همشهری آنلاین: نسخه 2012 گزارش سالانه گریندکس درباره سبز‌ترین و پاکترین کشورها و مردمان جهان با همکاری نشنال جئوگرافیک و مرکز مشاوره گلوب‌اسکن منتشر شد که بر اساس آن آمریکایی‌ها برخلاف آنچه تصور می‌رود غیرمسئول‌ترین افراد دربرابر محافظت از محیط زیست هستند.

گریندکس

این چهارمین سالی است که نشنال جئوگرافیک با همکاری مرکز گلوب‌اسکن مطالعه‌ای بین‌المللی را برای اندازه‌گیری و کنترل روند رفتاری مصرف‌کنندگان نسبت به مصرف پایدار زیست‌محیطی انجام داده‌است. موضوعات کلیدی این مطالعه فراهم‌آوردن اندازه‌گیری‌های کمی از عملکرد مصرف‌کنندگان و ارتقا مصرف پایدار است.

این مطالعه عملکرد مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف را در قبال حفظ سیاره زمین به واسطه کنترل کردن،‌گزارش و ارتقا دادن فرهنگ مصرف حافظ محیط زیست و رفتارهای شهروندی به نمایش گذاشته است. در همین راستا از 17 هزار مصرف‌کننده در 17 کشور جهان سوال‌هایی در‌رابطه با رفتارهایی از قبیل میزان مصرف انرژی و محافظت از منابع انرژی،‌ انتخاب وسایل حمل و نقل شهری،‌ منابع غذایی،‌ میزان نسبی استفاده از محصولات سبز درمقابل محصولات معمولی،‌گرایش نسبت به محیط زیست و پشتیبانی از آن،‌ و میزان دانش درباره موضوعات زیست محیطی پرسیده شد. گروهی از متخصصان بین‌المللی در تعیین رفتار‌هایی که برای بررسی از همه مهمتر بودند به این گروه تحقیقاتی کمک کردند.

کشورهای مشارکت کننده در گزارش

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد رفتارهای دوستدار محیط زیست از سال 2010 تا کنون تنها در پنج کشور از 17 کشور مورد مطالعه افزایش پیدا کرده‌است. درحالی‌که این رفتارها در 9 کشور مورد مطالعه کاهش داشته و تنها میزان این رفتارها در یک کشور از سال 2008 نیز کمتر بوده است. از این رو درحالی‌که این روند به طور کلی روندی مثبت باقی مانده،‌ بعضی از روندها نسبت به دو سال گذشته دچار افت شده‌است.

منظور از رفتارهای دوست‌دار محیط زیست در این مطالعه برنامه روزانه استفاده از حمل‌و‌نقل شهری، میزان انرژی مصرفی خانواده، و میزان مصرف منابع، غذا و کالا و همچنین عملکرد مصرف‌کنندگان برای کاهش دادن تاثیرات مخرب فعالیت‌های روزانه بر روی محیط زیست است.

افزایش گرایش به سبزبودن از 2010 تا 2012

کشورهایی که در این مطالعه مشارکت داشته‌اند کشورهای کانادا،‌ آمریکا،‌ مکزیک،‌ برزیل،‌ آرژانتین،‌ استرالیا،‌ سوئد،‌ آلمان،‌ بریتانیا،‌ فرانسه،‌اسپانیا،‌ مجارستان،‌ روسیه،‌ چین،‌ ژاپن،‌ هند و کره‌جنوبی بوده‌اند.

بر اساس مطالعه جدید گریندکس،‌بیشترین میزان افزایش گرایش به محافظت از محیط زیست و زندگی پاک از سال 2010 تا 2012 در کشور آلمان مشاهده شده‌است،‌ پس از آن اسپانیا و چین،‌ سپس مجارستان و پس از آن نیز فرانسه به ترتیب رتبه‌های بعدی را دارند. در مقابل هند و برزیل،‌ روسیه،‌ سوئد و مکزیک با کاهش مواجه شده‌اند و آمریکا،‌ کانادا،‌ انگلیس و آرژانتین کمترین میزان افزایش در این روند را داشته‌اند.

آمار جالب دیگری که در این گزارش اعلام شده درصد مصرف‌کنندگانی است که در دسته مصرف‌کنندگان سبز قرار دارند. مصرف‌کننده سبز در این مطالعه به کسی گفته می‌شود که از مصرف محصولاتی که برای محیط زیست مضر هستند،‌ ممانعت می‌کند،‌ میزان زباله‌سازی را به حداقل می‌رساند،‌ در ذخیره انرژی تلاش می‌کند و در حد ممکن کالاهای دوستدار محیط زیست را برای مصرف انتخاب می‌کند.

بر اساس این آمار هندی‌ها،‌ چینی‌ها و برزیلی‌ها در سه رتبه برتر مصرف‌کنندگان سبز قرار دارند. سوئد،‌استرالیا،‌ ژاپن،‌آمریکا و اسپانیا رتبه‌های بعدی این لیست را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در میان کل افراد شرکت‌کننده در این مطالعه در هر 17 کشور،‌ 56 درصد خود را محافظ محیط زیست توصیف می‌کنند،‌ 14 درصد خود را محافظ محیط زیست نمی‌دانند و 30 درصد نیز قصد دارند طی پنج سال آینده به یکی از طرفداران محیط زیست تبدیل شوند.

همچنین هندی‌ها،‌ مکزیکی‌ها، برزیلی‌ها،‌ آرژانتینی‌ها و چینی‌ها بیشترین حس گناه را در مقابل تاثیرات منفی فعالیت‌های روزانه‌ بر روی محیط زیست دارند. در مقابل آمریکایی‌ها با اینکه تمامی جهان را در زمینه پشتیبانی از محیط زیست متهم می‌کنند،‌خود کمترین میزان احساس گناه را در زمینه تاثیرات ناخوشایند زیست‌محیطی فعالیت‌های روزانه خود دارند.

بر اساس این مطالعه مصرف‌کنندگانی که کمترین آثار زیست‌محیطی را از خود به‌جا می‌گذارند در دسته مصرف‌کنندگانی قرار دارند که از تاثیر بد فعالیت‌های روزانه خود بر روی محیط زیست احساس گناه داشته و خود را ناتوان از محافظت از محیط می‌دانند.

کد خبر 177507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز