همشهری آنلاین: رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از 10 هزار مسکن مهر در شهر جدید پرند گفت: مسکن مهر، گام نخست و اضطراری برای کنترل فشارها و مشکلات استان تهران است.

احمدی نژاد

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ آقای احمدی‌نژاد با اشاره به جمعیت 12 میلیون و 700 هزار نفری استان تهران در قالب سه میلیون و 400 هزار خانوار افزود: بیش از دو سوم مسکن تهران در سال 74 فاقد استانداردهای سازه ای و ایمنی بود که در طول سال های گذشته تلاش شده است، این نواقص برطرف شود.
وی بافت های مسکونی حاشیه ای اطراف شهر و استان تهران، وجود بزرگترین و وسیع ترین گسل خطرناک در شمال و جنوب تهران، تراکم ترافیک، آلودگی هوا و به تبع آن فشارهای روحی را از مشکلات شهر تهران برشمرد و گفت: باید این مشکلات به ویژه از طریق تعویض بافت و معماری شهری و پیاده کردن استانداردهای روز حل و فصل شود تا مردم در این شهر با آرامش زندگی کنند.
آقای احمدی نژاد با اشاره به تمرکز دولت در سه نقطه از استان تهران برای ساخت مسکن مهر از جمله پرند، هشتگرد و پردیس گفت: پرند با استعداد گنجایش ظرفیت 500 هزار نفری در قالب 105 هزار واحد مسکونی، هشتگرد در قالب جمعیت 500 هزار نفری در دامنه البرز و همچنین پردیس با ظرفیت نهایی 200 هزار واحد مسکونی در چند سال آینده به یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای کشور تبدیل خواهد شد.

تسریع در جمع آوری بافت‌های فرسوده
رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت: برخی ها با ساخت و ساز در تهران مخالف هستند و برای آن استدلال هایی می آورند و می گویند اگر در تهران ظرفیت درست کنید، مهاجرت اتفاق می افتد و مشکلات به وجود می آید. آقای احمدی نژاد افزود: با همین استدلال دهها سال در تهران محدودیت های شدید اعمال شد.
وی گفت: وقتی در شهرداری در خدمت مردم بودم، این موضوع را مطالعه کردیم که آیا ایجاد ظرفیت مسکونی باعث مهاجرت است یا مهاجرت علتهای دیگری دارد.
رئیس جمهور افزود: پاسخ این بود که مهاجرت علت های دیگری دارد، نه اینکه ظرفیت های مسکونی تاثیر ندارد اما یک متغیر مستقل اثرگذار جدی نیست.
وی گفت: در این زمینه ساختارها و جهت گیری های اقتصادی، مبادلات، تمرکز پول و ثروت و تمرکز سیستم حکومت و مسائل فرهنگی ، رقابت ها و دهها متغیر مهم اثر دارد.
احمدی نژاد افزود: نمی توانیم با یک حرفی که پایه علمی ندارد، استان اصلی کشور را با یک برداشت هایی که معلوم نیست، چقدر عالمانه باشد 30 یا 40 سال طوری طراحی کنیم و ضابطه بگذاریم که حاشیه های آنچنانی و بافتهای فرسوده شکل بگیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه مسکن مهر، این باور نادرست را شکست، افزود: باید برویم به سمتی که ظرف 4 تا 5 سال بافت های فرسوده جمع و جور و حداقل به اندازه مردم استان ظرفیت ایجاد شود.
آقای احمدی نژاد در ادامه افزود: شهرک هایی که ساخته می شود باید تاسیستات زیربنایی آن سریع آماده شود.
وی گفت: کار را پول انجام نمی دهد بلکه همت های بزرگ انجام می دهد و انسان هر چقدر در خودش اراده ایجاد کند
خدا امکانات مالی او را پر می کند و اگر شما تصمیم بگیرید ایران را به درجه یک دنیا برسانید خدا ابزار آن را فراهم می کند.

می‌خواهیم مشکل مسکن را در کشور حل کنیم
رئیس جمهور گفت: می خواهیم مشکل مسکن را در کشور حل کنیم و باور دارم این کار شدنی است.
آقای احمدی نژاد با بیان اینکه وجود امکانات تابع اراده و همت انسانهاست، افزود : وقتی موضوع مسکن مهر مطرح شد در مرحله ای بودیم که در زمان جهش قیمت مسکن بود و افزایش قیمت در مناطق خاصی از تهران کلی از شهرها را تحت تاثیر قرار داده بود.
وی گفت: موضوع ساخت یک میلیون مسکن را مطرح کردم اما برخی با تعجب می گفتند ساخت این تعداد مسکن، مصالح و کار زیادی می طلبد و امکانات در این حد نیست.
آقای احمدی نژاد ادامه داد : کسانی در طول 50 تا 200 سال اخیر فضایی در کشور بوجود آوردند که خودباوری و اعتماد به نفس ملی ما و شخصیت عظیم ملت ایران را تضعیف کردند.
رئیس جمهور گفت : دو هزار سال پیش در ایران حکومت هایی بودند که سرزمینی را به وسعت سه تا پنج برابر ایران فعلی اداره می کردند.
وی ادامه داد : در آن زمان راه ها، ارتباطات، اقتصاد، فرهنگ، دانشگاه، مدیریت، آداب، سنت ها، انسانیت، خداپرستی و پاکی متناسب با شرایط خودش و خوب بوده است.
آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه هم اکنون وسعت ما یک سوم شده است افزود : آیا با این همه پیشرفت های علمی، نمی‌توانیم جمع و جور کنیم؟ حتما می توانیم.
وی تاکید کرد : در زمینه صنعت، کشاورزی، علم و فناوری می توانیم بر طاق دنیا بنشینیم.
رئیس جمهور گفت : در جلسه ای گفتم که ساخت یک میلیون مسکن را به صورت آزمایشی مطرح کردم و باید به این سمت برویم که همه ایرانی ها مسکن مناسب داشته باشند.
وی افزود : مرحله نخست آن، این است که هرکس یک پناهگاه مناسب و مستحکم و در حد امکان زیبا داشته باشد.
آقای احمدی نژاد اضافه کرد :گفتند پول و زمینش نیست و حساب کتاب می کردند که این قدر سیمان،‌ فولاد و غیره می خواهد.
وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت فولاد ، سیمان و ظرفیت نیروگاه های کشور دو برابر شده است، گفت : ظرفیت نیروگاه های کشور تا سال 84 حدود 38 هزار و 300 مگاوات بود اما هم اکنون به بیش از 66 هزار مگاوات رسیده است.
رئیس جمهور افزود : زمانی ساختن یک کارخانه سیمان عزا بود اما هم اکنون به آسانی کارخانه سیمان می سازیم و حتی در بسیاری از نقاط دنیا شرکت های ما در حال ساخت کارخانه سیمان هستند.
آقای احمدی نژاد گفت : تهیه سیمان، لوازم بهداشتی، شیرآلات، لوله و تاسیسات در سال های اول معضلی بود اما هم اکنون صادر می شود.

تحویل مسکن مهر باید با آب و برق و گاز و تلفن باشد
رئیس جمهور گفت: مسئولان پیش از تحویل واحد مسکن مهر باید مشکل انشعابات آب ، برق ، گاز و تلفن را حل کنند.
آقای احمدی نژاد در مراسم بهره برداری از 10 هزار واحد مسکونی شهر جدید پرند همچنین از معاون وزیر نیرو خواست مشکلات آب و فاضلاب شهرهایی را که در آن مسکن مهر ساخته شده است تا پایان سال برطرف کند.
رئیس جمهور تاکید کرد: باید طرح های آب و فاضلاب از ساخت مسکن مهر در شهرهایی که این واحدها در آنجا ساخته می شود پیشی بگیرد تا با برنامه آماده شود.
آقای احمدی نژاد آماده سازی خدمات عمومی مورد نیاز شهرهای با مسکن مهر را نیز ضروری دانست و گفت: باید تلاش شود تا بیمارستان ها ، مساجد ، مدارس و مراکز فرهنگی و امنیتی همچون پاسگاه ها در این مناطق برای رفع نیازهای عمومی مردم ایجاد شود و دولت نیز امکانات لازم را در این زمینه در اختیار قرار خواهد داد.
رئیس جمهور توسعه ارتباطات ریلی و جاده ای را نیز از دیگر نیازهای ضروری شهرهای دارای مسکن مهر عنوان کرد و افزود: اگر اتصال متروی تهران به شهر پرند که آغاز شده است ممکن شود دیگر بخش اعظمی از مشکلات و نیازهای مردم منطقه برطرف خواهد شد.
آقای احمدی نژاد با اشاره به ساخت 20 هزار واحد مسکن مهر از سوی شرکت‌های ترکیه در شهر پرند گفت: رئیس جمهور ترکیه زمانی که به ایران سفر کرده بود بلافاصله به شهر پرند آمد و پس از بازدید از میزان انبوه ساخت و سازها در این منطقه تعجب کرد که من نیز پاسخ دادم ما کارها را به اندازه عظمت ملت ایران پیش می بریم.
وی با بیان اینکه معماری ایران صدها سال حرف نخست را در دنیا زده است بر ضرورت احیا و معرفی آن به عنوان یک الگو به جهانیان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه مهندسان و متخصصان و معماران ساختمانی در برخی نقاط عالم دست بکار شدند که این مهم باید بیش از پیش گسترش یابد.
آقای احمدی نژاد همچنین با اشاره به تسهیلات انبوه مسکن مهر به متقاضیان گفت: این حجم تسهیلات در تاریخ خدمات بانک مرکزی بسیار ارزشمند است چرا که منابع را به جای درستی هدایت کرد.

هنوز در تهران جا برای ساخت و ساز وجود دارد
رئیس جمهور گفت: هنوز در داخل شهر تهران و در بافت های فرسوده و زمین های بکر جا برای ساخت و ساز وجود دارد.
آقای احمدی نژاد گفت: شاید افرادی سال های سال در تهران و محله های خاص زندگی کرده اند که دیگر امکان زندگی برایشان در شهرکهای اطراف تهران وجود ندارد که باید برای آنان در تهران مسکن احداث کنیم.
وی افزود: زمین در تهران وجود دارد و می توان با قیمت مناسب با پیمانکاران قرارداد بست و به متقاضیان تحویل داد البته نه متری سه تا چهار میلیون و نه متری 330 هزار تومان که هم اکنون در مسکن مهر قرارداد بسته می شود بلکه باید حد وسط مناسبی برای آنان در نظر گرفت.
رئیس جمهور افزود: مطمئناً مردم نیز در این طرح سرمایه گذاری خواهند کرد و پول خواهند آورد بنابر این باید خانه مناسب در اختیارشان قرار دهیم.
آقای احمدی نژاد با بیان اینکه در این طرح امکان خرید زمین به متری حداکثر700 هزار تومان و همچنین ساخت به متری حداکثر 700 هزار تومان برای این دسته از افراد وجود دارد ، گفت: می توان با این معیار شهرک های ویژه با همه امکانات منحصر به فرد در شهر تهران ساخت و در اختیار متقاضیان قرار داد.
رئیس جمهور خطاب به مسئولان متولی مسکن در این مراسم خاطر نشان کرد: نگذاریم عده ای با سفته بازی در بازار مسکن اخلال ایجاد کنند زیرا این پول ها از جیب مردم به جیب عده ای قلیل می رود چرا که اهداف مسکن بیرون آمدن از این سفته بازی هاست.
آقای احمدی نژاد گفت: 5 تا 6 پروژه خوب را در قالب این طرح می توان در تهران و کلانشهرها در سال جاری کلید زد و فشارها را از دوش مردم کاست هر چند همه اینها گام اول در موضوع شهرسازی و مسکن است.
رئیس جمهور با بیان اینکه از 187 میلیون هکتار وسعت کل کشور تنها دو میلیون هکتار آن زمین های شهری و روستایی محسوب می شود ، افزود: در چنین شرایطی مردم در خانه های 40 ، 50 و 80 متری و کمتر از یک دهم درصد نیز در خانه های 150 متری زندگی می کنند در حالی که اگر دو میلیون هکتار را به 4 میلیون هکتار برسانیم انقلابی در بخش مسکن رخ خواهد داد و بسیاری از معضلات امروزه برطرف خواهد شد که البته این ربطی به افزایش جمعیت ندارد.
آقای احمدی نژاد افزود: هم اکنون واحد 85 متری در طبقات بالا بسیار گرانتر از یک واحد 150 متری در یک طبقه همکف مستقل دارای حیاط است که باید در گام های بعدی به سمت خانه های با وسعت بیشتر برویم تا مردم بهتر و در آرامش زندگی کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه هرگاه بحث طرح تحول در شهرسازی مطرح می شود عده ای آن را به افزایش جمعیت ربط می دهند ، گفت: این مسائل ربطی به افزایش جمعیت ندارد هر چند متأسفانه سرشماری سال گذشته نشان می دهد که ضریب رشد جمعیت کشور به شدت کاهنده و این خطری برای ایران است.

کد خبر 174062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز