شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: تحقیقات جدید نشان می‌دهد، مصرف توت‌فرنگی‌ که سرشار از ترکیبی به نام فیستین است، از بروز برخی عوارض دیابت نوع 1 ، تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

"مصرف یک سیب در روز، دکتر را از خانه دور می‌کند" این ضرب‌المثل به نظرتان آشنا نیست؟

عامه مردم می‌دانند مصرف میوه و سبزی‌جات برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها، اثر فوق‌العاده‌ای دارد.

طی یافته‌های حاصله از تحقیق جدیدی که در انستیتوی سالک در زمینه تحقیقات بیولوژیکی صورت گرفت، توت‌فرنگی‌ها یکی از سالم‌ترین میوه‌ها محسوب شده که می‌توانند از بروز بیماری‌های کلیوی ناشی از دیابت نوع 1 ، دیابت نوع 2 و نیز برخی سرطان‌ها پیشگیری کنند.
توت‌فرنگی‌ها سرشار از ترکیب خاصی به نام فیستین هستند که در بلوبری‌ها نیز موجودند.

در این تحقیق، محققان، موش‌هایی را که به مقدار نامتعارف قند خون و دیابت مبتلا بودند، مقدار فراوانی فیستسن دادند. آن‌ها پس از یک دوره نظارت بر نشانه‌های دیابت در آنان، متوجه بهبود قابل توجه موش‌ها شدند.

این گروه تحقیق طی دوره درمان، پی بردند موش‌هایی که مبتلا به دیابت نوع 1 بوده، کلیه بزرگ شده آن‌ها به سایز معمولی کاهش پیدا کرده است که این امر خود باعث کاهش احتمال ابتلا به نارسایی کلیه می‌شود.

نارسایی کلیه یکی از مرگ‌بارترین پیامدهای دیابت است. طی این تحقیق همچنین مشخص شد، مقدار زیاد ادرار ناشی از دیابت، در موش‌ها به مقدار نرمال کاهش پیدا کرده است.

بنا بر اعلام بخش سلامت و منابع انسانی، 24 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 هستند و 180 هزار نفر از آنان دچار نارسایی کلیه هستند. این مشکل با روند رو به رشد چاقی ارتباط مستقیم دارد و بیشترین جمعیت در معرض این خطر را کودکان تشکیل می‌دهند.

محققان انستیتوی سالک می‌گویند، افرادی که در معرض خطر دیابت هستند باید خوردن توت‌فرنگی را در کنار دیگر میوه‌ها، در برنامه غذایی خود قرار دهند. برای خوردن فیستین که به موش‌ها داده شد، باید روزانه 37 عدد توت‌فرنگی خورده شود.

تحقیقات نشان داده مصرف توت‌فرنگی‌ نه تنها از ابتلا به نارسایی کلیه‌ها پیشگیری کرده بلکه از ابتلا به اشکال متفاوت سرطان مانند سرطان کبد نیز پیشگیری می‌کند. به گفته پزشکان این امر به خاطر آن است که این میوه دارای مقادیر فراوانی کلسیم، فیبر، منیزیوم، پتاسیم و ویتامین C است.

http://www.healthtree.com

کد خبر 174816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز