سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سید محمود گلابدره‌ای پس از گذراندن یک دوره بیماری، یکشنبه شب در منزلش درگذشت.

سیدمحمود گلابدره ای

 گلابدره‌ای در ماه‌های گذشته در بیمارستان الغدیر تهران بستری شده بود و حال عمومی خوبی نداشت. او سرانجام در سن 73سالگی چشم از دنیا فرو بست. سیدمحمود قادری گلابدره‌ای در سال 1318در گلابدره شمیران متولد شد. بعد از تحصیلات متوسطه، برای تحصیل در رشته ادبیات به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران وارد شد اما تحصیلش را نیمه‌‌کاره رها کرد.

سپس در دانشگاه بین‌المللی لندن در رشته ادبیات انگلیسی درس خواند. او انس زیادی با جلال آل احمد داشت و در کارهایش از او تأثیر می‌گرفت. گلابدره‌ای با انتشار رمان «سگ کوره‌پز» در دهه‌ 1340نویسندگی را آغاز کرد. گلابدره‌ای در سال ۱۳۵۰ رمان «پر کاه» را نوشت و رمان «بادیه» را در سال ۱۳۵۶ به چاپ رساند. «لحظه‌های انقلاب»، «پرستوها»، «دال»، «صحرای سرد»، «حکومت نظامی»، «سنگ به مثقال»، «آقا جلال» و «سفر به حجله‌گاه عشق» از دیگر آثار او هستند. بعضی آثار او دستخوش اقتباس‌های سینمایی هم بوده‌اند.

عباس کیارستمی از روی کتاب بادیه گلابدره‌ای فیلمنامه‌ای اقتباسی نوشته و داریوش مهرجویی، از رمان دال وی فیلمنامه‌ای با نام «صحرای سرد »نوشته که موضوع آن در سوئد می‌گذرد و به زبان‌های خارجی مختلفی نیز برگردانده شده است. کتاب لحظه‌های انقلاب گلابدره‌ای، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی است که درباره انقلاب نوشته شده. گلابدره‌ای نگارش این کتاب را در اواخر سال 1359 به اتمام رساند که در آن حوادث و وقایع شهریور 57 تا بهمن 57 را به خوبی و با ذکر جزئیاتی مفید به تصویر می‌کشد. وقایع روزهای پایانی حکومت پهلوی در این کتاب با نثری داستانی، توصیف شده‌اند و محمود گلابدره‌ای مشاهدات خود از مبارزات مردمی را در قالب 38 روایت به تصویر کشیده است. گلابدره‌ای خود درباره این کتاب می‌گوید: من تا روز ۲۲ بهمن سال ۵۷ دوشادوش مردم در راه پیروزی انقلاب به رهبری امام(ره) می‌دویدم و در همان ایام رمان لحظه‌های انقلاب را نوشتم که حاصل تب و تاب همان روزها بود و در سال ۵۸ منتشر شد. بسیاری از نویسندگان و منتقدان آن روز درباره این رمان نقد و تحلیل نوشتند.

چندی پیش گلابدره‌ای رمانی با نام «گل گیلاسای گرزدره» را که برآمده از تجربه‌های این نویسنده از جنگ تحمیلی است، به ناشر سپرد. این کتاب داستان مردی است که به جنگ می‌رود و برایش اتفاق‌هایی رخ می‌دهد. این داستان در اهواز روایت می‌شود. قرار بود گل گیلاسای گرزدره از سوی انتشارات سوره‌ مهر منتشر شود. آخرین رمان گلابدره‌ای با عنوان «زن نویسنده و هاویه هوو» چند سال پیش از سوی نشر نو منتشر شده بود.

کد خبر 180213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز