یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: افشانه جدید محققان دانشگاه سان‌دیگو می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی تنها در عرض دو ساعت و حتی پیش از بروز علائم آنفلوانزا، با این بیماری مقابله کند

با افشانه بینی به جنگ آنفلوانزا بروید

به گزارش ایسنا، این دارو که با یک افشانه بینی منتقل می‌شود، شامل یک پروتئین مصنوعی است که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با آنفلوانزا پیش از عملکرد طبیعی بدن تحریک می‌کند.

درمان‌های کنونی در زمان قرار گرفتن انسان در برابر ویروس آنفلوانزا برای هدف قرار دادن گونه‌های در گردش کنونی آن طراحی شده‌اند اما این ویروس می‌تواند در برابر آنها مقاوم شود.

این درمان جدید نیاز به تطابق با ویروس نداشته و سیستم ایمنی را وادار به واکنش تقر یبا فوری با خطر، پیش از فرآیند طبیعی خود بدن می‌کند.

آنفلوانزا به طور بالقوه برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و همچنین سالمندان کشنده است.

محققان دانشگاه سان‌دیگو در آمریکا به تمرکز بر مطالعه پروتئین EP67 پرداخته‌اند که پیش از این به عنوان یک افزاینده به واکسن‌ها برای کمک به فعال کردن سیستم ایمنی مورد استفاده بود اما دانشمندان می‌خواستند عملکرد مستقل آنرا به آزمایش بگذارند.

محققان این پروتئین را با آلوده کردن موش‌ها با ویروس آنفلوانزا مورد آزمایش قرار داده و دریافتند آن دسته از موش‌هایی که در 24 ساعت اول از یک دوز دارو برخوردار شده بودند به این بیماری مبتلا نشدند.

سطح بیماری در این موش‌ها با کاهش وزن مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. موش‌ها معمولا حدود 20 درصد از وزن خود را در زمان ابتلا به بیماری آنفلوانزا از دست می‌دهند اما با وجود پروتئین EP67 این میزان به شش درصد رسید.

محققان همچنین دریافتند که موش‌های دارای ویروس کشنده آنفلوانزا که یک روز بعد مورد درمان قرار گرفته بودند، نمردند.

EP67 در حیوانات از جمله پرندگان فعال است از این رو این یافته‌ها می‌تواند از کاربردهای زیادی برای دامپزشکی برخوردار باشد.

از این دارو همچنین می‌توان در صورت شیوع یک گونه جدید از بیماری عفونی و پیش از اینکه عامل بیماری‌زا شناسایی شود، استفاده کرد.

آزمایشات آینده به بررسی تاثیر EP67 در برابر چند عامل بیماری‌زای دیگر و بررسی دقیق‌تر عملکرد این پروتیین در سلول‌های مختلف بدن خواهد پرداخت.

اگرچه این پژوهش بر آنفلوانزا متمرکز بوده اما این پروتئین از پتانسیل لازم برای کار در زمینه بیماری‌های تنفسی و عفونت‌های قارچی و همچنین درمان‌های اضطراری هم برخوردار است.

کد خبر 176677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز