همشهری آنلاین: نقاشیخط های رضا رینه‌ای بر دیوار گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران آویخته شده است.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین، رینه ای در این نمایشگاه 35 اثر نقاشیخط در اندازه‌های 110 در 155 و100 در 70 سانتی متر و با تکنیک رنگ روغن و اکرلیک همراه با ورق طلا خلق را به معرض تماشا گذاشته است.

وی در مورد دوره های کاری‌اش که تاکنون پشت سر نهاده می‌گوید: آثار من به سه دوره تقسیم بندی می‌شوند نخست ارایه کارهایی به شکل سنتی و کلاسیک و به خصوص در قطعات سیاه مشق ،دوم آثاری با تلفیق مینیاتور و اجرا شده به شکل کاملا کلاسیک و با وفاداری به آثار سنتی دوره های تیموری و صفوی و دوره پایانی که نقاشیخط های حاضر در فرهنگسرای نیاوران است.

این آثار محصول دو سال اخیر است که نتیجه تحقیق و پژوهش من هستند. رنگ های به کار برده در این کارها متفاوت با آثار کلاسیک است.

رینه‌ای دلیل روی آوردنش به نقاشیخط را چنین توضیح می‌دهد: به دلیل تحصیلات مرتبط در دانشگاه در گرایش نقاشی به نگارگری نقاشیخط همیشه دغدغه من بود.

و اولین آثارم را با رنگ و مینیاتور به عنوان نقاشیخط در سال 72 در گالری سیحون ارایه دادم.

او در این آثار، خوشنویسی را به صورت سیاه مشق و کتیبه بسیار قوی آورده که در ارتباط تنگاتنگ فرمی و محتوایی با مینیاتور ایرانی قرار دارند و در نهایت کمپوزیسیونی خاص و متفاوت را پدید آورده‌اند.

وی از اشعار شعرای کلاسیک ایرانی همچون سعدی،حافظ،مولانا ... برای به تحریر در آوردن سیاه مشق‌هایش استفاده کرده است.

این هنرمند نقاشیخط در این باره ادامه داد: از اشعار،شعرای کلاسیک بویژه حافظ و سعدی و مولوی استفاده کردم و مضامین با تصاویر ارتباط مستقیم دارند و این به ارتباط بیشتر کار با مخاطب کمک بسزایی می‌کند.

وی افزود: خوشنویسی به کار رفته در این آثار به شکل سیاه مشق و در اشکال مختلف به خصوص کتیبه اجرا شده و شیوه اجرای خوشنویسی این آثار تلفیقی از دوره صفوی ،قاجار و معاصر است که قابلیت اجرا با رنگ‌های اکرلیک و در اندازه بزرگ را داشته باشند.

سبک به کار رفته دربیشتر نقاشیخط ها از دوره مکتب اصفهان و طراحی های رضا عباسی ست و در شیوه و اجرای خوشنویسی نیز از شیوه های مختلف دوره صفوی،قاجار بویژه میرزا غلامرضا اصفهانی و دوره معاصر استفاده شده که با لحن شخصی هنرمند ترکیب شده و بر روی بومش نقش بسته است.

وی در مورد مینیاتور‌های به کار برده در آثار جدیدش گفت : این مینیاتور‌ها از دوره صفوی (مکتب اصفهان) انتخاب شده اند.

پختگی این آثار به ویژه در آثار رضا عباسی به عنوان یکی از درخشان ترین دوره‌های مینیاتور ایران دیده می‌شود.

از سویی دیگر لطافت چهره ها و سابقه ذهنی از حضور این آثار در موزه‌های ایران و خارج از کشور ،یادآور سابقه تاریخی این هنر در ذهن بیننده این آثار خواهد بود.

رینه با اشاره به استفاده از رنگ های بسیار درخشان در این آثار می‌افزاید: در ارایه این آثار از رنگ ها درخشان و شفاف بهره گرفتم و اثری از کهنگی در آنها نیست.

مهم برای من ارتباط این رنگ ها و تلفیق و همنشینی آنها در آثار بود و  باید با در نظر گرفتن رنگ‌های سرد و گرم و قرار گرفتن آنها در نقاط مشخص و معین،تعامل صحیح در هارمونی رنگ ها بوجود می‌آوردم.

او در مورد برتری نقاشی بر خوشنویسی و یا بر عکس در این آثار گفت: خواسته یا نا خواسته در بعضی از تصاویر وجه یکی بر دیگری قالب شده است و در بعضی این تناسب در یک حد رعایت شده است و سعی نکردم طبق تعریف و جدول خاصی کار کنم زیرا در این صورت احساس هنری تحت تاثیر قاعده‌مندی‌های بیش از حد قرار می گرفت و با روح اجرای یک اثر هنری منافات داشت.

رضا رینه‌ای با بیان اینکه برای هنرمندان نقاشیخط دانستن خود نقاشی الزامی است گفت: برای هنرمندان این حوزه دانستن نقاشیخط الزامی است ولی دانش و شناخت رنگی و اشراف بر فرم و کمپوزیسیون صفحه که با هنر گرافیک هم در ارتباط هست لازم است.

همچنان که یک نقاش بدون شناخت خوشنویسی و دانش آن(لا اقل در سطح متوسط) نمی‌تواند از تمامی ظرفیت های لازم برای آفرینش آثار نقاشیخط بهره ببرد.

وی در پایان با اشاره به وظیفه هنرمندان این حوزه در ارتباط با همراه کردن نسل جوان با هنر نقاشیخط امروز گفت: وظیفه هنرمندان پیشکسوت اجرای آثاری است که برای نسل جوان ایجاد انگیزه کند،انتخاب و گزینش این آثار و پیدا کردن راه برای پیشرفت به عهده خود هنرجویان و علاقمندانی است که باید استعداد و پتاسیل واقعی خود را یافته و با راه تطبیق دهند.

 

این خوشنویس، مبدع شیوه نوین در ترکیب بندی خوشنویسی و نگارگری و تذهیب بر پایه آثار کلاسیک در نگاهی نو است که در سال 1388 نمایشگاهی از این آثار را در گالری امروز به نمایش گذاشت.

وی تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی از جمله گالری والی،گالری سیحون، موزه رضا عباسی ،گالری امروز، باشگاه ایرانیان دوبی، تاجیکستان،انگلستان ،مراکش و... شرکت داشته است.

نمایشگاه نقاشیخط رضا رینه‌ای تا تاریخ یکم تیرماه در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برپاست و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 (روزهای تعطیل 14 تا 19 ) از این آثار در فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، رو به روی پارک نیاوران دیدن کنند.

کد خبر 174468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز