همشهری آنلاین: معاون وزیرخارجه ترکیه روز گذشته وارد تهران شد سفارت ایران در آنکارا موضوع سوریه را مهمترن محور گفتگوهای دو طرف اعلام کرد.

بر اساس بیانیه سفارت کشورمان،که دیروز منتشر شد،  این مقام ترکیه‌ای در نظر دارد تا در چارچوب رایزنی‌های سیاسی مستمری که میان دو کشور وجود دارد، با مسوولان ایرانی گفت‌وگو کند.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است که چویک در این سفر با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، عباس عراقچی و حسین امیر عبداللهیان از معاونان وی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و در این دیدارها مساله سوریه در راس دیدارها و گفت‌وگو ها خواهد بود و روابط دو جانبه میان دو کشور نیز طی آن بررسی خواهد شد.

به نوشته روزنامه‌ی الدستور چاپ اردن، سفر این مقام ترکیه‌ای به ایران بعد از انتقاد صالحی از طرح مساله تشکیل دولت انتقالی در سوریه و اعلام حمایت تهران از نظام سوریه و مخالفت با هرگونه طرح انتقال قدرت در این کشور انجام می‌شود.

روز گذشته این مقام ترکیه ای با وزیرخارجه کشورمان گفتگو کرد.

در ملاقات آقای خالد چویک معاون وزیر خارجه جمهوری ترکیه در امور خاورمیانه با دکتر علی اکبر صالحی در تهران روابط دو کشور و تحولات منطقه ای مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات سوریه و با بیان این نکته که جمهوری اسلامی ایران خواهان بازگشت ثبات به سوریه و حل اختلافات از طریق گفتگو است اظهار داشت : ما از طرح صلح کوفی عنان حمایت می کنیم و تنها راه برون رفت معنی دار از این شرایط را طرح عنان می دانیم.

صالحی ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای میزبانی و فراهم کردن زمینه های گفتکو میان حکومت سوریه و مخالفان اظهار داشت : امید است سوریه به سمت ثبات پیش رود و اگر تصور شود که حکومت سوریه رفتنی است قابل توجیه نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان جایگاه ترکیه را در منطقه مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دارای مشترکات فراوانی هستند اظهار امیدواری کردکه در سایه این همکاریها روابط دو کشو توسعه پیدا کرده و ریشه دارتر شود.

خالد چویک معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار به تحولات سوریه پرداخت و با بیان اینکه اگر سوریه متلاشی شود بر کل منطقه تأثیر خواهد گذاشت اظهار داشت : نباید در سوریه دخالت کرد و مردم این کشور خودشان باید برای آینده این کشور تصمیم بگیرند.

معاون وزیر خارجه ترکیه با ابلاغ سلام داوود اوغلو وزیر خارجه این کشور اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور بیش از پیش تعمیق یابد.

یادآور می شود که صبح دیروز سه شنبه 10 مرداد کمیته سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به ریاست معاونان وزرای خارجه دو کشور تشکیل و طی آن مسائل روابط دو جانبه و چگونگی تسریع روند توسعه آن مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

سید عباس عراقچی رییس ایرانی کمیته فوق با اشاره به روند توسعه روابط دو کشور گفت تحریمهای غیرعادلانه غرب علیه ایران فرصتی را فراهم ساخته است که روند توسعه روابط با ترکیه از سرعت بیشتری برخوردار شود . وی پیش بینی نمود که حجم مبادلات تجاری ایران وترکیه در سالجای از بیست میلیارد دلار فراتر رود.

در این کمیته همچنین معاونین وزرای خارجه ایران و ترکیه به مشورت و تبادل نظر در رابطه با موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی پرداختند.

 

 

 

کد خبر 179546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز