سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

اگر هنوز برای پرداخت مبلغ الحاقی حق بیمه شخص ثالث اقدام نکرده‌اید، در زودترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

با توجه به مبلغ جدید دیه و در اجرای ماده چهار قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه موظفند از تاریخ اول فروردین1391 بیمه نامه‌های جدید شخص ثالث را با تعهدات بدنی 126میلیون تومان (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی سه‌میلیون و 150هزار تومان صادر کنند.به خاطر تغییر مبلغ دیه از ابتدای سال1391، بیمه‌گذاران لازم است با مراجعه به دفاتر بیمه برای افزایش سقف تعهدات بیمه‌نامه‌های شخص ثالث معتبر تا حداقل رقم‌های جدید اقدام کنند.

اگر این اقدام به‌موقع صورت نگیرد و بیمه گذاران دچار حادثه شوند، شرکت‌های بیمه تنها حداکثر میزان پرداختی را که در بیمه‌نامه‌ها ذکر شده است، متعهد خواهند بود و تعهدات بیشتر بر عهده بیمه‌گذار خواهد بود.براساس رقم دیه جدید، حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذاران در حالی حدود 30درصد افزایش پیدا کرده که رقم دیه حدود 40درصد در سال91 زیاد شده است.دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های غیرحرام 94میلیون و 500هزار تومان برای سال91 تعیین شده است. این نرخ در ماه‌های حرام 126میلیون تومان درنظر گرفته شده است. از این‌رو مردم باید هرچه سریع‌تر برای دریافت الحاقیه‌ها براساس نرخ جدید اقدام کنند تا با مشکل روبه‌رو نشوند.شرکت‌های بیمه هم مکلف شده‌اند از ابتدای امسال، حداقل تعهدات بیمه‌نامه‌های خود را تا سقف 126میلیون تومان در بخش جانی و سه‌میلیون و 150هزار تومان در حوزه مالی تنظیم کنند.این در حالی است که تفاوت بیمه‌نامه‌های مالکان خودروها که در سال90 صادر شده است برای مدت باقی مانده به‌صورت روز شمار دریافت می‌شود.

همچنین مابه‌التفاوت بیمه نامه‌ها تابعی از عوامل مختلف مانند سابقه بیمه‌گذار، کاربری وسیله نقلیه، سوابق تخلف رانندگی و مدت اعتبار باقیمانده است.تغییر نرخ بیمه شخص ثالث پس از آن صورت گرفت که سخنگوی قوه‌قضاییه پیش از این نرخ دیه سال1391 را 94میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده و افزود به نرخ دیه در ماه‌های حرام، یک سوم مبلغ اضافه می‌شود.پس از آن رئیس‌کل بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های بیمه، ابلاغیه وزارت دادگستری در مورد مبلغ دیه در سال1391 را ابلاغ کرد. در بخشنامه رئیس شورای‌عالی بیمه که 22اسفند90 به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است، این شرکت‌ها موظف شده‌اند برای همه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث معتبر که در سال1390صادر کرده‌اند، الحاقیه افزایش تعهدات بدنی به مبلغ حداقل126میلیون تومان را صادر کنند و در اختیار بیمه‌گذاران قرار دهند.

براساس جدول، حداکثر حق بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه با دیه حداکثری 126میلیون تومان و تعهدات مالی 31,5میلیون تومان که بیمه مرکزی اعلام کرده، نرخ حق بیمه برای وسایل نقلیه با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری 20درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون‌شهری 35درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است. همچنین به وسایل نقلیه عمومی که متعلق به بیمه‌گذار بوده و مخصوص جابه‌جایی کارکنان آن باشد یا درصورتی که متعلق به مراکز آموزشی بوده و مخصوص حمل‌ونقل دانش‌آموزان و دانشجویان باشد و نیز به وسایل نقلیه عمومی شهری 20درصد تخفیف داده می‌شود.

درصورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود 50درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختی مایع و گازی‌شکل استفاده شود 25درصد به حق بیمه اضافه می‌شود. بخشنامه بیمه مرکزی تأکید دارد: تعرفه حق بیمه آمبولانس، وسایل نقلیه ویژه حمل خون، حمل وسایل رادیولوژی و آتش‌نشانی با توجه به نوع و ظرفیت‌های آن براساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد.همچنین در مورد وسیله نقلیه‌ای که برای تعلیم رانندگی به کار می‌رود 15درصد حق بیمه مربوطه اضافه می‌شود. از سوی دیگر چنانچه از سال ساخت وسیله نقلیه 15سال گذشته باشد به ازای هر سال مازاد بر 15سال، دودرصد و حداکثر10 درصد به حق بیمه مربوطه اضافه می‌شود.

کد خبر 175255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز