شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی صندوق‌های ارزی در آینده نزدیک خبر داد و در عین حال تأکید کرد که صندوق‌های جدید دیگری نیز با عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری با امکان تسویه سود به‌زودی تأسیس می‌شوند.

قاسم محسنی در گفت‌وگو با همشهری درباره راه‌اندازی صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری گفت: اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های ارزی آماده است و هرکس متقاضی راه‌اندازی این صندوق‌ها باشد، سازمان بورس مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد.وی در مورد مکانیسم صندوق‌های ارزی افزود:

در صندوق‌های ارزی مبلغی که قرار است به انجام یک سرمایه‌گذاری اختصاص یابد به صندوق تعلق می‌گیرد و مدیر صندوق آن را به دارایی‌های ارزی اختصاص می‌دهد و براساس آن اوراقی منتشر می‌شود که این اوراق می‌تواند اوراق ارزی یا گواهی ارزی باشد. به گفته وی، شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان‌ها و شرکت‌های تأمین سرمایه می‌توانند به‌عنوان مدیر، صندوق را مدیریت کنند و عموم مردم می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

او در پاسخ به این پرسش که از چه تاریخی فعالیت صندوق‌های ارزی آغاز می‌شود گفت:در حال حاضر چند متقاضی برای تأسیس صندوق‌های ارزی وجود دارد و مجوز تأسیس نیز صادر شده است، اما مؤسسین باید مبلغ اولیه را واریز و پذیره نویسی واحد‌های صندوق را آغاز کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاری انجام شده در صندوق‌های ارزی براساس چه ارز‌هایی انجام می‌شود گفت:همه ارز‌های معتبر مانند دلار،پوند،یورو،ین،فرانک سوئیس می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با امکان تسویه سود

معاون سازمان بورس در ادامه از طرح تأسیس صندوق‌های با امکان تقسیم سود خبر دادو گفت:صندوق‌های جدیدی با عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با امکان تسویه سود طراحی شده‌اند که پیشنهاد راه‌اندازی آنها به هیأت مدیره سازمان بورس ارسال شده و در این صندوق‌ها امکان تقسیم سود به‌وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد:این صندوق‌ها می‌توانند هم در دوره‌های سالانه و هم در دوره‌های کوتاه‌تر سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را بین سرمایه‌گذاران تقسیم کنند و می‌توانند مابه‌التفاوت ارزش روز سهام متعلق به صندوق را نسبت به ارزش مبنا به سهامداران پرداخت کنند.

محسنی درباره راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس و صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: پیش‌نویس صندوق‌های قابل معامله در بورس هم آماده شده و برای نظر نهایی باید به هیأت مدیره سازمان ارسال شود، صندوق‌‌های زمین و ساختمان هم اگر متقاضی داشته باشند مجوز‌های راه‌اندازی برای آنها صادر خواهد شد.

کد خبر 179855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز