دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: حدود شش، هفت سال پیش بود که پس از چندین سال خشکسالی شدید، دریچه سد میناب هرمزگان با آبگیری مناسب روی کشاورزان باز شد و خشنودی مردم استان را به‌همراه آورد

 اما حالا پس از سال‌ها دوباره انگار خشکسالی دامن استان هرمزگان را گرفته و مردم چند شهرستان‌ را در گرمای داغ تابستان جنوب با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده تا جایی که برخی از مسئولان امسال را بحرانی‌ترین سال خشکسالی هرمزگان اعلام می‌کنند. شاید باورش سخت باشد که در سال زراعی جاری متوسط بارندگی استان هرمزگان حدود سه میلی‌متر بوده است. با آنکه مدیران آب‌منطقه‌ای استان هرمزگان در اوایل امسال از ذخیره‌ آبی سدهای استقلال میناب، جگین و نیان به‌ترتیب با حجم حدود 98میلیون، 230میلیون و 42میلیون مترمکعب خبر داده بودند ولی حالا حجم زیادی از آب آنها تبخیر شده و ذخیره آبی‌شان به‌شدت کاهش یافته است. هم‌اکنون در برخی از مناطق استان‌هرمزگان آبرسانی به روستائیان توسط تانکر صورت می‌گیرد.

فرونشست زمین، ایجاد شکاف، افزایش هزینه‌های استحصال آب و شورشدن منابع آبی از خسارت‌های خشکسالی اخیر در هرمزگان محسوب می‌شود. اگرچه تأمین آب آشامیدنی شهرهای غرب هرمزگان به‌دلیل وجود گنبدهای نمکی و تشکیلات آلوده‌کننده اغلب با محدودیت روبه‌رو بوده و این موانع بر مشکلات تأمین آب شرب افزوده اما حالا خشکسالی به مرکز و شرق هرمزگان نفوذ کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش سندرک در شرقی‌ترین نقطه شهرستان میناب اکنون با مشکلات جدی تأمین آب روبه‌روست و اهالی این بخش هر روز منتظر تانکر‌های سیار آبرسانی هستند. طبق گفته‌های رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان میناب از 92روستای سندرک تنها 52روستا از سیستم آبرسانی آب شرب برخوردارند که البته در اکثر این روستاها آب به‌صورت جیره‌بندی توزیع می‌شود.

به گزارش مهر، شهر سندرک به واسطه قرار گرفتن در منطقه خاص آبی و خاکی از نظر سفره‌های زیرزمینی بسیار ضعیف است و با کاهش سطح آب چاه‌ها و قنوات بر مشکلات مردم افزوده شده است. بخشدار سندرک در همین خصوص گفت: تنها منبع تأمین آب شهر سندرک دو حلقه چاه است که با ادامه خشکسالی‌های اخیر سطح آب این دو چاه نیز رو به کاهش است. هم‌اکنون آب شرب مورد استفاده مردم شهر از تنها چاه حفرشده برای احداث دانشگاه تأمین می‌شود. علی مهرانی ادامه داد: علاوه بر روستاهای این بخش، ما شاهد جیره‌بندی آب در شهر سندرک هستیم و روزانه فقط دو ساعت آب در شبکه آبرسانی این شهر جریان دارد. وی با اشاره به خط انتقال گرو به سندرک بیان داشت:

با بهره‌برداری از این پروژه می‌توان به جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر آبرسانی کرد که البته این پروژه نیاز به تأمین اعتبار دارد. وی همچنین عنوان کرد: راهکارهایی مانند انتقال آب سد جگین به سندرک موجب حل مشکل بی‌آبی بیش از 30روستا خواهد شد و این طرح مستلزم تأمین اعتبار ملی است. بخشدار بخش سندرک بیان کرد: تنها وسیله آبرسانی به روستاهای بی‌آب بخش، یک دستگاه تانکر است که سال‌ها پیش از سوی دفتر مقام معظم رهبری به مردم این بخش هدیه داده شده است.

روزگار طاقت‌فرسای هامون

در استان همجوار هرمزگان خیلی از اهالی روستاهای گوناگون تابستان را بسیار طاقت‌فرسا سپری می‌کنند. ساکنان شهر علی‌اکبر که به هامون‌شهر مشهور است همواره به‌خصوص در فصل تابستان از بی‌آبی و کمبود آب و گاهی از حرکت شن‌های روان ناشی از توفان‌های 120روزه رنج می‌برند. مردم این شهر می‌گویند: از 5روز پیش تاکنون آب لوله‌کشی، قطع و بحران بی‌آبی به‌طور کامل دامنگیر ساکنان شهر شده است.

به گزارش مهر جمعی از مردم شهر علی‌اکبر (هامون‌شهر) نیز با ارسال نامه‌ای به معاون امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان ‌ اعلام کردند: آقای کرمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان اطلاع کامل از بحران آبی سال90 داشته و وعده داده که مشکل بی‌آبی شهر علی‌اکبر فروردین‌ماه91 حل خواهد شد‌ ولی متأسفانه نه‌تنها اینگونه نشد بلکه به‌مدت دو هفته است که مردم شهر علی‌اکبر در بی‌آبی مطلق به‌‌سرمی‌برند. محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در این باره گفت:

از قطع پنج‌روزه آب در هامون‌شهر خبر ندارم و پیگیری می‌کنم و شما هم بهتر است با مسئول آب‌وفاضلاب زابل تماس بگیرید. مسئول آب‌وفاضلاب شهرستان زابل نیز اظهار داشت: این موضوع به این شدت اغراق است زیرا فقط قسمتی از هامون‌شهر با مشکل فشار کم آب مواجه هستند که پیش‌بینی شده در دو تا سه‌روز آینده مشکل برطرف شود. هادی حسن‌پور افزود: هامون‌شهر از شبکه روستایی آب می‌گیرد که با توجه به گرمی هوا با افت فشار مواجه شده است.

وی گفت: احداث خط انتقال مستقل آغاز و مخزن آن نیز آماده شده که شبکه‌ای کاملا جدید و مدرن است و سال گذشته کل شبکه به‌روز شده است. وی با اشاره به راه‌اندازی این خط جدید و رفع همیشگی مشکل بی‌آبی افزود: به‌دلیل اینکه این پروژه از داخل زمین‌های مردم عبور می‌کند، درصورتی که مشکلی برای تملک زمین پیش نیاید به‌زودی این طرح به اتمام می‌رسد.

کد خبر 176869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز