قرار است تا پایان سال‌جاری، ساخت بزرگراه‌های رینگ داخلی و خارجی تهران به پایان برسد.

نقشه شهرتهران

 40 سال از نخستین طراحی حلقه بزرگراهی تهران می‌گذرد. بزرگراه‌هایی که دهه50‌شمسی توسط شرکت سوفرتو برای شهر تهران پیش‌بینی شده بودند، اکنون با گذشت 40سال بالاخره تکمیل شده‌اند. حتی نهضت بزرگراه‌سازی‌ شهرداری تهران در اواخر دهه60 و اوایل دهه70شمسی نتوانست این حلقه را تکمیل کند اما این‌ روزها شاهد تکمیل این حلقه هستیم و بالاخره بزرگراه‌های شهری در دو‌بخش داخلی و بیرونی به همدیگر متصل شده‌اند.

براساس طرح جامع شهری، تهران به 550کیلومتر شبکه بزرگراهی نیاز دارد که تا پایان سال89، 430کیلومتر از آن تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان فنی و عمرانی با تکمیل شبکه بزرگراهی شهر تهران انقلاب دیگری در این حوزه ایجاد می‌شود که آن احداث شبکه بزرگراهی شهر زیرزمین خواهد بود.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، نیمی از 430کیلومتر بزرگراه در دوره دکتر قالیباف شهردار تهران، تکمیل، ساخت و به بهره‌برداری رسیده است.کارنامه سال گذشته مدیریت شهری در حوزه فنی وعمرانی نشان‌دهنده افزایش54کیلومتر بزرگراه و معبر شریانی، ساخت 36کیلومتر بزرگراه و در نهایت اضافه شدن 30پل به شهر تهران است. در نتیجه با تکمیل 430کیلومتر از 550کیلومتر شبکه بزرگراهی در شهر تهران که در طرح جامع و تفصیلی این کلانشهر از آن یادشده تنها 125کیلومتر تا تکمیل کامل این شبکه بزرگراهی باقی مانده است.

مازیار حسینی معتقد است با رفع مشکلاتی که بر سر راه پروژه‌های بزرگراهی قرار دارد، شبکه بزرگراهی پایتخت تا سال92 به اتمام می‌رسد؛ «در زمان افتتاح بزرگراه همت غرب به‌عنوان یک فرد عمرانی این قول را به مردم و شهردار تهران دادم که تا سال92 کل 125کیلومتر شبکه بزرگراهی باقیمانده از طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را تحویل می‌دهیم. در واقع در سال92 پرونده ساخت بزرگراه‌های تهران در سطح تمام خواهد شد. اما در مقابل این حرکت جهادی دو مشکل جدی وجود دارد؛ یکی تخصیص بموقع منابع مالی و دیگری معارضانی که در مسیر احداث بزرگراه‌ها وجود دارند.» به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در حال حاضر و در شرایط کنونی 110کیلومتر از 125کیلومتر باقیمانده از این شبکه بزرگراهی در دستور کار قرار دارد که 40کیلومتر آن تا پایان سال90 زیر بار ترافیکی رفت.

در نقشه این صفحه،خط سبز رنگی که منطقه بزرگ‌تری از شهر تهران را نشان می‌دهد، حلقه خارجی بزرگراه‌های تهران است که از جنوب شامل بزرگراه آزادگان، از غرب شامل باکری و از شمال شامل همت است.خط سبز رنگی که منطقه کوچک‌تری را در وسط نقشه نشان می‌دهد،حلقه بزرگراهی داخلی تهران است که بزرگراه‌های امام علی، چمران و حکیم شامل آن هستند.

نقشه شهرتهران

1 - بزرگراه صدر

اگر این روزها از حوالی بزرگراه صدر عبور کنید، متوجه حجم فعالیت در دست اجرا در این پروژه می‌شوید. در حال حاضر 50درصد کل ستون‌های بزرگراه طبقاتی صدر اجرا شده است. بیش از 95درصد شمع‌های پروژه نیز تکمیل شده و سرشمع‌های اجرا شده نیز در حدود 80درصد پیشرفت داشته است. همچنین در رمپ غربی یعنی تقاطع بزرگراه طبقاتی صدر با بزرگراه مدرس نیز 35درصد پیشرفت حاصل شده است. قالب‌های بدنه اصلی پل نیز تا آخر مرداد‌ماه آماده می‌شود. براساس اظهارات مسئولان این طرح، تابستان امسال دستگاه‌های گنتری‌کرین وارد کشور می‌شود و نیز اجرای تمامی شمع‌ها و سرشمع‌ها به پایان می‌رسد. از زیر گذر قیطریه خبر می‌رسد که لاین شمالی این بخش تکمیل شده و در لاین جنوبی نیز شمع‌های دال بتونی در دست اجراست. در بخش غربی از 12پایه دروازه‌ای تنها یک پایه باقی‌مانده و در بخش شرقی هنوز هیچ کدام از پایه‌های دروازه‌ای احداث نشده است اما تا اواسط مهر تمام پایه‌های دروازه‌ای در کل پروژه به اجرا درخواهد آمد. اما یک نکته مهم که قابل توجه است، ساخت قالب عرشه اصلی پل است که در حال حاضر یک قالب در داخل کشور تولید شده و پنج قالب دیگرنیز با تکیه بر دانش بومی در حال ساخت است.

بزرگراه صدر

2 - بزرگراه شهید زین‌الدین

ورودی و خروجی شهر تهران در دو سوی شرق و غرب پایتخت با بزرگراه زین‌الدین به یکدیگر متصل می‌شود. بدین‌ترتیب شهروندان می‌توانند از جاده منتهی به دماوند در شرق تهران تا کرج را با عبور از یک مسیر بزرگراهی طی کنند. اکنون تنها 5/5کیلومتر از بزرگراه زین‌الدین باقی مانده است که با تکمیل این مسیر شهروندان تهرانی می‌توانند 50کیلومتر از شرق به غرب تهران و بالعکس را بدون وجود حتی یک چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی طی کنند. پیش‌بینی می‌شود این محور از پرتردد‌ترین محورهای غیرترانزیتی شهر تهران باشد. بزرگراه شهید زین‌الدین که بزرگراه همت را به سه راه آزمایش در ابتدای جاده دماوند متصل می‌کند، امسال به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب وقتی بزرگراه شهید خرازی در انتهای غربی همت نیز به بهره‌برداری برسد، مسیر 50کیلومتری ورودی‌های غرب و شرق تهران به یکدیگر متصل می‌شود.

بزرگراه شهید زین الدین

3 - بزرگراه یادگار امام

ادامه بزرگراه یادگار امام به طول دوهزار و 200متر هم‌اکنون در حال ساخت است. عملیات روکش آسفالت در تراز منهای یک گالری پروژه بزرگراه یادگار امام شروع شده، همچنین روشنایی گالری مذکور آغاز شده است. در تراز صفر که قبلا آسفالت آن انجام شده بود، اکنون عملیات روشنایی در حال انجام است. همچنین شهرداری‌های مناطق 9 و 10 در طرفین بزرگراه مشغول عملیات پیاده‌روسازی و ایجاد فضای سبز هستند، در قسمت انتهایی پروژه نیز ساماندهی حد فاصل خیابان دستغیب تا پادگان جی در دست اقدام است و قسمت شرقی ساماندهی آسفالت‌شده و به‌زودی عملیات آسفالت ساماندهی بخش غربی نیز آغاز خواهد شد.

بزرگراه یادگار امام

4 - بزرگراه امام علی

بزرگراه 33کیلومتری امام علی بیشترین میزان معارضان ملکی را در طول تاریخ بزرگراه‌سازی‌ به‌خود اختصاص داده است. عملیات اجرایی در این بزرگراه در سراسر مسیر با سرعت قابل‌قبولی در حال اجراست. در طول بزرگراه 24تقاطع اصلی و فرعی وجود دارد که تاکنون دو تقاطع تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و تقاطع‌هایی که تاکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته اند، عبارتند از: پل بزرگ شهید محلاتی و پل نیکنام. عملیات پل‌سازی‌ در بزرگراه امام علی که اولویت اول کارهای اجرایی است با سرعت در حال اجرا است. همزمان با آماده‌سازی‌ مسیر اصلی، پروژه در بخش‌هایی از مسیر که معارض ملکی آنها رفع شده، در حال اجراست.

بزرگراه امام علی

5 - بزرگراه شهید خرازی

بزرگراه شهید خرازی که ادامه بزرگراه شهید همت است، طولی 14کیلومتری دارد که هفت کیلومتر آن از بزرگراه آزادگان تا بلوار پژوهش در دست بهره‌برداری است. هفت کیلومتر دیگر این بزرگراه از محدوده بلوار پژوهش تا پادگان شهید ناصر محمدی، در دست ساخت است. هم‌اکنون روکش آسفالت در این بزرگراه از تیرماه سال‌جاری شروع شده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد. پل‌های مسیر در تقاطع با محور دوگاز و روستای وردیج ساخته شده است. تا پایان مرداد‌ماه سال‌جاری نیز کار آسفالت پروژه مذکور به اتمام خواهد رسید. عملیات روشنایی مسیر هم در مرداد‌ماه آغاز می شود.

بزرگراه شهید خرازی

6 - بزرگراه آزادگان

قرار است تا پایان سال 15کیلومتر از بخش تندروی بزرگراه آزادگان به بهره‌برداری برسد. عملیات ساخت بخش تندروی این بزرگراه از سال گذشته آغاز شد و با سرعت ادامه دارد. به گفته مهندس مالدار مجری طرح این پروژه، تاکنون از مجموع 15کیلومتری این بزرگراه 6/5 کیلومتر آن آسفالت شده است و 1/5 کیلومتر آن نیز آماده آسفالت است. همچنین سه کیلومتر دیگر این بزرگراه در حال جدول‌گذاری است و چهار کیلومتر دیگر در حال عملیات خاکریزی است. در طول این قطعه 15 کیلومتری،10دستگاه پل وجود دارد که تاکنون یک دستگاه پل محور آیت‌الله سعیدی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و 9دستگاه پل دیگر نیز در حال ساخت است. در مجموع روند عملیات راه و پل‌سازی محور یادشده از سرعت قابل‌قبولی برخوردار است.

بزرگراه آزادگان

 

آخرین وضعیت تونل‌های شهر تهران
تونل رسالت 2004 متر 11 سال (75 تا 86)
تونل توحید 4272 متر 2 سال (86 تا 88)
تونل نیایش 10252 متر 22 ماه (فروردین 90 تا بهمن 91)
آخرین وضعیت بزرگراه‌های شهر تهران
بزرگراه‌های موجود تا سال 84 304/2 کیلومتر
احداث شده از سال 84 تا 90 171/5
میانگین توسعه بزرگراه‌ها در سال 24/4
توسعه بزرگراهی تهران از 84 تا سال 90
سال مجموعه بزرگراه‌ها تا 84 84 85 86 87 88 89 90
طول 304/2 10/7 30/52 4 47/3 18 38 23
کد خبر 178167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز