چند روز پس از اعلام سیاست ارزی جدید دولت و بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی بورس ارزی و یک روز پس از اعلام خبر افزایش نرخ رسمی ارز از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی، برخی اظهارنظرهای کارشناسی بر این نکته تأکید دارد که صرف افزایش نرخ مرجع‌، باعث تک‌نرخی‌شدن قیمت ارز نخواهد شد.

روز گذشته همشهری این سؤال را مطرح کرده بود که آیا سیاست جدید ارزی دولت و بانک مرکزی باعث تک نرخی شدن ارز خواهد شد یا قیمت در بازار آزاد بازهم از نرخ مورد نظر سیاستگذاران و تیم اقتصادی دولت فاصله خواهد گرفت؟دیروز معاون سابق ارزی بانک مرکزی و مدیرعامل یک بانک دولتی خصوصی شده به ارزیابی پیامدهای افزایش نرخ رسمی ارز و تأثیر راه‌اندازی احتمالی بورس ارزی پرداختند.
به گزارش فارس، معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت:

افزایش نرخ ارز مرجع فقط فاصله قیمتی بازار آزاد و نرخ مرجع را کاهش می‌دهد، اما قیمت ارز در بازار با این اقدام یکسان‌سازی نخواهد شد. سیدکمال سیدعلی اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون نرخ ارز مرجع پایین تعیین شده و نسبت به شرایط بازار منطقی نبوده است، می‌توان نرخ ارز مرجع را افزایش داد. او با بیان اینکه شرایط یکسان‌سازی ارز فراهم نیست ادامه داد: شرایط فعلی اقتصاد با چند سال گذشته تفاوت دارد و محدودیت‌ها در نقل و انتقالات و محدودیت منابع موانعی را برای تک‌نرخی‌کردن ارز ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: زمانی امکان تک‌نرخی‌کردن ارز وجود دارد که منابع و مصارف متعادل و در واقع منابع قابل حصول باشد و نقل و انتقالات بهتر صورت گیرد؛ باید برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه صورت گیرد تا در یک دوره شش‌ماهه بتوانیم ارز را تک‌نرخی کنیم.به گفته وی سیاستگذار ارز باید به سمت تک‌نرخی کردن ارز جهت‌گیری کند و از آن هدف دور نشود اما یک‌شبه ارز یکسان‌سازی نمی‌شود.

سیدعلی ادامه داد: اگر نرخ ارز به 1500تا 1600تومان برسد و نرخ بازار هم تعدیل شود، قیمت‌ها به یکدیگر نزدیک شده اما تک‌نرخی نشده است. معاون سابق ارزی بانک مرکزی افزود: با توجه به اینکه منابع نسبت به مصارف کمتر است، تک‌نرخی‌کردن ارز اولویت ندارد؛ در ابتدا باید نرخ تورم کنترل شود و پس از یک دوره شش تا هشت‌ماهه به سمت تک‌نرخی کردن ارز حرکت کنیم. سیدعلی درخصوص بورس ارز و تأثیر آن بر بازار، گفت:

باید شرایط متعادل‌تری فراهم شود تا تأثیر مثبتی بر بازار ارز داشته باشد؛ با توجه به اینکه ورود ارز به صرافی‌ها بیشتر وجود دارد امکان همکاری صرافی‌ها با بورس ضعیف است.او تأکید کرد: درصورتی که سپرده ارزی و گواهی آن از طریق بانک‌ها انجام شود مشکلی وجود نخواهد داشت؛ ضمن اینکه بعید به‌نظر می‌رسد صرافی‌ها از این طریق بخواهند ارز خود را بفروشند.

مخالفت مدافع چند‌نرخی‌‌شدن ارز

اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که این روزها درباره تمامی مسائل اقتصادی اظهارنظر می‌کند دیروز با تأکید براینکه به‌شدت با تک‌نرخی شدن ارز در شرایط فعلی مخالف هستیم، گفت: آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت‌های 2000و 3000تومان بخواهد ارز را تک‌نرخی کند؟ ارسلان فتحی‌پور که پیش از این هم طرحی ارائه کرده بود تا نرخ ارز به گفته تحلیلگران اقتصادی سه نرخی شود، در گفت‌وگو با مهر افزود: با گرانی ارز در شرایط فعلی، قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ در بازار چند برابر افزایش و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.

کد خبر 180186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز