دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: چپ دستی یا راست دستی؟ کدامیک برتری محسوب می‌شود یا واقعا برتری است و چرا؟

right handed left handed
  • چرا بیشتر مردم راست دست هستند؟

هیچ پاسخ علمی و ثابت شده‌ای برای پاسخ به این پرسش وجود ندارد. اما ظاهرا در قدیم راست دست بودن برای جنگاوران یک امتیاز محسوب می‌شده است. چون یک جنگاور راست دست، نیزه‌اش را در دست راست می‌گرفته و لاجرم دست چپش برای گرفتن سپر آزاد بوده و بدین ترتیب او به خوبی از سمت چپ بدنش، یعنی از قلبش مراقبت می‌کرده است.

امروزه دانشمندان این تئوری را کاملا مردود می‌دانند و معتقدند که راست دستی یا چپ دستی تصمیمی است که در مغز گرفته می‌شود. اما معمای این که چرا 90 درصد مردم راست دست هستند، هنوز حل نشده است.

  • آیا چپ پایی هم وجود دارد؟

اگر کسی چپ دست باشد، احتمالا چپ پا هم هست، همینطور که راست دست‌ها، راست پا می‌شوند. اما با یک تست ساده می‌توانید خود را محک بزنید که راست پا هستید یا چپ پا؟

  • دقت کنید ببینید برای زدن توپ از کدام پا استفاده می‌کنید.

کفش‌ها و جوراب خود را در بیاورید و یک مداد را با انگشتان پا بگیرید. با کدام پا مسلط‌تر هستید، چپ یا راست؟

اگر برای انجام هر دوی این کارها از یک پا یعنی پای راست یا چپ استفاده کردید این همان پایی است که برای شما ترجیح دارد. اما اگر برای هر کار از یک پای خود استفاده کردید یعنی در پاسخ به سوال‌های بالا پاسخ‌های متفاوت داشتید شما دو وجهی هستید.

  • آیا آدم‌ها راست دست یا چپ دست به دنیا می‌آیند؟

به نظر می‌رسد نوزادان از هر دو سمت بدن خود یکسان استفاده می‌کنند اما قطعا برای نوزادان هم یک سمت ترجیح بیشتری دارد.

مطالعات نشان داده است که سمتی که برای نوزاد ترجیح دارد، معمولا کارها را با دست همان سمت به پایان می‌برد.یا وقتی نوزاد به پشت خوابیده دقت کنید ببینید به کدام سمت بیشتر متمایل می‌شود این سمت همان سمت ترجیحی اوست.

  • آیا کسانی هم هستند که با هر دو دست خود کار کنند؟

اندک افرادی هستند که دو سمتی هستند یعنی می‌توانند یک کار معین را با هر دو دست خود با یک کیفیت، انجام دهند که البته این افراد بسیار نادر هستند.

کسانی هم هستند که برخی کارهای‌شان را با دست راست و برخی کارهای‌شان را با دست چپ انجام می‌دهند.

  • چپ دست بودن یا راست دست بودن رجحانی دارد؟

برخی مردم ( شاید چپ دست‌ها) مدعی هستند که چپ دست‌ها خلاق‌تر هستند و از عهده کارهایی مثل ریاضیات که با منطق سر و کار دارد بهتر برمی‌آیند. اما آنچه که دانشمندان در مورد برتری‌های چپ دست‌ها عنوان می‌کنند این است که چپ دست‌ها بهتر بیس‌بال بازی می‌کنند.

به گمان دانشمندان این موضوع به این دلیل است که گرچه چپ دست‌ها، سمت ترجیحی‌شان چپ است از دست راست خود هم به خوبی استفاده می‌کنند بنا بر این در زدن ضربه‌ها، دو دست کارآمد دارند.

you asked*

کد خبر 173709
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز