گروه اجتماعی - مینا شهنی: مابه‌التفاوت حقوق سه ماهه نخست امسال بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت نشد.

بازنشستگان انتظار داشتند مابه‌التفاوت مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد 91همراه با حقوق تیرماه به آنان پرداخت شود اما وقتی برای دریافت حقوق تیرماه به بانک مراجعه کردند، متوجه شدند که فقط حقوق تیرماه با افزایش 15درصدی مصوبه دولت به حساب‌شان واریز شده‌است.

ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، چهار روز پیش گفت: زمان پرداخت مابه‌التفاوت ناشی از افزایش 15درصدی حقوق بازنشستگان مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز پس از تأمین اعتبار متعاقبا اعلام خواهد شد.او زمان مشخصی را برای پرداخت این مطالبات اعلام نکرد و فقط این نکته را ذکر کرد که درصورت تأمین اعتباراین مابه التفاوت به‌حساب بازنشستگان واریز خواهد شد، شاید به همین دلیل نگرانی بازنشستگان در این زمینه بیشتر شد.

یکی از‌ بازنشستگان گفت: تا حالا سابقه نداشته که مابه‌التفاوت حقوق‌های ما را واریز نکنند، ‌هرسال وقتی حقوق‌مان افزایش پیدا می‌کرد مابه‌التفاوت چندماهه اول سال را هم واریز می‌کردند.

انجام این کار به‌صورت یک روال عادی هر ساله بود اما امسال برخلاف همه سال‌های گذشته با مراجعه به بانک متوجه شدیم که صندوق بازنشستگی کشوری فقط حقوق تیرماه را به حساب‌هایمان واریز کرده‌است.او با اشاره به شروع ‌ماه مبارک رمضان افزود: به هر حال همه می‌دانیم که در ‌‌ماه مبارک رمضان خانواده‌ها برای انجام فریضه الهی مقداری آذوقه خرید کرده و در خانه نگه می‌دارند ما هم امیدوارم بودیم با مابه‌التفاوت سه‌ماهه‌مان این کار را انجام بدهیم اما متأسفانه نتوانستیم.

حقوق بازنشستگان دولت که همگی زیر پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند براساس مصوبه دولت امسال 15درصد افزایش داشته است که این میزان افزایش با اعتراض آنها نیز همراه بوده‌است.بازنشستگان دولت معتقدند که با توجه به اینکه کشور با تورم 40درصدی روبه‌روست درنظر گرفتن افزایش 15درصدی برای بازنشستگانی که هیچ منبع درآمد دیگری ندارند به مشکلات معیشتی‌شان اضافه می‌کند.

دولت بدهی‌اش را بپردازد

بدهی دولت بابت اجرای‌قانون مدیریت خدمات کشوری به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری هنوز پرداخت نشده‌ و سبب‌بروز نارضایتی میان بازنشستگان دولت شده‌است.آنها با اعلام اینکه تا‌کنون تنها 420هزار تومان پرداخت شده‌است گفته‌اند: مبلغ این بدهی برای هر یک از ما به‌طور میانگین دو میلیون تومان است اما دولت تا‌کنون فقط 420هزار تومان از آن را پرداخت کرده‌است که این پرداخت نیز در دو قسط انجام شده‌است، ما خواستار وصول این بدهی از سوی دولت به‌صورت یکجا هستیم. انتظار ما این است که دولت در برابر کسانی که بیش از 30سال برایش خدمت کرده‌اند به تکالیفش عمل کند.

این بدهی مربوط به 830هزار نفر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری است که تاکنون در دو مرحله 420هزار تومان به‌حساب آنان واریز شده است. در مرحله اول 250هزار تومان در آخرین روز اسفند 89و در پرداخت دوم مبلغ 170هزار تومان در خرداد‌ماه امسال واریز شده است.

نادیده گرفته شدیم

گروهی از این بازنشستگان در نامه‌ای به روزنامه همشهری‌ نوشته‌اند: متأسفانه بازنشستگان کشوری که افراد مدیر، کارشناس و متخصص در آنها کم نیست نقشی در پیکره تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این سازمان ندارند. درحالی‌که این افراد از نظر شرعی و قانونی نیمی از سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری را در زمان اشتغال به‌عنوان سهم کارمندی پرداخت نموده‌اند بنابراین باید در مجمع عمومی و هیأت مدیره آن شرعا و عرفا نقش داشته باشند که فعلا اینگونه نیست و باید ساختار و مقررات این صندوق از نظر قانونی تغییر و تحول پیدا کند و به تصویب مراجع قانونی برسد تا بازنشستگان از این حق مسلم خود بهره‌مند شوند.

آنها در بخش دیگری از این نامه با اعلام نارضایتی از بیمه تکمیلی درمان آورده‌اند: نارضایتی بازنشستگان کشوری از خدمات شرکت بیمه‌گر (آتیه سازان حافظ) که جای تأمل و تفحص دارد. ما قبلا از خدمات بیمه تکمیلی شرکت بیمه دانا برخوردار بودیم که از خدمات کمی و کیفی آن و سرعت عمل در پاسخگویی به مخاطبان رضایت داشتیم. با وجود اینکه از طریق کانون‌های بازنشستگی سازمان‌های زمان اشتغال خود به کمیت و کیفیت قرارداد دو ساله اخیر با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ گله‌مند بوده ‌و اعتراض داشتیم متأسفانه در سال 1391نیز مدیریت فعلی صندوق بازنشستگی کشوری با این شرکت قرارداد منعقد نموده است.

بازنشستگان دولت

کارمندانی که در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی شاغل هستند پس از بازنشستگی تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار می‌گیرند. تعداد این افراد در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و 150هزار نفر است که با افراد تحت تکفل‌شان، دو میلیون و 400هزار نفر هستند.

براساس تصمیم دولت امسال به حقوق این افراد 15درصد افزوده شد. حداقل حقوق برای سال 1391بازنشستگان تحت پوشش این صندوق 392هزار و 150تومان است.

کد خبر 178393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز