چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

تا وقتی دولت میزان افزایش حقوق کارکنان خود را اعلام نکند از افزایش مستمری بازنشستگان هیچ خبری نیست.

علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان، با اعلام این خبر به فارس گفت: یک هفته پس از افزایش حقوق کارکنان دولت میزان افزایش مستمری بازنشستگان صندوق تأمین‌اجتماعی هم اعلام می‌شود. او تأکید کرد: طبق قانون باید میزان افزایش حقوق‌ها در آغاز هرسال اعلام و اعمال شود چرا که نرخ تورم در آغاز سال محاسبه می‌شود، ‌بنابراین انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر برای افزایش حقوق پرسنل خود اقدام کند تا تکلیف بازنشستگان تأمین‌اجتماعی هم مشخص شود.

2هفته پیش خبازها از نظر مساعد سعید مرتضوی، ‌مدیرعامل تأمین اجتماعی، ‌برای افزایش حقوق بازنشستگان براساس نرخ تورم خبر داده وگفته بود: با توجه به اینکه نظر مرتضوی نیز مثبت است به همین دلیل انتظار می‌رود که میزان افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی یعنی 21‌درصد افزایش پیدا کند.

ماده 96 قانون تأمین اجتماعی این صندوق را مکلف کرده تا در طول هر سال حداقل یک‌بار میزان مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران عضو این صندوق را حداقل به میزان نرخ تورم رسمی کشور افزایش دهد. صندوق تأمین اجتماعی نیز براساس همین ماده قانونی همه‌ساله میزان افزایش مستمری‌ها را تعیین می‌کرد، اما از سال89 ورق برگشت و میزان افزایش مستمری مطابق ماده96 نبود.

وقتی دولت لایحه بودجه سال1389 را برای بررسی به مجلس سپرد، در این لایحه از سوی دولت پیش‌بینی شده بود که افزایش مستمری 6 درصدی برای تمامی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق تأمین اجتماعی درنظر گرفته شود.

پس از تصویب این قانون مسئولان صندوق تأمین اجتماعی اعلام کردند که از قوانین مصوب دولت نمی‌توانند سرپیچی کنند و ناچارند همان 6 درصد تعیین شده از سوی دولت را برای افزایش مستمری بازنشستگان درنظر بگیرند. از سال 89 تا‌کنون اختیار افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به دولت سپرده شده و دولت نیز همه‌ساله ابتدا میزان افزایش حقوق کارمندان را اعلام می‌کند و سپس درباره افزایش حقوق بازنشستگان تصمیم می‌گیرد.

کد خبر 173213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز