همشهری آنلاین: چهل‌ودومین آزمون سراسری با شرکت یک میلیون و 66 هزار و 141 داوطلب از صبح فردا با رقابت داوطلبان آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آغاز می‌شود.

دکتر ابراهیم خدایی سرپرست سازمان سنجش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری کنکور سراسری 91 برای دوره‌های روزانه، نوبت دوم، نیمه حضوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پیام نور، غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه‌های ویژه فرهنگیان از فردا پنجشنبه 8 تیر ماه، گفت: برای شرکت در این آزمون یک میلیون و 66 هزار و 141 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 639 هزار و 982 داوطلب زن و 426 هزار و 159 داوطلب مرد هستند.

تعداد داوطلبان کنکور 91 به تفکیک گروه‌های آزمایشی مختلف

خدایی در خصوص تعداد داوطلبان کنکور 91 به تفکیک گروه‌های آزمایشی مختلف، گفت: در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 260 هزار و 55 نفر، گروه آزمایشی علوم تجربی 449 هزار و 955 داوطلب، گروه آزمایشی علوم انسانی 325 هزار و 135 داوطلب، گروه آزمایشی هنر 17 هزار و 858 داوطلب و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی 13 هزار و 138 داوطلب ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: همچنین 28 هزار و 922 داوطلب علاقمندی خود را برای شرکت در گروه هنر علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کرده‌اند. بر این اساس برای 46 هزار و 760 داوطلب گروه آزمایشی هنر کارت ورود به جلسه صادر می‌شود و حدود 97 هزار و 230 داوطلب علاقمندی خود را برای شرکت در آزمون گروه زبان علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کردند. بنابراین با توجه به تعداد داوطلبان واقعی آزمون زبان، برای 110 هزار و 368 داوطلب کارت ورود به جلسه صادر می‌شود.

افزایش 100 هزار نفری ظرفیت پذیرش کنکور91

وی با اشاره به ظرفیت پذیرش کنکور 91، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش کنکور امسال بر اساس ظرفیت‌هایی که تا کنون توسط دانشگاه‌ها اعلام شده است، 660 هزار نفر است که ممکن است این میزان تغییر کند ولی با این وجود مطمئنا نسبت به سال گذشته حدود 100 هزار نفر افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دفترچه‌ سوالات و پاسخنامه گروه‌های آزمایشی پنجگانه در بسته‌های رنگی نایلونی متفاوت بسته‌بندی شده‌اند، به ایسنا اظهارکرد: دفترچه‌های آزمایشی گروه آزمایشی ریاضی و فنی در بسته‌های قرمز، هنر در بسته‌های نارنجی، علوم تجربی در بسته‌های سبز، زبان‌ در بسته‌های صورتی و علوم انسانی در بسته‌های آبی رنگ بسته‌بندی شده‌اند.

طراحی سوالات از کتب دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید

وی با تاکید بر برگزاری کنکور 91 به صورت تستی و چهار گزینه‌ای گفت: سوالات این آزمون از کتب اعلام شده دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی طراحی می‌شود.

سرپرست سازمان سنجش با تاکید بر اینکه از بخش، قسمت، مبحث و موضوعی که بر اساس اعلام منابع حذف شده است سوالی طراحی نخواهد شد، تصریح کرد: سوالات آزمون کنکور امسال همانند سال گذشته به صورت مفهومی است البته مفهومی بودن سوالات به منزله دشوار بودن آنان نیست. مفهومی بودن سوالات کنکور نشانگر این است کسانی که کتب درسی را به خوبی مطالعه کرده باشند می‌توانند به سوالات مختلف پاسخ دهند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در صبح روز پنج شنبه 8 تیرماه، گفت: گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر روز پنجشنبه هشتم تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه 9 تیرماه، آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعد از ظهر روز جمعه 9 تیرماه و گروه آزمایشی علوم انسانی در روز صبح شنبه 10 تیرماه در سراسر کشور به صورت متمرکز برگزار می‌شود.

خدایی با بیان اینکه برای هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج گانه یک پاسخ نامه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: کلیه سوالات آزمون عمومی و اختصاصی در هر یک از گروه‌ها به صورت شخصی سازی طراحی شده است بنابراین شماره داوطلبی، نام و نام خانوادگی داوطلب بر روی آن درج شده است.

وی از تنوع سوالات کنکور 91 خبر داد و افزود: سوالات آزمون گروه‌های مختلف دارای چهار تنوع A,B,C,D است.

اعلام نتایج اولیه کنکور از نیمه مرداد

خدایی با بیان اینکه پس از قرائت پاسخنامه‌ها در قرنطینه و محاسبه نمرات خام و تراز شده هر داوطلب نتایج آنان به صورت کارنامه از 15 مردادماه اعلام می‌شود، به ایسنا اظهار کرد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته میتوانند از 17 تا 23 مردادماه نسبت به انجام انتخاب رشته به ترتیب تقدم علاقه اقدام کنند.

اعلام نتایج نهایی در نیمه شهریور

وی از اعلام نتایج نهایی کنکور از 15 تا 17 شهریور ماه در طریق سایت سازمان سنجش خبر داد و افزود: همچنین فهرست اسامی معرفی شدگان رشته‌های نیمه متمرکز در نیمه اول مهرماه به منظور شرکت داوطلبان در مرحله دوم تا چند برابر ظرفیت اعلام می‌شود.

سرپرست سازمان سنجش در خاتمه با بیان اینکه دفترچه سوالات کنکور ساعاتی پس از برگزاری آزمون هر گروه آزمایشی از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش قابل مشاهده و دریافت خواهد بود، گفت: همچنین کلید اولیه سوالات کنکور یکشنبه 11 تیر ماه منتشر می‌شود.

کد خبر 175429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز