شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی:‌ وزیر آموزش و پرورش گفته است که این وزارتخانه به درخواست مجریان دوره پیش‌دبستانی محتوای موردنیاز این دوره را آماده می‌کند، ولی رئیس شورای‌عالی آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده که رعایت نکردن برنامه‌های آموزشی پیش‌دبستانی از سوی سازمان بهزیستی تخلف قانونی است.

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: محتوای مورد نیاز دوره پیش‌دبستانی به درخواست برگزارکنندگان از سوی وزارت آموزش و پرورش آماده می‌شود، همچنین نظارت روی این دوره و صدور مجوز از سوی این وزارتخانه است اما اینکه معلم را ما استخدام یا دانش‌آموزان را تکفل کنیم، قانون این تکلیف را به آموزش و پرورش نداده است.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی گفت: دوره پیش‌دبستانی مربوط به چهار و پنج ‌ساله‌هاست و از نظر قانون غیردولتی است و اگر در مدارس ما حضور دارند، مدارس به آنها اجاره داده می‌شود؛ یعنی جزو نظام رسمی الزامی نیست و ارتباطی هم به نظام آموزشی 3‌-3‌-6‌ ندارد.

او درباره وضعیت دوره پیش‌دبستانی در نظام آمــوزشی 3-3-6 ‌ اظهار داشت: پیش‌دبستانی در قانون غیردولتی است و در نظام مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آموزش از شش‌سالگی آغاز می‌شود که شامل شش‌ سال ابتدایی، سه‌ سال راهنمایی و سه‌ سال متوسطه است.

آموزش پیش‌دبستانی‌ها وظیفه قانونی و ذاتی آموزش و پرورش


فروردین امسال دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: رعایت نکردن برنامه‌های آموزشی دوره پیش‌دبستانی از سوی سازمان بهزیستی تخلف قانونی است.مهدی نوید‌ادهم با بیان اینکه آموزش نونهالان پیش‌دبستانی وظیفه قانونی و ذاتی آموزش و پرورش است گفت: پیش‌دبستانی یک دوره رسمی غیراجباری است و آموزش و پرورش به لحاظ اهمیت، توجه ویژه‌ای برای این دوره قائل است اما وظیفه قانونی در این خصوص ندارد.

او افزود: پیش‌دبستانی با توجه به اینکه دوره قبل از ورود به دبستان است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هرچه برنامه‌های این دوره همسو با نظام تعلیم و تربیت باشد کار آموزش و پرورش در آموزش آسان‌تر می‌شود و قانونگذار نیز چگونگی برنامه‌ها و اهداف تعریف شده برای این دوره را به‌طور کامل مشخص کرده است.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره دوگانگی آموزش‌هایی که از سوی آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در پیش‌دبستانی ارائه می‌شود نیز گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش، آموزش مستقیم خواندن و نوشتن در پیش‌دبستانی ممنوع است و چنانچه چنین برنامه‌ای از سوی مراکز پیش‌دبستانی تحت پوشش بهزیستی اجرا شود، تخلف است.

پرسش بی‌پاسخ

‌موضوع تدوین محتوای آموزشی برای دوره پیش‌دبستانی سال‌هاست که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است. از سوی دیگر براساس بند ج ماده دو تفاهمنامه بهمن 89 بین وزارت آموزش و پرورش(معاون آموزش ابتدایی و معاون وزیر و رئیس سابق سازمان مدارس غیردولتی با رئیس سابق سازمان بهزیستی) رعایت برنامه‌ آموزشی درسی مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش جزو تعهدات سازمان بهزیستی است.

به گفته مؤسس یک مهدکودک تاکنون محتوای آموزشی مصوب وزارت آموزش و پرورش برای اجرا به مهد‌ها ارائه نشده و فقط بهزیستی محتوای آموزشی مسائل قرآنی را به مهدهای تحت پوشش خود ارائه کرده است.
او افزود: مهدهای کودک درخواستی برای تدوین برنامه آموزشی نداشته‌اند و این آموزش و پرورش است که اصرار دارد برنامه‌ای که هنوز تدوین نشده را باید رعایت کنیم.

دوره پیش‌دبستانی چیست؟

آموزش و پرورش پیش‏دبستانی، برنامه‌هایی است که برای کودکان سه‌ تا شش‌ سال و پیش از ورود آنها به دوره دبستان ارائه می‌شود. آموزش پیش‏دبستانی، برنامه‏ای کودک محور و منطبق بر بازی‏ها و فعالیت‌های کودک است و باید محیطی مناسب برای رشد هوشی کودک فراهم آورد. در آموزش پیش‏دبستانی، زمینه‌های ایجاد مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن و همچنین زمینه تجارب مستقیم و دست اول برای کودکان فراهم می‌شود.

اگر چه در این دوره طراحی آموزش و جدول‏بندی زمانی و نظم در برنامه‌ها هم مورد تأکید قرار می‏گیرد، اما برنامه‌ها نسبت به نیازهای کودکان انعطاف‏پذیر است. همچنین در برنامه‌های آموزش پیش‏دبستانی ایجاد خود انضباطی یعنی انضباطی که از درون خود کودک ناشی می‌شود مورد تأکید قرار می‏گیرد.

وزارت آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرده که به‌دلیل تشکیل نشدن کلاس‌های پایه اول راهنمایی و جلوگیری از ضرر مالی احتمالی به مؤسسان مدارس غیردولتی، مدارس راهنمایی غیردولتی مستقل می‌توانند در مدارس خود دوره پیش‌دبستانی دایر کنند. آنچه مسلم است اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به فاصله سنی دانش‌آموزان با کودکان دوره پیش‌دبستانی چنین تصمیمی گرفته‌اند و به آسیب‌های اجتماعی این کار و پیامدهای آن توجهی نداشته‌اند.

کد خبر 174229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز