سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: فراموشی و ضعف حافظه، شکایتی است که اغلب ما، حتی آنهایی که هنوز پا به میانسالی و سالمندی نگذاشته‌ایم، داریم.

متخصصان راه‌های زیادی را برای رفع این مشکل پیشنهاد داده‌اند و از جمله تازه‌ترین این پیشنهادها، بو کشیدن است. این پیشنهاد محققان آلمانی از دانشگاه لوبک است که در آخرین شماره نشریه Science چاپ شده است.

محققان 74 نفر داوطلب را برای بازی کارت‌های حافظه انتخاب کردند. بعد از یک دور بازی، در پایان روز آنها زیر دستگاه تصویربرداری MRI خوابیدند. این دستگاه می‌تواند فعالیت قسمت‌های مختلف مغز را به نمایش بگذارد.

به گروهی از آنها در طول شب و در مراحل مختلف خوابشان، گل‌های سرخی تقدیم شد تا بو بکشند. فعالیت مغز هر دو گروه در طی شب و به هنگام استشمام بوی گل‌ها و غیر آن تصویربرداری و ثبت شد.

در دور بعدی بازی، مشخص شد حافظه کسانی که گل‌های سرخ را بوییده بودند، هم در مقایسه با دور قبل خود و هم در مقایسه با سایر همبازی‌هایشان، خیلی بهتر کار می‌کند. این گروه 2/97 درصد بازی حافظه را درست انجام می‌دادند، در حالی که گروهی که گل نبوییده بودند، تنها 86 درصد برنده بودند که این تفاوت قابل توجه است.

بررسی تصویرهای به دست آمده از طریق MRI هم نشان داد که بوییدن توانسته است قسمت هیپوکامپ را، یعنی بخش مسئول حافظه، در این افراد را  به فعالیت و تحرک وادارد.

بیشتر این افزایش فعالیت، در مرحله خواب عمیق اتفاق افتاده بود. تصویربرداری مغزی نشان داد بوی گل‌ها، موقع خواب و رویا دیدن، (مرحله موسوم به خواب با حرکت‌های سریع چشمREM  ) تأثیری بر بهبود کار حافظه ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، این محققان می‌گویند تقویت حافظه، احتمالاً فقط محدود به محرک‌های بویایی نمی‌شود، بلکه هر محرک دیگری برای سیستم عصبی انسان، به ویژه در هنگام خواب کافی و عمیق، می‌تواند  برای عملکرد مناسب مغز مفید باشد و کمک کند تا اطلاعات دریافت شده از خارج، بهتر و سریع‌تر پردازش شود.

البته این شرط آخری یعنی خواب عمیق، اهمیت زیادی دارد. این محققان گفته‌اند افزایش قدرت حافظه با محرک‌ها، وقتی اتفاق می‌افتد که فرد وارد مرحله عمیق خواب شده باشد.

در غیر این صورت، افزایش محرک‌های پیرامونی، زیاد شدن مشغله فکری را به دنبال دارد، بدون این که مغز فرصت کافی داشته باشد تا آنها را به شکل مطلوب پردازش و طبقه بندی کند.

پیشتر تحقیقات نشان داده بود انجام بازی‌های فکری، مانند شطرنج و حتی حل جدول، می‌تواند به تقویت توانایی‌های شناختی افراد کمک کند. به همین علت به سالمندان توصیه شده است برای پیشگیری از بروز آلزایمر و کمبود حافظه، این گونه بازی‌ها و سرگرمی‌ها را انتخاب کنند.

برای فعال کردن توانایی‌ها و مهارت‌های ذهنی، راه‌های دیگری هم هست. پژوهشگران می‌گویند شیوه زندگی سالم، اصولاً راهی است تضمین شده و با کفایت، برای بهتر کردن قدرت حافظه.

تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، از سبزیجات و میوه‌جات تازه استفاده می‌کنند و دور سیگار و الکل نمی‌گردند، حافظه بهتری دارند و در اثر بالا رفتن سن هم حافظه‌شان کمتر تحلیل می‌رود.

کد خبر 17763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز