همشهری آنلاین: همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که طی روزهای 15 و 16 تیرماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شد، شب گذشته با حضور جمعی از مسئولان کشوری و صاحب‌نظران داخلی و خارجی به کار خود پایان داد.

دین

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که طی روزهای 15 و 16 تیرماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شد،، عصر جمعه با حضور غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش، حجت‌‌الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه و رئیس کمیسیون بیداری اسلامی همایش و جمعی از صاحب‌نظران داخلی و خارجی به کار خود پایان داد.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام پورسیدآقایی، دبیر هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، در ابتدای این مراسم به ارائه سخن پرداخت و اظهار کرد: امروز در هیاهوی کشورهای استکباری، تنها کسی که زمین را برای انسان‌ها می‌خواهد، موعود است.

وی افزود: مهدی موعود(عج) تنها راه، وعده قطعی الهی در فرجام انسان‌ها، سنت قطعی الهی در پایان تاریخ، رمز پیروزی حق‌طلبان عالم در برابر همه کژیها و ناجوانمردی‌ها است و آموزه مهدویت تنها آموزه بین‌الادیانی، اصیل، ریشه‌دار، آرمانی، حیات‌بخش، سرنوشت‌ساز و پایان‌بخش همه اختلافات مذهبی و غیرمذهبی و برطرف‌کننده مشکلات و برآورنده آرزوهای تمام انسانها در طول تاریخ است.

دبیر این همایش، مهدویت را آموزه‌ای تحول‌آفرین و الگوساز در تمام عرصه‌های بشری و دارای قدرت انفجاری و بی‌بدیل بسیج توده‌ها در برابر هر ظلم و ستم دانست و اظهار کرد: همه ما اعم از حوزه و دانشگاه در عرصه مهدویت کم گذاشته‌ایم و آنچنان که باید کار نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی با اشاره به این که ماندگاری آموزه مهدویت در گرو پیوند با هنر است، اظهار کرد: خاستگاه مهدویت حوزه‌ها هستند و آنان هستند که باید مبانی نظری مهدویت را استخراج و تبیین کنند و از تمام ظرفیت این انرژی فوق هسته‌ای و بی‌بدیلی که در دست شیعه است، استفاده کنند.

همچنین حداد عادل، رئیس فرهنگستان ادب فارسی، در این مراسم ضمن تبریک سالروز میلاد باسعادت حضرت ولی عصر(عج)، به ارائه سخنانی با موضوع «آثار فردی و اجتماعی اعتقاد به امام زمان(عج)» پرداخت و اظهار کرد: گرچه اعتقاد به موعود یک آموزه الهی مشترک در میان تمام ادیان است، اما اعتقاد به امام زمان(عج)، اعتقاد ویژه و بی‌نظیر است.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: کسانی که بخواهند در زمینه هنر به ماندگاری آموزه مهدویت کمک کنند، باید با این معنا و مفاهیم به درستی آشنا باشند. همه ما از نوجوانانی که با مفاهیم دینی آشنا شدیم، می‌دانیم که تاثیر امام زمان(عج) در زمان غیبت مانند خورشید است که در پشت ابر پنهان شده است؛ این مثال درستی است ولی ما باید آن را از اجمال به تفصیل برسانیم و تشریح کنیم که این خورشید در پشت حجاب غیبت، چه تأثیری دارد.

حداد عادل با بیان این که یک نکته مهم مربوط به رابطه خدا و جهان است، اضافه کرد: شیعه با این اجمال که یک امام معصوم حی و حاضر دارد، رابطه زمین و آسمان را برقرار می‌داند. رابطه خدا و جهان از نظر هدایت و معنویت به واسطه وجود امام زمان(عج) یک رابطه مستدام و مستمر و ناگسیخته است؛ پیام اعتقاد به امام معصوم(عج) که با آسمان مرتبط است و در زمین حضور دارد پیوستگی و دائمی بودن ارتباط زمین و آسمان است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیات نخستین سوره مبارکه اعلی عنوان کرد: خداوند در ارتباط با جهان با اسماء و صفات گوناگونی وصف می‌شود که یکی از آنها رابطه خلق است و دیگری رابطه تقدیر امور جهان و رابطه سوم هدایت است؛ همان‌گونه که رابطه آفرینندگی خدا با جهان قطع نمی‌شود، رابطه هدایت خداوند با جهان نیز لحظه‌ای قطع نمی‌شود و این هدایت امری مستمر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خداوند دائماً در حال خلق جهان است و همان گونه که در آفرینش دست خدا بسته نیست، در هدایت او نیز قطع حاصل نیست و استمرار دارد و مجرای این استمرار هدایت نیز امام زمان(عج) است و این مطلب در هستی شناسی و جهان بینی شیعه معنای عمیقی دارد و در میان اسلام شناسان غربی هانری کربن فرانسوی به اهمیت این جنبه از این موضوع توجه کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار امام زمان(عج)، انتظاری شیرین و امیدآفرین است و باعث می‌شود که مؤمن در راه تحقق این خوبی‌ها در همه عمر خود تلاش کند. بزرگترین ارزشی که برای دولت مهدی موعود(عج) قایل هستیم، عدالت است و ممکن نیست که کسی دعوی انتظار امام را داشته باشد، اما برای بسط و گسترش عدالت تلاش نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره آثار اجتماعی اعتقاد به امام زمان(عج) اظهار کرد: ما شیعیان امام زمان(عج) را ولی خود و حاکم بر خود و جامعه خود می‌دانیم و مراجع تقلید را از آنجا مقلد خود می‌دانیم که نواب عام آن حضرت هستند و این جایگاه را برای مراجع تقلید بر اساس اعتقادی است که مردم به حضرت مهدی(عج) دارند و نفوذ کلام و جایگاه والای مراجع شیعه، پرتوی از اقتدار معنوی امام زمان(عج) در تشیع است.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اعتقاد به مهدویت مهمترین پشتوانه برای نظریه ولایت فقیه است و ولایت فقیه فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی است و ولایت فقیه بنای محکمی است که بر شالوده مهدویت استوار شده است و جلوه های بسیاری از رابطه ولایت فقیه و مهدویت را در طول تاریخ دیده ایم.

وی با اشاره به یکی از بزرگترین جلوه های رابطه ولایت فقیه و مهدویت ماجرای تحریم تنباکو از سوی میرزای شیرازی اشاره کرد و گفت: میرزای شیرازی به عنوان یک فقیه ولایت داشت؛ اما منبع نیرومندی و اتصال خود را با اعتقاد به امام زمان‌(عج) به اطلاع ملت رساند و استقلال کشور را حفظ کرد.

در ادامه این مراسم، دبیران سه کمیسیون تخصصی هشتمین همایش بین‌المللی مهدویت در مراسم اختتامیه این همایش که عصر جمعه، 16 تیرماه، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، به ارائه گزارشی از کم و کیف مقالات ارائه شده در این کمیسیون ها پرداختند.

در ادامه، بیانیه پایانی هشتمین همایش دکترین مهدویت توسط حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود پورسیدآقایی، دبیر این دوره، قرائت شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، به ارائه سخن پرداخت.

وی طی سخنانی با اشاره به تعبیری از خواجه طوسی گفت: وارثان زمین کسانی هستند که در قله بلند اندیشه و خردورزی قرار گرفته اند و از سوی دیگر در قله بهترین عمل و عمل کامل هستند و از بالاترین جایگاه اخلاص در عمل برخوردارند و ما باید تلاش کنیم تا هنر را در خدمت بلوغ و رشد عقلانی بشر قرار دهیم؛ هنری که امروز دستمایه انحطاط و هوسرانی انسان غربی شده است.

سخنرانی سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور، به همراه قرائت دعای فرج و صلوات شعبانیه، پایان بخش مراسم اختتامیه هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت بود و در سخنان خود به ارائه مقاله خود با عنوان «شکوه قدسی هنر در دکترین مهدویت» پرداخت و تأثیر موعودباوری در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مورد بحث و بررسی قرار داد.

کد خبر 176442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز