همشهری آنلاین: همزمان با طرح عربستان برای کاهش بهای جهانی نفت به بشکه‌ای کمتر از 60 دلار، با مشارکت ایران، ونزوئلا و عراق به‌عنوان 3 عضو تاثیر گذار اوپک، بزرگترین ائتلاف نفتی جدید در جهان برای توقف سقوط آزاد قیمت طلای سیاه ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با اجرای طرح رسمی تحریم نفت ایران توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، عربستان سعودی به همراه برخی از کشورهای عربی عضو اوپک همچون لیبی و امارات سعی دارند با افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت تا حدودی شوک روانی تحریم نفت ایران را جبران کنند.
بر این اساس در شرایط فعلی ظرفیت تولید روزانه نفت خام عربستان به مرز 10 میلیون بشکه رسیده است که این یک رکورد بی سابقه از دو دهه گذشته تاکنون به شمار می‌رود و این کشور بزرگ صادرکننده نفت جهان کاهش بهای طلای سیاه به کمتر از 60 دلار در هر بشکه را هدف گذاری کرده است.

همزمان با هماهنگی برخی از کشورهای عربی عضو اوپک برای افزایش تولید نفت، ائتلاف نانوشته جدیدی بین ایران، عراق و ونزوئلا در اوپک به منظور جلوگیری از سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی ایجاد شده است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که با وجود اجماع اعضای اوپک در نشست 161 این سازمان در وین برای تثبیت برای عرضه روزانه 30 میلیون بشکه نفت به بازار، اما در حال حاضر با افزایش تولید و عدم رعایت نظام سهمیه بندی توسط برخی از اعضا، اوپک روزانه 2 تا 3 میلیون بشکه نفت مازاد به بازار تزریق می‌کند.

با افزایش ظرفیت مازاد و ادامه سقوط چندین دلاری قیمت نفت خام، اخیرا رستم قاسمی وزیر نفت ایران درخواستی را به کریم العیبی وزیر نفت عراق به منظور برگزاری نشست فوق العاده اوپک به منظور کاهش احتمالی سقف تولید نفت این سازمان مطرح کرده است.

با ارائه پیشنهاد رسمی ایران برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک، رافائل رامیرز وزیر نفت ونزوئلا هم از پیشنهاد نفتی تهران استقبال کرده است و هم اکنون مذاکراتی با وزیران نفتی برخی از کشورها همچون اکوادور و الجزایر برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک در حال انجام است.

با این شرایط به نظر می‌رسد که ائتلاف جدید نفتی ایران، ونزوئلا و عراق به عنوان سه قطب تولید و صادرات نفت اوپک گوی سبقت را از عربستان سعودی برای کاهش قیمت جهانی نفت ربوده است و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که به تدریج ضمن توقف سقوط آزاد بهای طلای سیاه، قیمت این کالای اقتصادی و سیاسی با افزایش همراه شود.

دلایل سقوط آزاد قیمت طلای سیاه

به گزارش مهر، در حال حاضر کارشناسان اقتصادی از ادامه بحران مالی اروپا و احتمال کاهش تقاضا برای نفت به عنوان مهمترین عامل سقوط آزاد قیمت این کالای پرطرفدار یاد می شود با این وجود کاهش رتبه اعتباری ۱۵ بانک بزرگ توسط موسسه مودی، از جمله بانک‌های آمریکایی سیتی‏گروپ، گلدمن ساکس، جی‏پی‏مورگان و مورگان استانلی و بانک‏های انگلیسی بارکلیز، اچ‏اس‏بی‏سی و بانک سلطنتی اسکاتلند هم در نزول قیمتی طلای سیاه بی تاثیر نبوده است.

از سوی دیگر افزایش تولید عربستان سعودی و وجود مازاد عرضه در بازار نفت، رشد نرخ بیکاری در آلمان و آمریکا، کاهش شاخص اطمینان اقتصادی در حوزه یورو،افزایش ذخیره‏سازی‌‏های نفت آمریکا در هفته منتهی به 22 ژوئن 2012 میلادی از دیگر عوامل تاثیر گذار در کاهش قیمت نفت بوده است.

پیشنهاد ایران قیمت نفت را افزایش داد

پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک مهمترین عامل تحریک کننده بازارهای انرژی برای افزایش قیمت طلای سیاه در چند روز گذشته بوده است.

این در حالی است که اخیرا رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به توافق رسیدند تا مکانیزمی جدید برای کمک مالی به بانک‌های اروپایی در نظر گرفته شود. بر اساس این توافق و با توجه به مکانیزم جدید، بانک‌های اروپایی در صورت نیاز مجاز به دریافت کمک مالی از صندوق نجات مالی اروپا خواهند بود، بدون اینکه به بدهی دولت‌ها افزوده شود که این تصمیمات هم در بهبود بهای نفت اثر بخش بوده است.

افزایش رشد اقتصادی آمریکا، رشد6 درصدی واردات نفت‏ هند، کاهش ظرفیت مازاد تولید در بازار نفت به دنبال اجرایی‏شدن تحریم‌های ایران، تسهیل شرایط دریافت وام از بانک‌های چینی توسط دولت چین به منظور جلوگیری از روند افت رشد اقتصادی این کشور، اعلام بانک مرکزی آمریکا مبنی بر اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای افزایش رشد اقتصادی و اعتصاب در صنعت نفت نروژ و کاهش 15 درصدی تولید نفت این کشور هم از دیگر عوامل تقویت کننده قیمت نفت در چند روز اخیر است.

در مجموع گمانه زنی فعالان بازارهای جهانی انرژی نشان می‌دهد که به زودی با توقف کاهش قیمت جهانی نفت، بهای طلای سیاه مجددا سه رقمی خواهد شد.

کد خبر 175957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز