شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرص برنج در حالی طی 4 ماه نخست امسال تنها در استانهای تهران، مازندران ، گیلان و لرستان 116 قربانی گرفته است که همچنان به راحتی در عطاری‌ها به فروش می رسد.

tablet

استفاده از قرص برنج حاوی فسفید آلومینیوم در کشاورزی به دلیل کارآیی بالای این فرآورده برای از بین بردن آفات، قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقی مانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زیاد از سوی کشاورزان همراه بوده است. از سویی به دلیل عواملی مانند سمیت بالا و میزان کشندگی زیاد این ماده و سهولت دسترسی به این سم، در سالیان اخیر آمار نسبتاً بالای مسمومیت های ناشی از این عامل در کشور به ویژه در برخی استانها مانند تهران، گیلان، مازندران، گلستان و لرستان رواج پیدا کرده است.

به گزارش مهر، مسمومیتهای ناشی از استفاده قرص برنج در کشور موجب شد تا اقداماتی برای ممنوعیت واردات و محدودیت در فروش قرص برنج توسط سازمانها و نهادهای مسئول در کشور انجام شود. اما با این وجود به راحتی در دسترس افراد است و برخی سودجویان آن را با قیمتی بالا به مشتریان خود می فروشند.

مسمومیت با این قرص بیشتر در رده سنی 40-20 سال است و بیشتر آنها به قصد خودکشی بوده است. آمار چهار سال اخیر (1387 تا 1390) نشان می دهد مرگ با قرص برنج رو به افزایش است. این رقم از 214 نفر (105 نفر زن/ 109 نفر مرد) در سال 1387 به 228 نفر (104 نفر زن/ 124 نفر مرد) در سال 1388 و در سال 1389 با رشدی 78.1 درصدی به 406 نفر (202 نفر زن/ 204 نفر مرد) رسید، تا اینکه باز در سال 1390 این رشد با شیب 14 درصد همچنان ادامه یافت تا این قرص بلای جان 463 نفر (204 نفر زن/ 259 نفر مرد) نفر شود.

در تازه ترین آمار سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است، از میان چهار استان تهران، مازندران، لرستان و گیلان، مازندران و لرستان استانهایی هستند که بیشترین رشد مرگ را در مقایسه چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته داشته‌اند. به طوریکه در چهار ماه نخست سال گذشته در مازندران 5 و در لرستان 6 مرگ روی داده بود اما امسال و در همین بازه زمانی 17 نفر در مازندران و 19 نفر در لرستان بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند.

در گیلان هم که سال گذشته در چهار ماه نخست تنها 21 مرگ ثبت شده بود، امسال 33 نفر جان خود را از دست داده اند. تنها کاهش در استان تهران دیده می شود که در چهار ماه نخست سال گذشته 66 و امسال در همین زمان 47 نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

مردها بیشتر می میرند

از مجموع 116 نفری که در چهار ماه نخست امسال بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند، مردان 73 و زنان 43 نفر بوده اند. در استان تهران 31 مرد و 16 زن، در استان مازندران 7 مرد و 10 زن، در استان لرستان 9 مرد و 10 زن و در استان گیلان 26 نفر مرد و 7 زن در میان افراد فوت شده دیده می شود.

دکتر غلامعلی جعفری متخصص سم شناسی در این باره می گوید: «در مسمویت با قرصهای دیگر 99 درصد بیماران زنده می مانند اما در مسمومیت با قرص برنج 99 درصد بیماران جان خود را از دست می دهند. اگر بشود قرص برنج را از عطاریها جمع آوری کرد و در فروش آن نظارتهای لازم را داشت می توان آمار خودکشی با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.»

این متخصص با اشاره به راه های پیشگیری از مرگ با قرص برنج اضافه می کند: بهترین راه این است که فردی که با قرص برنج خودکشی کرده سریع به نزدیکترین بیمارستان منتقل شود. انتقال او به مطب و درمانگاه باعث وقت کشی خواهد شد. به فردی که قرص برنج خورده است به هیچ عنوان نباید مایعات داد زیرا ماهیت این قرص ایجاد گاز در معده است که این گاز به ریه ها راه یافته و در بین سلولها پخش می شود. خوردن آب این روند را تسریع می کند. البته اگر خانواده ها در خانه جوش شیرین و یا پرمنگنات پتاسیم دارند، دادن آن به فرد مسموم تنها راه پیش درمانی است.

کد خبر 179834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز