جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

سوءهاضمه یکی از ناراحتی‌ها و بیماری‌هایی است که از نظر پزشکی هیچ علت ارگانیک مشخصی برای آن پیدا نشده است اما مبتلایان به آن احساس ناراحتی شدید هنگام یا بعد از غذاخوردن پیدا می‌کنند.

از نظر پزشکی سوء هاضمه به احساس ناراحتی مبهم در شکم یا قفسه سینه گفته می‌شود که طی آن معده ، مری و روده کوچک فرد مبتلا درگیر می‌شود. سوء هاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی چون احساس درد هنگام خوردن یا سوزش شکم ، نفخ، احساس گاز زیاد در شکم، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن همراه است.

هنگام داشتن علائم سوءهاضمه بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است که ضمن معاینه و تجویز دارو می‌توان به پیشنهاد‌های گیاه درمانگران نیز در این زمینه توجه کرد. مرکز تخصصی گیاهان دارویی آلمان بابونه و نعناع فلفلی را برای رفع بسیاری از گرفتاری‌های دستگاه گوارش ازجمله سوءهاضمه، مؤثر تشخیص داده‌اند. بر این اساس مصرف چای و به‌ویژه تنتور بابونه یا نعناع فلفلی برای درمان سوء‌هاضمه توصیه می‌شود. دکتر ویل استاد دانشکده پزشکی دانشگاه آریزونا نیز بهترین درمان خانگی برای ناراحتی‌های معده را چای بابونه و نعناع فلفلی می‌داند.

از جمله پیشنهاد‌های دیگر در این زمینه مصرف گشنیز است. از نظر گیاه‌درمانگران روغن اسانس گشنیز یک آرام‌کننده معده، گند‌زدا، باکتری کش، قارچ‌کش و شل‌کننده ماهیچه‌هاست؛ به همین‌خاطر گشنیز را نیز در برطرف کردن عارضه سوء‌هاضمه مفید می‌دانند. از جمله درمان‌های خانگی انگلیسی برای جلوگیری از سوء‌هاضمه مرزنگوش است که آنها با ساندویچ‌های خود می‌خورند.

چای مرزنگوش را نیز برای درمان قولنج کودکان مصرف می‌کنند. مخلوط گیاهان آرام‌کننده معده نیز پیشنهادی دیگر است. سیب، ریحان ، برگ بو، هل، کرفس، جعفری فرنگی، زیره سبز، شوید ، رازیانه ، مرزه، آویشن ، چای، زردچوبه ، ترخون و بومادران ازجمله این گیاهان است که می‌توان از هرکدام برای آرام کردن معده استفاده کرد.

کد خبر 178964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز