همشهری‌آنلاین: سخنان یک نسخه‌شناس نامدار و پیش‌کسوت درباره اجاره‌ای بودن باغ قلهک و اشاره او به مفقود‌شدن مرموزانه این سند،تملک انگلیس بر این باغ را با تردید‌های جدی‌تری روبرو کرد.

عبدالحسین حائری

به گزارش‌همشهرِ‌آنلاین به نقل از ایبنا استاد دکتر عبدالحسین حائری در مراسمی که برای نکوداشت 50 سال مستمر خدماتش به عرصه سند‌شناسی و نسخه‌پژوهی در خانه کتاب برگراز شده بود، ضمن اشاره به خاطرات خود در کتابخانه مجلس گفت: انگلیسی‌ها باغ قلهک را از ایران اجاره کرده‌اند اما اجاره‌نامه این ملک که در صندوقی در کتابخانه ملی نگهداری می‌شد، گم شده است!

وی افزود: من سال‌ها پیگیر سند مالکیت باغ قهلک که ثابت می‌کرد این ملک متعلق به دولت ایران است بودم اما متاسفانه هرچه ‌گشتم به پاکتی که می‌دانستم سند داخل آن است، دست نیافتم.

حائری ادامه داد: به هر حال انگلستان در باغ قلهک مستاجر است اما هنوز آن پاکت پیدا نشده و این غم روی دلم مانده است!

 به گزارش همشهری‌آنلاین در ادامه این مراسم دکتر مصطفی محقق داماد درباره جایگاه علمی و فرهنگی استاد عبدالحسین حائری با اشاره به این‌که نسبت نزدیکی با استاد حائری دارد (پسرخاله استاد) و هر دو نوه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی‌اند، به بیان خاطراتی از هم‌صحبتی خود با استاد حائری پرداخت.

وی گفت: من مرحوم حائری یزدی را از نزدیک ندیده‌ام و هنگام تولد من از دنیا رفته بود اما فرزندان و نوه‌های او و کسانی که دوران او را درک کرده‌اند دیده‌ام. به گمان من خصوصیت خاصه‌ای که در خاندان وی بوده و هست، ضد ریا بودن است. مرحوم حائری یزدی، اسوه مبارزه با دورویی و تزویر بوده است و استاد حائری نیز چنین است.

محقق‌داماد افزود: حائری یکی از طلبه‌های فاضل حوزه علمیه قم و کلاس‌ درس آیت‌الله بروجردی بود و بعد از اتمام کلاس‌های بروجردی، استاد حائری درس او را برای کسانی تقریر می‌کرد که برخی از آنان به مرجعیت رسیدند.

در ادامه این نشست حاج خلیل مستوفی، برگزیده حامیان نسخ خطی در نخستین دوره (سال 79) به عنوان کارشناس برجسته تقویم نسخ خطی، گفت: استاد حائری از نظر علمی یگانه روزگار بوده و دارای سجایای اخلاقی بسیاری است و بنده همیشه شاگرد کوچکی در مکتب این استاد بزرگ بوده‌ام.

وی با اشاره به حدود نیم قرن آشنایی خود با این استاد بزرگ گفت: دامنه کتاب‌های خطی بسیار وسیع و شناسایی برخی از این نسخه‌ها بسیار دشوار است و با توجه به این‌که با بسیاری از نسخه‌شناسان کشور همکاری کرده‌ام به جرات می‌گویم که حائری در این فن بی‌نظیر است و تمامی استادان این رشته تبحر استاد را در این فن پذیرفته‌اند.

مستوفی، دقت و امانت‌داری، سخاوت و بخشندگی، صبر و حوصله و خوش‌خلقی را برخی سجایای اخلاقی استاد حائری دانست و اظهار کرد: گاهی که حائری در کتابخانه مجلس مشغول به کار روی نسخه‌های خطی بود و دانشجویان برای پرسیدن سوالی نزد او می‌آمدند، با صبر و حوصله به سوالات آنان پاسخ می‌داد و با تمامی مراجعه‌کنندگان، برخوردی بسیار صمیمی داشت.

در ادامه این نشست فریبا افکاری،‌فهرست‌نویس که سابقه فهرست‌نویسی با استاد حائری را دارد، به بیان سخنانی درباره وی پرداخت و گفت: استاد اگرچه به مدرک دانشگاهی اعتقاد نداشت و آن را به نقد می‌کشید و معیارهای دیگری را برای آموزش فهرست‌نگاران مهم می‌دانست اما هرگز آموزش آکادمیک را منافاتی با تجربه شاگردی و استادی در این حوزه نمی‌‌دانست.

وی تجربه دیدن و آموختن در کنار استاد حائری را تجربه‌ای شیرین و ارزشمند دانست و گفت: در اتاق استاد به روی هیچ مراجعه‌کننده‌ای بسته نبود و اتاق او پاتوق علمی دانشمندان و نسخه‌شناسان و صاحب‌نظرانی بود که به دیدار ایشان می‌آمدند و همواره می‌توانستیم در اتاق او از آخرین اخبار علمی و فرهنگی آگاه شویم.

افکاری ادامه داد: استاد ‌اعتقادی به سختگیری‌های مرسوم اداری در کتابخانه‌ها نداشت. وی بخل علمی در بیان دانسته‌های خود نداشته و ندارد و همچنین در بیان و پذیرش مطالب علمی هرگز تعصب نداشته است.

کد خبر 175346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز