همشهری‌آنلاین: یک مقام مسئول دولتی جزئیات بیشتری از تصمیم جدید ارزی دولت و ماموریت‌های تازه بانک مرکزی در این باره اعلام کرد و گفت: مقرر شد بانک مرکزی بسته جدید پولی ارائه کند.

مهر نوشت: این مقام مسئول دولتی گفت: در جلسه‌ای که هفته گذشته در بانک مرکزی و با حضور رئیس کل این بانک و وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت، کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طرحی به منظور تسهیل بازار ارز به تصویب رسید که با اجرای آن بازار به تعادل می‌رسد.

وی توضیح داد: در این جلسه که علاوه بر مقامات ارشد اقتصادی دولت، محمدرضا باهنر، رضا عبدالهی، مسعود میرکاظمی، ابوترابی فرد و مصباحی مقدم از مجلس شورای اسلامی و علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار حضور داشتند، پس از بحث و بررسی کارشناسانه طرح مزبور، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی، بورس، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا بر روند معاملات ارزی در بورس نظارت کنند.

این مقام مسئول دولتی تصریح کرد: قرار است دبیرخانه این کمیته در سازمان بورس و اوراق بهادار و با مسئولیت بانک مرکزی تشکیل شود. بر اساس طرح مزبور، بانک مرکزی موظف است در کنار صادرکنندگان غیرنفتی و سایر عرضه کنندگان ارز در بورس، نسبت به عرضه ارز در نرخ بازار بورس اقدام کند تا شکاف احتمالی بین میزان عرضه و تقاضا را پوشش دهد.

به گفته وی، این طرح، بانک مرکزی را موظف کرده است در اسرع وقت نسبت به ارائه بسته سیاست پولی متناسب با طرح یاد شده به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه های اقتصادی و سایر اقشار مرتبط اقدام کند.

پیش از این، سید شمس الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت از تصویب کلیات راه‌اندازی بورس ارز در جلسه ویژه چهارشنبه هفته گذشته در بانک مرکزی خبر داده و گفته بود: اگر مانع خاصی پیش نیاید، در ماه جاری معاملات گواهی ارزی در بورس راه می‌افتد.

همچنین محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با اعلام قطعی شدن تغییر نرخ ارز 1226 تومانی، از اعلام نرخ جدید ارز (تک نرخی) تا 10 روز آینده خبر داده و گفته بود: کمبود ارزی برای تک نرخی شدن ارز نداریم.

کد خبر 180303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز