شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: توزیع دور جدید حواله‌های ارز تحصیلی دانشجویان خارج از کشور آغاز شده اما بازهم برخی بانک‌ها از ارائه ارز خودداری می‌کنند.

ارز

توزیع پنج هزار معرفی‌نامه دریافت ارز تحصیلی در 12 شهر کشور انجام شد و سری جدید توزیع معرفی‌نامه‌ها نیز 27 مردادماه است.
مسئولان درباره ارز دانشجویی اظهارات متناقضی دارند و ارائه ارز دانشجویی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و زمزمه‌های حذف ارز دانشجویی به گوش می‌رسد؛ البته پیش از این نیز توزیع ارز دانشجویی با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

بانک‌ها؛ ارز نداریم

پدران و مادران برخی از دانشجویان که با در دست داشتن حواله ارزی برای دریافت ارز دانشجویی به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند موفق به این کار نشده‌اند. پدر یکی از دانشجویان خارج از کشور که با همراه داشتن حواله صادره از سوی وزارت علوم برای تهیه ارز به بانک مراجعه کرده به همشهری گفت: پیش از این با حواله از بانک پارسیان ارز دانشجویی تهیه می‌کردم که پس از مراجعه اعلام کردند ارز نداریم.

او با بیان اینکه به بانک‌های پاسارگاد، ملت و تجارت نیز مراجعه کرده، اظهار کرد: برخی از بانک‌ها گفتند ثبت‌نام می‌کنیم و درصورت اختصاص ارز دانشجویی، با شما تماس می‌گیریم. پدر این دانشجو به انتقاد از وضعیت کنونی در امر توزیع ارز دانشجویی پرداخت و گفت: فرزندم نیاز به پول دارد و از طرفی مهلت حواله ارزی سه ماهه است.

هدفمندی ارز دانشجویی

در همین حال یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس خواستار ضابطه‌مند شدن ارز دانشجویی شد. قاسم جعفری، درباره هدفمندکردن بورس دانشجویان خارج از کشور به فارس گفت: معتقدم اگر افراد برای رشته‌هایی که رشد و توسعه علمی کشور را درپی دارد، به خارج از کشور می‌روند و این رشته‌ها هم در داخل کشور نباشد و دانشجویان بورسیه سرمایه‌ای باشند که بازگردند، این بورس مفید است.

او با بیان اینکه حذف ارز دانشجویی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح نیست، اظهار داشت: اگر بحث این است که این ارز حساب‌شده و براساس ضابطه و هدفمند اختصاص یابد، امری مطلوب است اما اگر این رشته‌ها نیاز کشور باشد و ارز دانشجویی آن حذف شود، به نفع کشور نیست.

ارز دانشجویی قطع نشده

در همین حال بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد:‌ ارز دانشجویی قطع نشده است و به میزان کافی ارز در اختیار داریم.

ارز دانشجویی، غیرضروری

پیش از این، ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته بود که ارز دانشجویی جزو ارزهای غیرضروری است و باید حذف شود؛ همچنین حذف ارز دانشجویی منجر به جلوگیری از فرار مغزها می‌شود.

مقررات ارزی

براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، میزان حداکثر ارز پرداختی به دانشجویان، برای دانشجویان غیربورسیه 15هزار دلار است، فروش و انتقال ارز بابت شهریه دانشجویان آزاد خارج از کشور با ارائه درخواست متقاضی با تأیید وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و ارائه صورتحساب دانشگاه مربوطه به میزان مبلغ مندرج در آن و حداکثر تا سقف 15هزاردلار سالانه در وجه مؤسسه دانشگاه مربوطه با اعلام کتبی متقاضی مبنی بر صحت هزینه انتقال یافته به نرخ رسمی انجام می‌گیرد.

کد خبر 179875
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز