همشهری آنلاین: فضانوردان ناسا برای آمادگی سفر به سیارک‌های دور دست، تمرینات دشواری را در اعماق اقیانوس پیگیری می‌کنند

به گزارش ایسنا، شاید ایده حضور در اعماق اقیانوس بیشتر به فیلم علمی- تخیلی 20 هزار فرسنگ زیر دریا شباهت داشته باشد؛ اما درحقیقت این برنامه تلاش محققان ناسا برای شبیه سازی مأموریت به یک سیارک است.

فضانوردان ناسا در قالب پروژه‌ای موسوم به نمو (Neemo) در ساحل "کی لارگو" فلوریدا در عمق 64 فوتی (19 متری) و در آزمایشگاه زیرآبی Aquarius مستقر شده‌اند تا بتوانند شرایط سفر به یک سیارک را شبیه سازی کنند.

ناسا برای آغاز این پروژه بیش از پنج ماه تحقیق انجام داد و این پروژه از اکتبر سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

پیش از این فضانوردان در استخرهای عمیق، حالت بی وزنی در مدار زمین را شبیه سازی کرده بودند و مأموریت "نمو" امکان شبیه سازی دوره طولانی حضور در خارج از زمین را فراهم می‌کند.

محققان سه مرحله اکتشاف بر روی یک سیارک شامل لنگر انداختن، چرخیدن در اطراف سیارک و بهترین شیوه جمع‌آوری داده‌ها را مورد آزمایش قرار می دهند.

برخلاف ماه یا مریخ، سیارک‌ها از جاذبه بسیار اندکی برای نگه داشتن فضانوردان و فضاپیما برخوردارند و فضانوردان در اعماق اقیانوس شیوه لنگر انداختن بر روی سیارک را شبیه سازی و تمرین می‌کنند.

گروهی از فضانوردان پس از طی کردن یک ماه تمرین دشوار در اعماق اقیانوس، به سطح بازگشته‌اند و تیم دیگری طی روزهای آینده شانزدهمین دور از تمرینات در آزمایشگاه زیرآبی Aquarius را آغاز خواهند کرد.

ناسا امیدوار است که تا سال 2025 موفق به فرستادن فضانوردان به یک سیارک دور دست شود. فضاپیمای ویژه اکتشاف سیارک که اوریون نام دارد، بزودی نخستین تست پرواز خود را انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز