همشهری آنلاین: ساخت کارخانه تولید سمند در دمشق دو سال پیش شروع و احداث این کارخانه در 2 فاز پیش‌ بینی شد ...

که فاز نخست آن شامل انتقال بدنه رنگ شده خودرو از ایران به سوریه و مونتاژ کامل خودرو در دمشق روز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا فاز دوم کارخانه شامل خط تولید بدنه خودرو و رنگ آن است که طی چهار تا پنج ماه آینده افتتاح خواهد شد.

به گفته شیواپور ـ رییس هیات مدیره شرکت سیامکو ـ‌ برای احداث کارخانه تولید سمند در سوریه 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که 40 درصد آن سهم ایران خودرو، 35 درصد سهم وزارت صنایع سوریه و 25 درصد باقیمانده سهم شرکت خصوصی السلطان سوریه است.

شرکت سیامکو متشکل از طرف‌های ایرانی و سوریه ای است که کار تولید سمند را به عهده دارند.

فاز اول این کارخابه با حضور پرویز داوودی،  معاون اول رییس جمهور ایران  و بشار اسد، رییس جمهور سوریه، گشایش یافت.

خودرو سمند در سوریه با عنوان «شام» نامگذاری شده است.

علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، در مراسم افتتاح خط تولید سمند در سوریه با اشاره به ارزآوری 220 میلیون دلاری تولید سمند در سوریه برای اقتصاد ایران افتتاح کارخانه تولید سمند در سوریه را عاملی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و سوریه عنوان کرد و گفت: یکی از راه‌های اصلی حضور پایدار و اساسی محصولات صنعتی ایران در بازارهای جهانی تأکید بر ایجاد برندهای ملی است که در این راستا باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو نیز در این مراسم با بیان اینکه ارزش افزوده‌ اقتصادی سوریه با تولید سمند در این کشور افزایش خواهد یافت، گفت: سوریه می‌تواند مسیر صنعتی شدن خود را با حمایت ایران خودرو سرعت بخشد.

وی با اشاره به اینکه ایران خودرو تا سال 2008 میلادی 40 درصد بازار خودرو سوریه را به خود اختصاص خواهد داد، گفت: قیمت مناسب، تنوع محصولات، نوآوری، کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب رمز بقا در بازار سوریه است که پیش‌بینی‌های لازم برای موفقیت در بازار سوریه انجام داده‌ایم.

مجتبی شیواپور، رییس هیأت مدیره شرکت سیامکو نیز با اشاره به اینکه قطعه‌سازان ایرانی از سال آینده فعالیت خود را در سوریه آغاز خواهند کرد، گفت: پس از تکمیل فازهای دوم و سوم کارخانه تولید سمند در سوریه 30 هزار دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد تا علاوه بر بازارهای داخلی به سایر کشورهای منطقه نیز صادرات صورت گیرد.

کد خبر 17466

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز