محمدعلی بدری: بهار و تابستان سال91 جاده‌های خروجی تبریز و مبادی ورودی غربی شهر تهران، کفی‌های دوطبقه‌ای را از خود عبور می‌دادند که بارشان چند خودروی یک‌شکل و آشنا بود.

وانت پیکان

انتقال وانت پیکان‌های تولیدی بی‌هدف نبود. مراکز شماره‌گذاری خودروی راهور، وانت پیکان را در سال91 هم شماره‌گذاری می‌کنند.

اگرچه عامل بسیاری از حوادث رانندگی، خودروهای غیرایمن ساخت داخل است اما اکنون سازمان استاندارد، خودروی وانت‌پیکان را بدون اینکه تغییری کرده باشد، استاندارد اعلام کرده است.پیش از این اعلام شده بود که وانت پیکان از 51 مورد استاندارد یک خودرو، 13مورد را دارد؛ کیسه هوا ندارد و از ترمز ضدقفل هم بی‌بهره است.وانت‌پیکان همچنین یکی از سه‌‌خودرویی است که بالاترین آمار تلفات و مرگ‌ومیر را در تصادف‌ها به مردم تحمیل می‌کند.

استاندارد اعلام‌کردن یک خودرو که پیش از این غیراستاندارد بوده، بدون آنکه تغییر کند، به‌طور منطقی حاکی از تغییر تعریف «استاندارد» در سطح اجرایی و نظارتی است. این اقدام اگرچه در اصل خسارت‌بار‌بودن وانت پیکان تغییری ایجاد نمی‌کند اما سومین حلقه از سلسله اقدام‌های دیگر است که با روش تغییر تعریف یک کلمه، یک کار نشدنی را شدنی می‌کند.

(10 خرداد 89)
روز تصویب

مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد که براساس آن هیچ خودرویی نباید تولید یا وارد شود مگر اینکه در بالاترین سطح ایمنی و کیفیت باشد و سازمان استاندارد را به‌عنوان مرجع کنترل کیفیت و صدور مجوز استاندارد معرفی کرد.

(30 شهریور 90)
نامه اول

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، طی نامه‌ای به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار ممنوعیت شماره‌گذاری وانت پیکان از اول مهرماه90 شد. مبنای نامه سازمان استاندارد، قانونی بود که10خرداد89 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

(10 مهر 90)
متوقف شده

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درباره شماره‌گذاری وانت پیکان و وانت نیسان که نه کیسه هوا و نه امکان نصب آن را دارند، به خبرنگار همشهری گفت: شماره‌گذاری این خودروها برابر اعلام مؤسسه استاندارد به‌دلیل عدم‌رعایت استانداردهای لازم از ابتدای مهرماه متوقف شده است.

(25 آبان 90)
از راه قانون اساسی

اواخر آبان‌ماه سال گذشته بود که بیرون از چارچوب‌های رسمی استاندارد، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفتند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند. این تصمیم مستند به اصل127 قانون اساسی اعلام شد. در اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین کند.در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود. آنچه اکنون به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید است، این در حالی است که رئیس سازمان ملی استاندارد از این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی کرده و فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در گفته‌های همیشگی خود، بارها بر غیرقانونی بودن بازگشت خودروهای ناایمن به چرخه تولید تأکید کرده است.

(29 آبان 90)
نامه دوم

یک نامه دیگر به دست پلیس رسید که در آن از پلیس تقاضا شده بود توقف شماره‌گذاری وانت پیکان را شکسته و شماره‌گذاری این خودرو را از سر گیرد. این نامه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درست خلاف نامه پیشین توقف شماره‌گذاری وانت پیکان بود. نامه دوم سازمان استاندارد خلاف قانون مصوب 10‌خرداد89 و مطابق با مصوبه منصوبان محمود احمدی‌نژاد در کارگروه حمایت از تولید بود.سازمان استاندارد تحت‌تأثیر تصمیم نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور خواستار رفع توقف شماره‌گذاری وانت پیکان شد اما پلیس همچنان با تأکید بر ناایمن بودن این خودرو و استناد به قوانین مجلس شماره‌گذاری آن را معلق نگه داشت.

(24 آذر 90)
تعیین تکلیف برای چه کسی؟

معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به مصوبه دولت درباره وانت‌پیکان تأکید کرد: پلیس نفعی در شماره‌گذاری یا عدم‌ شماره‌گذاری وانت پیکان ندارد و تنها به قانون عمل می‌کند. سرهنگ علیرضا جهانگیری اعلام کرد: در آبان ماه سال‌جاری هیأت دولت در مصوبه‌ای اعلام کرد که «تولید خودروی وانت پیکان تا پایان سال90 بلامانع است» در حالی‌که در این مصوبه هیچ‌گونه اشاره‌ و تکلیفی برای شماره‌گذاری آن وجود ندارد. او با بیان اینکه شماره‌گذاری خودروها یکی از وظایف ذاتی پلیس است که باید براساس قانون انجام شود، به مصوبه اخیر گروه منصوب رئیس‌جمهور اشاره کرد و به ایسنا گفت: دولت در مصوبه اخیر خود «تولید» وانت پیکان را تا پایان سال بلامانع دانسته و بنابر این هم‌اکنون اختلاف و مشکل بین خودروساز و سازمان استاندارد است.

(27 آذر 90)
15هزار کارگر یا40هزار وانت پیکان؟

قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودروی تبریز،‌ با بیان اینکه مجوز تغییر خط تولید این مجموعه برای تولید وانت ال90 گرفته شده است، گفت: از پایان خردادماه91، این محصول در کارخانه ایران خودروی تبریز تولید و عرضه خواهد شد.غلامرضا صادقیان گفت:‌ پروسه تغییر خط تولید به زمان نیاز دارد و درصورت قطع یکباره خط تولید، 1300کارگر به‌طور مستقیم و 15هزار نفر شاغل در قطعه‌سازی‌های طرف قرارداد این مجموعه از کار بیکار خواهند شد.به گفته صادقیان، مجوز تولید قطعات ال90 در داخل کشور از سوی کارخانه مادر داده نشده لذا با تغییر ناگهانی خط تولید، بسیاری از قطعه‌سازان به مشکل خواهند خورد. قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودروی تبریز با بیان اینکه این مجموعه در راستای ارتقای ایمنی و استاندارد وانت پیکان، سیستم‌های جدیدی مانند ترمز ضدقفل روی آنها نصب کرده است گفت: اگر مجوز شماره‌گذاری نگیریم، بیش از 40هزار دستگاه وانت پیکان دپو شده پس از چهارماه فرسوده می‌شود و باید برای بازنگری به خط برگردانده شود که زیان‌های جبران‌ناپذیری به‌همراه خواهد داشت.

(30 آذر 90)
استاندارد کوتاه آمد

پس از چانه‌زنی دستگاه‌های دولتی، با عقب‌نشینی سازمان استاندارد، شماره‌گذاری وانت پیکان تا پایان سال تمدید شد.سناریوی تمدید مهلت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای اجباری که پیش از آن نیز بارها با عقب‌نشینی دستگاه‌های نظارتی اتفاق افتاده بود، در حالی باز هم برای وانت‌پیکان تکرار شد که 29آذر91 یعنی درست یک روز پیش از تمدید شماره‌گذاری وانت پیکان، مهلت نصب ایربگ برای برخی خودروهای ساخت داخل به پایان رسید. سرهنگ جهانگیری، معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه براساس تأیید سازمان استاندارد، شماره‌گذاری وانت‌پیکان از سر گرفته شده‌است، گفت: سازمان استاندارد با ارسال نامه‌ای به پلیس راهور ضمن منتفی اعلام‌کردن نامه مورخ 30شهریورماه امسال خود درخصوص ممنوعیت شماره‌گذاری این خودرو به‌علت نداشتن استانداردهای لازم، شماره‌گذاری این خودرو تا پایان امسال را تمدید کرده است.

(5 دی 90)
یک جابه‌جایی کوچک

مهدی خورشیدی که دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور بود، با حفظ سمت رئیس سازمان استاندارد شد.مهدی خورشیدی که داماد محمود احمدی‌نژاد است، همزمان با انتصاب اعضای شورای‌عالی استاندارد حکم خود را دریافت کرد. رئیس جمهور، وزرای بازرگانی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنایع و معادن، علوم،‌ تحقیقات و فناوری، کار و امور اجتماعی، جهادکشاورزی، مسکن و شهرسازی، نیرو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و دادستان کل کشور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، دو نفر کارشناس امور استاندارد که به پیشنهاد رئیس مؤسسه و به حکم رئیس‌جمهور برای مدت سه سال به این سمت انتخاب می‌شوند، شورای‌عالی استاندارد را تشکیل می‌دهند.

(12 دی 90)
نباید با جان مردم بازی کرد

نیمه‌های دی‌ماه درحالی‌که تولید غیرقانونی وانت پیکان، قانونی شده بود، فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از سازمان استاندارد به‌دلیل کوتاه‌آمدن در برابر برخی از خودروسازان تأکید کرد، این سازمان در برخی موارد برای رفع مشکل دیگران قانون را اجرا نمی‌کند و به نفع خودروسازان مهلت تمدید می‌کند. حال آنکه نمی‌توان با مصلحت‌اندیشی و مدارا با جان مردم بازی کرد.سردار اسماعیل احمدی‌مقدم ادامه داد: طی یک دستورالعمل، سازمان استاندارد وانت‌پیکان را استاندارد ندانست اما در یک بازه زمانی کوتاه مجددا این خودرو واجد شرایط دریافت استاندارد شده است.

(16 فروردین 91)
توقف در سال نو

رئیس مرکز تعویض پلاک پلیس راهور گفت: شماره‌گذاری وانت پیکان از ابتدای سال‌جاری متوقف شد. سرهنگ احمد رستمی تأکید کرد: براساس قانون قرار بود شماره‌گذاری وانت‌پیکان از ابتدای مهرماه سال گذشته متوقف شود اما با مصوبه هیأت دولت این خودرو تا پایان اسفندماه90 شماره‌گذاری شد. او با بیان اینکه در سال‌جاری براساس قانون شماره‌گذاری این خودرو را متوقف کردیم ادامه داد: پلیس براساس قانون از شماره‌گذاری خودروهای ناایمن جلوگیری می‌کند.

(27 خرداد 91)
بازگشت از جاده تبریز- تهران

رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با همشهری خبر شماره‌گذاری دوباره وانت‌پیکان را در سال91 تأیید کرد. سردار اسکندر مؤمنی به خبرنگار همشهری گفت: در فروردین ماه تأییدیه استاندارد وانت‌پیکان صادر شد و سازمان استاندارد اعلام کرد این خودرو از نظر ما استاندارد است.او با اشاره به اینکه اکنون به هر حال وانت‌پیکان مجوز استاندارد را گرفته و یک خودروی استاندارد به‌حساب می‌آید، گفت: پلیس براساس قانون می‌تواند خودرویی را شماره‌گذاری کند یا جلوی شماره‌گذاری خودرویی را بگیرد. رئیس پلیس راهور ادامه داد: برای ما هم جای سؤال است که چطور خودرویی که تا اسفندماه استاندارد نداشته، ناگهان در فروردین‌ماه مجوز استاندارد گرفته است؟ این در حالی است که نه تنها از اسفندماه تا‌کنون بلکه در چند دهه گذشته، حتی در ظاهر وانت پیکان تغییر چندانی ایجاد نشده است.

کد خبر 175249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز