همشهری آنلاین- ندا شریف: مکزیک سرزمین پروانه‌هاست. تعداد پروانه‌ها از جمله انواع قیمتی و نایاب آن به قدری زیاد است که هر ساله تعداد زیادی جهانگرد را به این کشور می‌کشاند.

برای آن‌هایی که از وجود پروانه‌ها لذت می‌برند و می‌خواهند خود باغی پر از پروانه‌ داشته باشند، آشنایی با روش‌های زیر، در کشاندن و جذب آن‌ها موثر خواهد بود.

کافیست با کاشت گل‌های مورد علاقه آن‌ها، زیستگاه کاملی برای این موجودات رنگی زیبا فراهم آورید.

فضای باز خانه چه باغ و چه حیاط خود را برای ورود پروانه‌ها آماده کنید.

ایجاد محیطی آفتابی مناسب برای تخم‌گذاری، کاشت گیاهانی برای لاروهای گرسنه، تعبیه منبع آب امن و کم‌عمق برای دگردیسی آن‌ها از جمله این اقدامات است.

پروانه‌ها را با کاشت گیاهان مورد علاقه‌شان جذب کنید و میزبان 4 مرحله از رشد آن‌ها یعنی تخم‌گذاری، لارو، شفیره، ساخت پیله و ایجاد پروانه کامل باشید.

انتخاب جای آفتابی

اکثر گل‌هایی که پروانه‌ها را به خود جلب می‌کنند، هر روز حداقل نیاز به 6 ساعت آفتاب دارند. بهتر است باغ پروانه‌ها را جایی درست کنید که در معرض باد نباشد. بال‌های کاغذوار آن‌ها تحمل باد شدید را ندارد.

فرصت خوبیست تا کودکان را از نزدیک با مراحل مختلف زندگی پروانه‌ها آشنا کنید.

کرم‌های پروانه هر یک ذائقه خاصی دارند و از نوع خاصی گیاه تغذیه می‌کنند. هر نوع پروانه روی گیاه مورد علاقه لارو خود تخم‌گذاری می‌کند. به همین دلیل کاشت گیاهی که به عنوان منبع خاص تغذیه، نوع خاصی از پروانه‌ را جذب کند، اهمیت دارد.

گیاهان مورد علاقه پروانه‌ها

غذای مورد علاقه پروانه‌ها شامل جعفری، شوید، رازیانه، استبرق، شبدر سفید است.

در صورتی که این گیاهان با سلیقه شما سازگار نیست، آن‌ها را در گوشه‌ای دنج از باغ یا حیاط خود بکارید.

برای جذب بیش‌تر پروانه‌ها، گل‌های روشن خاصی را که در طول فصل شهد تولید می‌کنند، انتخاب کنید. بعضی از آن‌ها شامل گل آفتاب‌گردان، تاج‌خروس، زبان در قفا، استبرق، گل پروانه، سرخارگل، مریم گلی، خانواده گل آهاری و ... هستند.

گل‌های خوشه‌ای مانند فلوکس مورد علاقه پروانه مونارچ (شاه‌پروانه‌ها) است.

بعضی پروانه‌ها به میوه علاقمندند. به جای دور ریختن میوه‌های له شده، آن‌هایی که مورد علاقه پروانه‌های خال خال ارغوانی هستند مانند پرتقال، گلابی و خربزه را برش زده، داخل یک ظرف بین گل‌ها قرار دهید.

مانند بسیاری از افراد که به فست‌فود علاقه دارند، پروانه‌ها نیز سریع جذب منابع غذایی آماده می‌شوند. گل‌های رو به بالا باعث می‌شوند آن‌ها سریع فرود آمده، بدون زحمت یک جرعه سریع بنوشند.

چترهای زرد روشن بومادران در میان باغ فلوکس‌های صورتی مانند چراغی است که آن‌ها را از بالا جذب و به سمت باغ می‌کشاند.

برای پروانه‌ها منبع آب در نظر بگیرید

پروانه‌ها در طبیعت از لبه‌های گل‌آلود گودال‌های کوچک، نهرها، حوضچه‌ها، استخرها که آب غنی از مواد معدنی دارند، سیراب می‌شوند.

شما می‌توانید با قرار دادن یک بشقاب شن مرطوب کم‌عمق در بین گل‌ها، تشنگی آن‌ها را برطرف کنید. پروانه‌ها معمولا از خوردن آب از منابع عمیق‌تر که آن‌ها را به خطر می‌اندازد، امتناع می‌کنند.

حتی اگر باغ شما کوچک باشد هم می‌توانید با کاشت گل‌های مورد علاقه پروانه‌ها مثلا شوید و جعفری داخل گلدان، از وجود و حضور آن‌ها لذت ببرید.

http://www.bhg.com

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز