دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کشور آفریقای جنوبی به عنوان اولین رئیس زن در کمیسیون اتحادیه آفریقا انتخاب شد.

dlamini

انتخاب نکوسازانا دلامینی-زوما برای ریاست اتحادیه آفریقا به درگیری و تنش بر سر رهبری این کمیسیون و تهدید به شکاف و تضعیف این سازمان پایان داد.

طرفداران همسر پیشین جکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، پیروزی او را در برابر ژان پینگ از گابن در مقر شیشه ای فلزی ساخت چین این سازمان چشن گرفتند.

یک نماینده خندان زیمبابوه فریاد می کشید"ما موفق شدیم".این واکنش حاکی از حمایت شدید اعضای جامعه توسعه آفریقای جنوبی(سادک) از دلامینی-زوما بود.

پینگ که از سال 2008 در اتحادیه آفریقا بوده است بیشتر از طرف کشورهای آفریقایی فرانسه زبان حمایت می شد.

وزیر کشور 63 ساله آفریقای جنوبی که پیش از این وزیر بهداشت و امورخارجه بوده به عنوان بازوی اجرایی این سازمان با چالش های مختلفی روبه رو خواهد بود؛ یکی از آنها تلاش اتحادیه افریقا برای به دست آوردن حمایت شورای امنیت سازمان ملل برای دخالت نظامی در مالی شمالی است که برخی نیروهای محلی و گره وابسته به القاعده کنترل آن را بعد از کودتای نظامیان در پایتخت، به دست گرفته اند.

بحران مالی در کنار کودتای ارتش در گینه بیسائو و درگیری های مرزی بین سودان و سودان جنوبی از ماه آوریل پیشرفت آفریقا را در سال های اخیر به سوی ثبات و حکمرانی بهتر با مشکل روبه رو کرده است.

دلامینی-زوما برای رسیدن به این مقام 3 دور رای گیری را در رقابت با پینگ پشت سر گذاشت.37 رای موافق نهایی برای او 60درصد حداکثری را که نیاز داشت برایش به ارمغان آورد.

اتحادیه افریقا 54 عضو دارد.

کد خبر 177609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز