز‌ان در 3 زنگ 90‌دقیقه‌ای سر کلاس درس حضور دارند و 2زنگ تفریح 15‌دقیقه نیز درنظر گرفته شده که در مجموع 300‌دقیقه می‌شود اظهار کرد: دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و دبیرستان به‌ترتیب یک و 2 روز تا ساعت 2:15 بعدازظهر در مدرسه می‌مانند. او تصریح کرد: چنانچه دانش‌آموزان بیشتر از این زمان در مدرسه بمانند تأثیر مثبت در آموزش آنها نخواهد داشت و مشکل کنونی در مدارس نبود مشاوره است که با تشکیل کلاس‌های فوق‌برنامه حل نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشتباه دانستن اجبار برای حضور طولانی مدت دانش‌آموزان دبستانی تأکید کرد: دانش‌آموزی می‌تواند ساعات طولانی در مدرسه بماند که بعد از 3 ساعت درس خواندن، جایی برای استراحت و خواب در مدرسه داشته باشد.
حاجی‌بابایی گفت: به جای برگزاری کلاس‌های فوق برنامه باید معلمان به روز و قوی شوند و ابزار و امکانات در کلاس وجود داشته باشد تا دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه لحظه‌شماری کنند نه اینکه دانش‌آموزان مترصد شنیدن صدای زنگ باشند.

کد خبر 172490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز