چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی:‌ نتایج اولیه کنکور امسال از دیروز روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرارگرفت و تقریبا همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند.

داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور امسال باید از 17تا 23مرداد‌ماه جاری نسبت به انتخاب 100 کدرشته محل اقدام کنند.

تسهیلات انتخاب رشته

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی کنکور سراسری امسال در گروه‌های آزمایشی پنجگانه علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی، هنر و زبان‌های خارجی منتشر شده است.سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان سنجش با اشاره به اینکه انتشار کارنامه داوطلبان کنکور از دیروز شروع شده، گفت:‌ مهلت انتخاب رشته مجازین کنکور از 17مرداد‌ماه آغاز می‌شود و مهم‌ترین ملاک برای انتخاب رشته آگاهانه داوطلب توجه به محتویات کارنامه است.

احسان جمالی از انتشار نرم‌افزار مجازی انتخاب رشته خبر داد و اظهار کرد: این نرم‌افزار امکان انتخاب رشته براساس اطلاعات کنکور سراسری سال 90 را فراهم می‌کند و داوطلبان مجاز می‌توانند پیش از انتخاب رشته اصلی با واردکردن برخی از اطلاعات آزمونی خود در این نرم‌افزار، شانس قبولی را براساس انتخاب‌های داوطلبان سال قبل مشاهده کرده و از آن در انتخاب رشته اصلی خود استفاده کنند. ‌این نرم‌افزار شانس قبولی داوطلبان را در بیش از 250رشته اعلام می‌کند.او بیان کرد: داوطلبان از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های ملی و صادرات و واریز مبلغ 10هزار تومان می‌توانند به این نرم‌افزار دسترسی داشته باشند.

انتشارکتاب انتخاب رشته، انتخاب آینده

جمالی همچنین با اشاره به انتشار کتاب «انتخاب رشته، انتخاب آینده» اعلام کرد: در ویرایش جدید این کتاب، فرایند اجرایی انتخاب رشته و اطلاعات تکمیلی مربوط به آن مشخص شده که می‌تواند داوطلبان، مشاوران، والدین و کارشناسان آموزشی را در انتخاب هرچه بهتر، شناخت عوامل اثرگذار بر آن و همچنین مسائل فنی و تخصصی انتخاب رشته راهنمایی کند.وزارت آموزش و پرورش نیز پایگاه‌هایی برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور 91در کشور ایجاد کرده که با دریافت 17هزار تومان از داوطلبان برای آنها انتخاب رشته می‌کند.

رشته‌های تک جنسیتی

در همین حال اما برخی داوطلبان نگران تک جنسیتی شدن برخی رشته‌ها هستند. براساس مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور 91 برای مثال همه ظرفیت رشته‌های مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز به آقایان اختصاص یافته و دانشگاه علامه طباطبایی برخی رشته‌های خود را تفکیک جنسیتی کرده است.

در دانشگاه علامه طباطبایی، رشته‌های علوم تربیتی، علوم سیاسی، کتابداری و اطلاع‌رسانی به خانم‌ها و رشته‌های مددکاری اجتماعی، حسابداری، مدیریت صنعتی و مدیریت هتلداری به آقایان اختصاص یافته است. در دانشگاه سیستان و بلوچستان هم رشته‌های زمین‌شناسی و معدن تک جنسیتی شده است؛ البته این موضوع در برخی دانشگاه‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود.برخی داوطلبان خوزستانی با اطلاع از این موضوع به استانداری خوزستان مراجعه و مراتب اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند و استانداری هم قول پیگیری داده است.

ظرفیت پذیرش ربطی به سنجش ندارد

سال گذشته هم ظرفیت برخی رشته‌ها برای مثال رشته مهندسی معدن دانشگاه تهران به آقایان اختصاص یافت که این امر اعتراض‌های زیادی را به‌دنبال داشت و سازمان سنجش اعلام کرد که ظرفیت‌ پذیرش پس از اعلام دانشگاه و تأیید نهایی دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم برای درج در دفترچه انتخاب رشته به سازمان سنجش ارسال می‌شود و این سازمان در این‌باره دخیل نیست.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور درباره ظرفیت پذیرش کنکور امسال دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به همشهری اعلام کرد: میزان ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و نوع جنسیت دانشجوی مورد پذیرش ارتباطی به سازمان سنجش ندارد و ظرفیت نهایی از طریق دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برای درج در دفترچه انتخاب رشته به سازمان سنجش اعلام می‌شود.

سیدجلال طباطبایی درخصوص ظرفیت و جنسیت پذیرش گفت: برخی دانشگاه‌ها براساس سیاست آموزشی و امکانات رفاهی ظرفیت پذیرش خود را تعیین می‌کنند و ممکن است در برخی رشته‌ها فقط دانشجوی دختر یا پسر پذیرش کنند؛ البته امکان پذیرش دانشجوی خانم و آقا در همان رشته در دانشگاه دیگری وجود دارد و این به‌معنای تک‌جنسیتی شدن این رشته‌ها نیست.

تأثیر آمایش سرزمینی و ماهیت رشته‌ها

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم پیش از این در این‌باره گفته بود: عوامل مختلفی در موضوع پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها تأثیر دارند که می‌توان به نتایج طرح آمایش سرزمینی و ماهیت رشته با جنسیت دانشجو اشاره کرد. سید‌ابوالفضل حسنی با بیان اینکه ماهیت برخی رشته‌ها با جنسیت خانم‌ها متناسب نیست، اظهارکرد: برای مثال رشته ماشین‌آلات کشاورزی یا معدن به‌دلیل سختی کار تناسبی با جنسیت خانم‌ها ندارد و تجربه نیز ثابت کرده که خانم‌ها حتی پس از فارغ‌التحصیل شدن در این رشته‌ها مشغول به‌کار نمی‌شوند.

اصلاح ظرفیت دانشگاه شهید چمران اهواز

معاون سازمان سنجش آموزش کشور درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به همشهری گفت: در اعلام پذیرش دانشگاه شهید چمران اهواز اشتباهی رخ داده است.طباطبایی اظهار کرد: 16مرداد‌ماه و پیش از آغاز مهلت انتخاب رشته، طی اطلاعیه‌ای ظرفیت پذیرش دانشگاه شهید چمران اهواز اصلاح و ظرفیت پذیرش خانم‌ها نیز در رشته‌های این دانشگاه اعلام می‌شود.

کد خبر 179607
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز