سه شنبه 16 تیر 1394 | به روز شده: 2 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
دوشنبه 15 خرداد 1391 - 20:45:18 | کد مطلب: 172949 چاپ

افتتاح نیمی از آزادراه تهران - شمال شاید 2 سال دیگر

اقتصاد > حمل و نقل - گروه اقتصادی - محمد رضایی:
در پی فشار رسانه‌ای در روزهای اخیر، مسئولان و مجریان طرح آزاد راه تهران- شمال تقویمی جدید برای بهره‌برداری از نیمی از آزادراه ارائه دادند.

این درحالی است که اختلافات دولت از یک سو و بنیاد مستضعفان از سوی دیگر سرنوشت این طرح عمرانی کشور را در ابهام قرار داده است. مسئولان احداث پروژه آزاد راه تهران- شمال تقویم قطعی افتتاح قطعات مختلف این مسیر را اعلام کردند. به گزارش همشهری پس از گذشت قریب به 35 سال از طرح آزادراه تهران- شمال سازندگان آزادراه به‌طور قطعی اعلام کردند که فاز 4 این مسیر تا شهریور ماه سال‌جاری و فاز یک آن تا پایان سال 92 افتتاح خواهد شد.

به این ترتیب مسافران شهرهای شمالی می‌توانند از نوروز سال آینده حداقل 53 کیلومتر از مسیر را از طریق این آزادراه طی کنند. البته برای تحقق این وعده‌ها شرط و شروطی هم تعیین شده است که درصورت تأمین نشدن آن احتمال تعویق مجدد در افتتاح این مسیر وجود دارد اما کماکان عملیات اجرایی در قطعات 2 و 3 متوقف است که به گفته رئیس شرکت آزادراه، اعتبارات لازم برای راه‌اندازی فعالیت‌های قطعه 2 در بودجه سال‌جاری دیده شده است. بنیاد مستضعفان به‌عنوان شریک 50 درصدی این پروژه مدعی است مشکلات این آزادراه درصورت تأمین منابع مالی و آزادسازی اراضی معارضی برطرف خواهد شد و پروژه حداقل در مناطق یک و 4 زودتر به اتمام می‌رسد.

پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود که قطعه یک تا پایان سال‌جاری افتتاح خواهد شد. این تاریخ در پی آن اعلام می‌شد که رانش زمین در این محدوده سبب شد تا وعده افتتاح در پایان سال 90 محقق نشود اما اکنون مجری قطعه 4 این قول را داده است که منطقه مذکور را زودتر از تاریخ اعلام شده یعنی تا پایان شهریور ماه تحویل بدهد. به گزارش فارس، محسن عابدی ضمن تشریح میزان پیشرفت فیزیکی این قطعه، طول این مسیر را 21.5 کیلومتر عنوان کرده و گفته است:

وجود نقص در مطالعات انجام شده توسط شرکت چینی موجب شد در اجرا با ریزش و در نتیجه تعویق در عملیات مواجه شویم. عابدی ادامه داد: مسیر منطقه 4 آزادراه تهران - شمال نسبت به مسیر فعلی جاده کرج - چالوس کوتاه‌تر نشده است اما از نظر سرعت حرکت و تسهیل در رفت‌وآمد، زمان را بسیار کوتاه می‌کند.مدیر منطقه یک آزادراه تهران - شمال هم از پیشرفت 40 درصدی این منطقه 32 کیلومتری خبر داده و گفته است:

اگر مشکل فاینانس و تحویل اراضی نداشته باشیم، این قطعه آزادراه انتهای سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش ایرنا جلال عابدین گفت: با تکمیل منطقه یک آزاد راه تهران - شمال60 کیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس کوتاه و سالانه حدود 40 میلیون دلار از محل صرفه جویی سوخت عاید کشور خواهد شد.

در همین زمینه:
انتخاب سردبیر

توجه ویژه شهرداری به ملاحظات زیست‌محیطی در ساخت بزر‌گراه شوشتری

احداث بسیاری از پروژه‌های عمرانی در شهر تهران در طول سال‌های گذشته با کمترین آسیب به محیط‌زیست همراه بوده و حتی در برخی از پروژه‌های عمرانی به‌دلیل حفظ محیط‌زیست، شهرداری تهران حاضر به تغییر نقشه و اتخاذ سیاستی مبتنی بر حفظ محیط‌زیست شد.

لایحه مدیریت یکپارچه شهری، شهریور‌ماه در هیأت دولت

عباس ثابتی‌راد : هفته گذشته سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و رئیس‌جمهور نیز با ابلاغ این سیاست‌ها رسما آغاز تدوین برنامه ششم توسعه کشور را کلید زد.

اختلاف در ۱+۵

محمد کرباسی: مقام‌های آمریکا به‌خاطر مصوبه کنگره این کشور بر تاریخ ۷جولای به‌عنوان ضرب‌الاجل تأکید دارند.

یورو در اغما

محمدامین خرمی: یونانی‌ها در همه پرسی روز یکشنبه به طرح پیشنهادی وام‌دهندگان بین‌المللی، «نه» گفتند.

افزایش ۲۲ درصدی نقدینگی در سال ۹۳ آمارهای بانک مرکزی

از رشــد ۲۲ درصدی نـقدینگی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ حکایت دارد اما در سالی که رکود همچنان بر بدنه اقتصاد سایه افکنده، نشانه‌ای از افزایش گردش پول و ثروت‌افزایی در اقتصاد به این میزان نمایان نشده است.

نان دونرخی و مشکلاتش

علی ابراهیمی: در مورد وضعیت آرد و نان با علی قنبری، معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

تکرار هدفمندی یارانه‌ها در برنامه ششم توسعه

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تشریح جهت‌گیری‌های برنامه ششم توسعه کشور تأکید کرد: رسیدن به رشد اقتصادی ۸درصد اولویت دولت است اما رشد ۸درصدی اقتصادی کشور در سال نخست اجرای برنامه محقق نمی‌شود و دستیابی به این هدف مهم نیازمند ۱۰۶۳میلیارد تومان منابع مالی است.

برخورد با گرانفروشی شرکت‌های لبنی

گرانفروشی شیر و لبنیات توسط برخی صنایع لبنی موجب بررسی پرونده تخلف این شرکت‌ها در سازمان حمایت شد.

یونان، روز بعد

نیلوفر قدیری: نتیجه همه‌پرسی یونان که همه در اروپا منتظرش بودند، بالاخره معلوم شد. اما روز بعد از این همه‌پرسی چه خواهد‌شد؟

بازار سرمایه و توافق هسته‌ای

علی سنگینیان: رکود فعلی بورس تهران و افت قیمت سهام، بیش از ۱۶‌ماه است که ادامه دارد. این روند نزولی که از زمستان ۹۱ و پیامد رکود حاکم بر اقتصاد کشور ایجاد شده است به‌رغم تلاش‌های انجام شده در سطح بازار و رشدهای مثبت مقطعی، تاکنون تداوم داشته و این سؤال را در ذهن فعالان بازار ایجاد کرده است که نقطه پایان این افت کجاست و بازار در چه مرحله‌ای با رشد قیمت‌ها مواجه خواهد شد؟

دادو ستد ۱۸۵میلیارد تومان سهام

سهامداران در مجموع ۱۸۵میلیارد تومان سهام در بورس تهران و فرابورس دادوستد کردند.

از اراده مقتدرانه اش

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری: خواجه گفت: «اگر شب‌ها همه قدر بودی، شب قدر بی‌قدر بودی!» آری، شب‌ها همه قدر نیست

از مقتلی نانوشته

سیداکبر میر جعفری: .... بعد حوالی چاشت بوده انگار.

رکورد بارفیکس در یک دقیقه

سنگاپور> ورزشکاری اهل سنگاپور با ثبت ۴۳ حرکت بارفیکس در یک دقیقه رکورد جهان را شکست. کیم‌یئونگ در حالی نامش در کتاب رکورد‌‌های جهانی گینس ثبت شد که رکورد پیشین ۴۲ حرکت بارفیکس در یک دقیقه بود.

جهانی شدن صبر یک نمازگزار

استانبول> فیلمی که به سرعت در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، نمازگزاری را نشان می‌دهد که پسربچه‌ای خردسال مدام با او بازی می‌کند.

نگهداری پدر و مادر فداکار از ۴ فرزند معلول

«همه این اتفاقات خواست خداوند بزرگ است و باید در برابر همه مشکلات صبر کنیم.» این اظهارات مرد فداکاری است که سال‌هاست همراه همسرش از ۴فرزند معلولشان به سختی نگهداری می‌کند و عاشق بچه‌های معلولش است.

بازارچه‌های مرزی، معبر میوه‌های قاچاق

واردات میوه‌های ممنوع به کشور موجب هشدار مسئولان وزارت جهادکشاورزی و دست اندرکاران بازار میوه در مورد پیامدهای منفی این رویه شده است.