همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر لزوم مشارکت خودروسازان برای تامین محل پارک برای 1.2 میلیون دستگاه خودرویی که هر سال تولید می­‌کنند گفت: باید بخشی از سود سرشاری که بدست می‌آوردند به منظور آبادانی شهر و ساخت پارکینگ هزینه کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی روز سه شنبه در مراسم افتتاح اولین پارکینگ مکانیزه شهر تهران با بیان این مطلب افزود: کاهش فاصله شمال و جنوب شهر که طی سال­‌ها و دهه­‌های گذشته شکل گرفت، به نحوی که مردم ساکن در نیمه محروم جنوبی شهر از امکانات نیمه مرفه شمالی شهر برخوردار شوند و این از اهداف و سیاست­‌های مدیریت شهری است که شهردار تهران از ابتدا بر آن تاکید داشتند.

وی افزود: البته این هنر نیست که سطح زندگی طبقات مرفه را به سطح زندگی طبقات فقیر جامعه نزدیک کرده و ادعا کنیم عدالت را برقرار کرده­‌ایم بلکه فضیلت آن است که به جای توزیع عادلانه فقر، رفاه را به صورت عادلانه در جامعه توزیع کنیم.

وی با اشاره به این که نگاه مدیریت شهری بر این اصل استوار است که ساکنان نیمه جنوبی شهر باید از امکانات مساوی با ساکنان نیمه شمالی شهر برخوردار باشند، اظهار داشت: تبدیل پادگان قلعه مرغی به بوستان ولایت که سال گذشته تحت عنوان هدیه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به مردم جنوب شهر مورد بهره­ برداری قرار گرفت، در راستای تحقق همین نگاه به شمال و جنوب شهر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گسترش پوشش متروی تهران در جنوب شهر به موازات توسعه آن در شمال شهر را از مصادیق توجه برابر مدیریت شهری در برخورداری مساوی ساکنان شمال و جنوب تهران در استفاده از مترو بر شمرد و تصریح کرد: به این منظور خط یک مترو تا کهریزک در جنوبی­ ترین نقطه تهران ادامه پیدا کرده و در تلاشیم تا این خط را به شهر جدید پرند نیز متصل کنیم.

وی  با بیان این که دوره خودروسالاری به اتمام رسیده و دورانی که خودرو وسیله فخر فروشی به سایران قرار می­‌گرفت سپری شده، اضافه کرد: امروزه دیگر خودروسواران نمی­‌توانند با تضییع حقوق سایر شهروندان در شهر جولان داده و در معابر شهری یکه­ تازی کنند.

تشکری هاشمی با تاکید بر این که مردم تهران از آلودگی هوا، آلودگی صدا، ترافیک سنگین و تصادفات مرگبار ناشی از تردد انبوه خودروها در رنج و سختی به سر می­‌برند، گفت: میانگین سرنشین هر وسیله نقلیه شخصی در تهران که با جولان در شهر زندگی را برای شهروندان سخت کرده 1.5 نفر است، به این معنا که اغلب خودروهایی که در شهر تردد می­‌کنند تک سرنشین هستند.

وی با اشاره به این که در دنیای امروز زندگی مبتنی بر خودرو پایان یافته و حمل و نقل انسان محور جایگزین آن شده، افزود: در این نوع حمل و نقل انسان، محور است و آمد و شد راحت شهروندان جای رفت و آمد سریع خودروها را گرفته و امروزه دیگر برخی تعاریف و تصورات مانند این که عدم بضاعت مالی مسافران دلیل استفاده از حمل و نقل عمومی است، رنگ باخته است.

ساخت 100 کیلومتر خطوط BRT

معاون شهردار تهران اظهار داشت: حمل و نقل همگانی باید آن قدر توسعه پیدا کند که دیگر مردم به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی از تلاش جدی مدیریت شهری برای امکان دسترسی هر شهروند در هر نقطه از شهر به نخستین ایستگاه حمل و نقل عمومی به فاصله 350 متر خبر داد و اظهار کرد: به این منظور مترو به عنوان حمل و نقل ایمن، پاک و کار آمد در اولویت است و ساخت آن را از سالانه 5/2 کیلومتر به 15 کیلومتر افزایش داده­‌ایم که در صورت تامین اعتبار توانایی ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو نیز وجود دارد.

مهندس تشکری هاشمی از احداث 100 کیلومتر خطوط اتوبوسرانی تندرو به عنوان یک تحول در جا­به­ جایی شهروندان نام برد و تصریح کرد: امروزه سامانه تندرو با سهم 40 درصدی از مجموع جا­به­ جایی­‌های ناوگان اتوبوسرانی در صورتی که تنها 3 درصد کل خطوط و 25 درصد کل ناوگان را به خود اختصاص داده، به عنوان یک ارزش افزوده شهری، نمونه ارزشمندی از بهره­وری است.

ناوگان اتوبوسرانی در جنوب شهر نوسازی می­شود

وی هوشمندسازی امکانات و تجهیزات ترافیکی شهر و حرکت در مسیر شهر هوشمند را از جمله سیاست­‌های مدیریت شهری بر شمرد و اضافه کرد: به این منظور امروزه معابر شهری و محدوده­‌های شهر با سیستم هوشمند کنترل می­‌شود و به سمت شهر آرمانی با ترافیک کنترل شده در حال حرکت هستیم.

معاون شهردار تهران نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به ویژه در مناطق جنوبی شهر را از اولویت­‌های جدی مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: امیدواریم دولت کمک کند تا مردم جنوب شهر از ناوگان در شان و شایسته این عزیزان برخوردار شوند، هر چند بخشی از اتوبوس­‌هایی که به زودی وارد خطوط اتوبوسرانی می­‌شوند را به مناطق جنوبی شهر از جمله منطقه 19 اختصاص خواهیم داد.

وی با تاکید بر این که زندگی شهری و شهرنشینی الزامات و اقتضائات خاص خود را دارد، انتقاد کرد: نه سازندگان خودرو خود را مسئول می­‌دانند و نه دارندگان خودرو و نتیجه این عدم پذیرش مسئولیت اجتماعی، همین وضعیتی است که امروز در تهران شاهدش هستیم و با وجود کمبود یک میلیون و 400 هزار فضای پارک، سالانه 400 هزار دستگاه خودروی جدید وارد شهر می­‌شود.

سازندگان خودرو در برابر جان و مال مردم مسئولند

مهندس تشکری هاشمی مالکان خودرو را ملزم به فراهم کردن پارکینگ لازم برای خودروهایشان دانست و بر تامین فضای پارک قبل از اقدام به خرید خودرو تاکید کرد و افزود: به این منظور علاوه بر سیاست­‌های حمایتی موجود سعی داریم تا تسهیلات تشویقی جدیدی را نیز در زمینه سرمایه­ گذاری و مشارکت در احداث پارکینگ به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسانیم.

وی تغییر رویه مدیریت شهری از روش­‌های پر هزینه و کم بازده به سمت روش­‌های کم هزینه و پر بازده در زمینه زیرساخت­‌های شهری را ضروری دانست و گفت: به این منظور سطح زیرین ابنیه و زمین­‌های شهری را به صورت گسترده مورد استفاده قرار داده­‌ایم تا در شهر پر تراکم و پر ترافیکی همچون تهران در زمینه استفاده از فضاهای زیر سطحی بیشترین بازدهی و بهره­‌وری را داشته باشیم.

معاون شهردار با تاکید بر لزوم مشارکت خودروسازان برای تامین محل پارک برای 1.2 میلیون دستگاه خودرویی که هر سال تولید می­‌کنند افزود: سازندگان خودرو در برابر جان و مال مردم مسئولند و باید بخشی از سود سرشاری که بدست می آوردند به منظور آبادانی شهر هزینه کرده و به توسعه زیرساخت­‌های شهری اختصاص دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، «پارکینگ مکانیزه گل آرا» که با ظرفیت 180 فضای پارک در زمینی به مساحت 600 متر مربع از سوی شهرداری منطقه 19 احداث شده، طی مراسمی هم­زمان با مبعث نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان بزرگ­ترین پارکینگ مکانیزه جنوب تهران در محله شکوفه افتتاح و رسما مورد بهره­ برداری قرار گرفت.

کد خبر 174467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز