مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ادعا می‌کنند، مدرک محکمی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد درون سیاره مریخ ذخایر وسیعی آب وجود دارد

سیاره مریخ

به گزارش ایرنا، بر اساس یافته‌های جدید، تخمین زده می‌شود که مریخ دارای ذخایر وسیعی از آب‌های زیرزمینی است که نشان می‌دهد ظاهرا مدت‌ها پیش بر روی سطح مریخ آب جریان داشته است.

'اریک هوری' از موسسه کارنگی در واشنگتن گفت: جای تعجب است که چرا پیش از این تخمین زده می‌شد درون سیاره مریخ بسیار خشک بوده است.

وی افزود: نتایج این تحقیق جدید نشان می‌دهد که احتمالا آتشفشان‌ها اولین وسیله برای آوردن آب به سطح مریخ بوده‌اند.

دانشمندان برای این مطالعه دو شهاب سنگ مریخی را مطالعه کردند. محققان با استفاده از روشی به نام 'طیف سنجی جرم یون ثانویه' نتیجه گرفتند که لایه زیر سطح که این شهاب سنگ‌ها در آنجا تشکیل شده است ، حدود 70 تا 300 بخش در میلیون آب داشته است. در حالی که لایه زیر سطح 'گوشته' زمین 50 تا 300 بخش در میلیون آب دارد.

هوری گفت: این نتایج نشان می‌دهد که در هنگام تشکیل مریخ ، آب وجود داشته است و این سیاره می‌توانسته آب را در لایه‌های درونی خود ذخیره کند.

کاوشگرهای 'اسپریت' و 'آپورچونیتی' سازمان فضایی آمریکا (ناسا) که در سال 2004 بر روی این سیاره سرخ فرود آمدند ، مدارک زیادی به دست آورند که نشان می‌دهد مریخ میلیاردها سال پیش، گرم تر و مرطوب تر از امروز بوده است.

همچنین این دو کاوشگر علائمی از سامانه‌های قدیمی هیدروترمال (آبی-گرمایی) کشف کردند که نشان می‌دهد در برخی مناطق این سیاره سرخ در یک مقطع زمانی هم آب و هم یک منبع انرژی وجود داشته است. دو عنصری که وجود آنها برای حیات لازم و ضروری است.

به گفته محققان، این یافته‌های جدید در حالی که به درک بهتر مریخ و تاریخچه آن کمک می‌کند همچنین می‌تواند سرنخ‌هایی درباره تکامل این سیاره بزرگ و صخره‌ای ارایه دهد.

'فرانسیس مک کوبین' از دانشگاه نیو مکزیکو در این مورد گفت: این مطالعه نه تنها توضیح می‌دهد که چگونه مریخ آب خود را به دست آورده است بلکه مکانیزمی در ارتباط با ذخیره رطوبت در تمام سیارات خاکی در زمان تشکیل آنها ارایه می‌دهد.

کد خبر 175252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز