همشهری آنلاین: یک عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت به دلیل اینکه صاحبان قدرت در شرایط کنونی با ارزش‎های انقلابی و اخلاقی و اسلامی گره خورده‏اند، اگر دروغ بگویند بی اعتمادی به اصل نظام و انقلاب و زیرسؤال بردن کارآمدی اسلام در اداره امور پیش می‏آید.

مهمترین اظهارات دکتر عماد افروغ درباره دروغگویی در برخی مسئولان به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • یکی از مصادیق دروغ هم بی‏توجهی به عهد و پیمان‏ها است که قبلاً صاحبان قدرت به مردم داده‎اند. معمولاً افراد در انتخابات شعارهای متناسب با نیاز مردم و برای رأی آوردن می‎دهند و وقتی به قدرت می‎رسند عهد و پیمان‏ها و شعارهایشان را فراموش می‎کنند.
  • یکی از شعارهای دولت، عدالت خواهی و اخلاق‏‎مداری بوده و یکی از مصادیق اخلاق هم پایبندی به عهد و پیمان‎ها و پرهیز از دروغ است. مردم نیازها و واقعیت‎هایی دیگری دارند ولی صاحبان قدرت شعارهای دیگری می‎دهند این مصداق بی‎توجهی به اخلاق است.
  • مراد ما از رعایت اخلاق در جامعه اخلاق مثبت است یعنی شعارهای خوبی که در خصوص عدالت و پایبندی به اخلاق و دین داده شد اما به نام دین، اخلاق را ذبح کردند.
  • چرا در نظام اسلامی به دروغ و ضد اخلاق روی می‏آورند جای سؤال دارد زیرا در نظام‏های ماکیاولی همه چیز برای حفظ قدرت و شهریاری و رسیدن به آن است و هر وسیله‎ای برای رسیدن به این هدف توجیه می‎شود. اینکه با مرگ اخلاق حکمت و مراقبت از خویش و نگرش عمیق به هستی و پیامد آن برای سهم خود و دیگری و تنظیم روابط خود و دیگری می‎میرد زشتی این قضیه در نظام اسلامی صد چندان بیشتر می‏شود.
  • به گفته امام(ره) بد اخلاقی‎های نظام‎های ماکیاولی سیاست‎های شیطانی است و درنظام اسلامی اخلاق ابزاری برای اخلاق و معنویت است. چرا اخلاق وسیله‏ای برای حفظ منافع عده‏ای و نه حتی برای حفظ حکومت می‎شود. کدام خدا و پیغمبر و امامی مجوز دروغ گفتن را داده است؟ کانت که یک فیلسوف غربی است مذموم‏ترین فعل اخلاقی را دروغ می‎داند. اگر جلوی این قضیه گرفته نشود و مدعی العموم وارد این قضایا نشوند قضیه بیخ پیدا خواهد کرد. توقعمان بعد از گذشت سه دهه از نظام اسلامی، گذشت و راستی و صداقت است نه به انحای مختلف همدیگر را کوبیدن.
  • تبعات دروغگویی مقامات سیاسی؛ بی اعتمادی در وهله اول از صاحبان قدرت و بعد به دلیل اینکه صاحبان قدرت در شرایط کنونی با ارزش‎های انقلابی و اخلاقی واسلامی گره خورده‏اند بی اعتمادی به اصل نظام و انقلاب و زیرسؤال بردن کارآمدی اسلام در اداره امورپیش می‏آید. اگر قوه قضائیه با اقتدار با فسادها مبارزه نکند بی اعتمادی گریبان اصل نظام را خواهد گرفت.
کد خبر 176319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز