گروه اجتماعی- مینا شهنی: جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد. 18درصد افزایش برای حقوق، ‌حق‌مسکن، حق اولاد و سایر مزایا درنظر گرفته شده است که با حقوق تیرماه به‌حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

بازنشستگانی که 18درصد افزایش حقوقشان کمتر از 100هزار تومان محاسبه شود، از سوی سازمان تأمین اجتماعی مبلغ افزایش حقوقشان تا 100هزار تومان ترمیم شده و پرداخت می‌شود به این ترتیب افزایش حقوق کمتر از 100هزار تومان برای بازنشستگان تأمین اجتماعی وجود نخواهد داشت.

علاوه براین، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جلسه‌ای با کارکنان کانون عالی بازنشستگان کشور اعلام کرده که هر چهار‌ماه یک‌بار 400هزار تومان به‌حساب تمامی بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود، بنابراین علاوه برافزایش حقوق در پایان تیرماه 400هزار تومان هم به‌صورت جداگانه به‌حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود.

علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور، ‌با اعلام این خبر گفت: در جلسه‌ای که با آقای مرتضوی، مدیرعامل تأمین اجتماعی داشتیم ایشان آخرین تصمیم‌های تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان را اعلام کرد.او با اشاره به اینکه مزایای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سال‌های گذشته مشمول افزایش نشده بود توضیح داد: دو سه سالی است که میزان مزایایی مانند حق‌مسکن، حق اولاد و دیگر مزایا که همراه با حقوق به بازنشستگان پرداخت می‌شود ثابت مانده بود اما براساس تصمیم امسال مدیرعامل تأمین اجتماعی این مزایا نیز مشمول 18درصد افزایش خواهد شد.

خبازها افزود:حداقل حقوق سال 90معادل 333هزار تومان بوده است که با درنظر گرفتن 18درصد برای افزایش حقوق میزان این افزایش 64هزار تومان خواهد بود اما این مبلغ از سوی تأمین اجتماعی به 100هزار تومان خواهد رسید.

وعده ماهی 100‌هزارتومان

خبازها درباره پرداخت ماهی 100هزار تومان به بازنشستگان گفت:پیش از این مدیرعامل تأمین اجتماعی پرداخت 100هزار تومان را به‌صورت ماهانه به بازنشستگان وعده داده بودند به این معنا که علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان 100هزار تومان نیز هرماه با حقوقشان دریافت کنند اما به‌نظر می‌رسد که این وعده به شکلی به فراموشی سپرده شد.

او با اشاره به اینکه مطرح شدن افزایش 100هزار تومانی باعث ایجاد انتظار در گروه زیادی شده است، افزود: وقتی این وعده به گوش بازنشستگان رسید در آنها حقی را ایجاد کرد که براساس همین حق منتظرند تا مبلغ درنظر گرفته شده به آنها پرداخت شود این درحالی است که قرار است هرچهار ‌ماه 400هزار تومان به حساب‌هایشان واریز شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان در پاسخ به اینکه چه تفاوتی میان این دونوع پرداخت وجود دارد؟ گفت: وقتی ماهی 100هزار تومان به حقوق اضافه شود این میزان افزایش حقوق جایگاه قانونی و مشخصی پیدا می‌کند اما وقتی هر چهار‌ماه یک‌بار به حساب‌ها واریز می‌شود میزان افزایش ماهانه جزو افزایش حقوق محسوب نمی‌شود و یک تصمیم مقطعی به‌نظر می‌رسد.

به گفته خبازها با روش چهار ماهه در واقع حقوق بازنشستگان افزایش 100هزار تومانی ویژه‌ای را که مدیرعامل درنظر گرفته بود نخواهد داشت. با یک حساب سرانگشتی کسانی که حداقل‌بگیر هستند با افزایش 18درصدی 100هزار تومان به حقوقشان اضافه می‌شود یعنی حداقل بگیر سال 91حقوقی بیش از 430هزار تومان خواهد داشت اگر وعده ماهانه 100هزار تومانی هم اجرا می‌شد این حداقل‌بگیرها حقوقشان بیش از 530هزار تومان در‌ماه می‌شد اما با نحوه اجرای جدید این تصمیم حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر 530هزار تومان نخواهد بود.

میزان حقوق هر سال برای افزایش حقوق سال بعد به‌عنوان یک عامل مهم نقش بازی می‌کند، مثلا اگر قرار باشد بازنشستگان امسال حداقل 530هزار تومان بگیرند و احیانا سال 92حقوق‌ها 20درصد افزایش یابد حقوق این افراد 106 هزار تومان افزایش خواهد داشت اما اگر حداقل حقوق امسال 430هزار تومان باشد با درنظر گرفتن همان 20درصد برای افزایش حقوق سال 92، میزان حقوق این گروه 86هزار تومان افزایش خواهد داشت این تأثیر به توالی در حقوق بازنشستگان در سال‌های پی‌درپی تأثیر‌گذار خواهد بود.

سعید مرتضوی، مدیرعامل تأمین اجتماعی، ‌پیش از این اعلام کرده بود که علاوه بر افزایش حقوق درنظر گرفته شده از سوی دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی این سازمان قصد دارد که 100هزار تومان نیز به حقوق بازنشستگان اضافه کند، بازنشستگان نیز به عملی شدن این وعده دلخوش بودند اما خبرهای جدید نشان می‌دهد که تصمیم مدیریت تأمین اجتماعی تغییر کرده و فعلا وعده داده شده که در هر سال سه بار مبلغ 400هزار تومان به‌حساب بازنشستگان واریز خواهد شد به تعبیری دیگر براساس این وعده هر چهار ‌ماه یک‌بار 400هزار تومان به‌حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

کد خبر 177859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز