گروه شهری: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اعلام بهره‌برداری از نخستین بوستان مینیاتوری کشور تا پایان آذرماه امسال، گفت: این بوستان، آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران که به ثبت جهانی رسیده است را در مقیاس کوچک‌تر به نمایش می‌گذارد.

علی محمد مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نخستین بوستان مینیاتوری کشور در فضایی به وسعت سه هکتار در منطقه هشت تهران در حال تکمیل است، اظهار کرد: این بوستان محلی برای نمایش فرهنگ، تاریخ و گذشته پر‌افتخار ایران خواهد بود. مختاری با اشاره به اینکه بوستان مینیاتوری تهران فضای تفرج و آموزش را به‌صورت تلفیقی فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد:

بوستان مینیاتوری فضای بازی است که مدل‌ها و ساختمان‌های مینیاتوری با اندازه‌های کوچک‌تر از ابعاد واقعی به نمایش گذاشته می‌شود و می‌تواند شامل مدلی از یک شهر، روستا، بنا یا مجموعه‌های مختلفی از مدل‌ها باشد.

به گفته وی، ماکت مجموعه‌های ارزشمند معماری نظیر چغازنبیل، میدان نقش‌جهان، ارگ بم، تخت جمشید، پاسارگاد، تخت سلیمان، بازار تبریز، کوه‌بیستون، کلیساهای آذربایجان، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، گنبد سلطانیه و آبشارهای شوشتر ساخته و در بوستان مینیاتوری تهران به نمایش گذاشته می‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران تأکید کرد: بوستان مینیاتوری به‌عنوان جاذبه توریستی و تفریحی و با هدف به نمایش گذاشتن آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران که به ثبت جهانی رسیده است برنامه‌ریزی شده و در آینده نیز می‌تواند توسعه یابد. مختاری بوستان مینیاتوری تهران را به موزه‌ای روباز با عملکرد آموزشی، فرهنگی تشبیه کرد و گفت:

در این بوستان علاوه بر استقرار ماکت‌ها و مدل‌های آثار تاریخی، گالری‌هایی نیز برپا خواهد شد. وی از ساخت خیابانی در محور میانی بوستان و روی سقف ساختمان‌های اداری و گالری خبر داد و گفت: این خیابان تحت عنوان «پل فیروزه» امکان دیدار از کل بوستان مینیاتوری را از تراز بالاتر برای بازدید‌کنندگان فراهم می‌کند. مختاری با اشاره به اینکه آخرین مراحل ساخت ماکت‌ بناهای تاریخی در حال اجراست، ابراز امیدواری کرد که تا پایان آذرماه امسال این بوستان به بهره‌برداری برسد.

 

کد خبر 178705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز