گروه اجتماعی: مسن‌ترین داوطلب کنکور امسال دانشگاه‌ها، 77‌سال دارد و جوان‌ترین داوطلب نیز 14‌ساله است؛ البته پنج نوجوان‌ 11ساله نیز به ‌صورت آزمایشی در این کنکور شرکت می‌کنند.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور در این باره اعلام کرد: پیرترین داوطلب 77ساله از تهران و جوان‌ترین داوطلب 14ساله از کرمانشاه هستند که هر دو در گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور سال 91 شرکت کرده‌اند.سید جلال طباطبایی گفت: بیشترین تعداد داوطلبان با 187‌هزار نفر از استان تهران، هستند و پس از استان تهران بیشترین تعداد داوطلبان کنکور سال 91 مربوط به استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان است. او اظهار کرد: استان فارس با 42حوزه بیشترین تعداد حوزه‌های امتحانی را دارد و پس از آن استان تهران با 39حوزه، شامل 27حوزه در شهر تهران و 12حوزه در حومه رتبه دوم را دارد.

همچنین سه میلیون دفترچه برای کنکور امسال در 18نوع متفاوت چاپ شده است. به گفته طباطبایی بیشترین تعداد داوطلب گروه ریاضی و فنی از استان اصفهان، بیشترین تعداد داوطلب گروه علوم تجربی از استان فارس، بیشترین تعداد داوطلب گروه علوم انسانی از استان خوزستان، بیشترین تعداد داوطلب گروه هنر از استان اصفهان و بیشترین تعداد داوطلب گروه زبان‌های خارجی از استان خراسان رضوی در کنکور امسال ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون سازمان سنجش با اشاره به فراهم‌شدن امکان علاقه‌مندی به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی گفت: داوطلبان می‌توانند با پرداخت مبلغ مورد نظر، بخش علاقه‌مندی به این مراکز را نیز در کارت کنکور درج کنند. همچنین امکان ثبت‌نام علاقه‌مندی برای رشته‌های دارای شرایط خاص و دانشگاه فرهنگیان در روزهای هفت تا 18 تیرماه وجود دارد.

معاون سازمان سنجش با اشاره به تسهیلات برای داوطلبان معلول گفت: اختصاص زمان بیشتر نسبت به زمان اختصاص‌یافته به سایر داوطلبان ازجمله این تسهیلات است. حدود دو تا سه هزار نفر از داوطلبان در گروه معلولان قرار دارند که برای هر معلول یک‌سوم زمان بیشتر درنظر گرفته شده و همچنین برای داوطلبان نابینا دفترچه به خط بریل و برای داوطلبان کم‌بینا درشت‌نمایی تهیه شده است.

وی درباره امکان تغییردر کارت کنکور سراسری سال 91 گفت: داوطلبان نمی‌توانند مغایرت و نقص در بخش جنس، دین، زبان خارجی امتحانی، معلولیت و بهیار کارت خود را تغییر دهند و باید برای رفع آن به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند. سایر موارد اعلامی را می‌توانند در سیستم تغییر دهند. همچنین حوزه و گروه آزمایشی داوطلب به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. طباطبایی اظهار داشت: اطلاعات سوابق تحصیلی هم باید به تأیید آموزش و پرورش برسد و پس از آن قابل تغییر خواهد بود.

در کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور یک میلیون و 66 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 66 هزار نفر و نسبت به سال 89 حدود 220 هزار نفر کاهش داشته است. براساس اعلام مسئولان سازمان سنجش تاکنون ظرفیت 660 هزار نفر برای پذیرش دانشجو ثبت شده و احتمال افزایش این ظرفیت نیز وجود دارد، البته ظرفیت سال گذشته 567 هزار نفر بود و امسال ظرفیت دانشگاه‌ها حدود 100هزار نفر افزایش پیدا کرده که مانند سال‌های گذشته نسبت خانم‌ها به آقایان 60 به 40 است.

کد خبر 175211
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز