همشهری آنلاین: ناسا چشمگیرترین تصاویر دریافتی از لحظه فرود کاوشگر «کنجکاوی» بر روی سطح مریخ و نماهایی از کوهستان درون دهانه مقصد آن را منتشر کرد

به گزارش ایسنا، دوربین HiRISE مدارگرد اکتشافی مریخ که برای مشاهده فرود کنجکاوی در جایگاه قرار گرفته بود، دو و نیم دقیقه سقوط آزاد کاوشگر 2.5 میلیارد دلاری ناسا از میان جو مریخ توسط بزرگ‌ترین چتر نجات جهان تصاویری را به تصویر کشیده است.

 

این فیلم با جدا شدن سپر حرارتی محافظتی مریخ‌نورد آغاز و با برخاست غبار در زمان فرود کنجکاوی توسط کابل درون دهانه گیل پایان یافته است.

این تصویر یک دقیقه پیش از فرود به سطح را نشان می‌دهد و کاوشگر کنجکاوی در این تصویر هنوز پوسته پشتی خود را که بخشی از فضاپیمای بزرگ‌تر حامل آن در سفر طولانی 566 میلیون کیلومتری به مریخ است نگه داشته است.

از دیگر تصاویر منتشر شده توسط این سازمان می‌توان به تصاویر سیاه و سفید دانه‌دار از شن‌های مریخی و کوهستان شارپ در غروب خورشید در این دهانه اشاره کرد.

کاوشگر کنجکاوی پس از سفری هشت ماه و نیمه صبح روز دوشنبه با موفقیت بر سطح سیاره مریخ فرود آمد. این کاوشگر با سرعت 21 هزار کیلومتر در ساعت با جو مریخ برخورد کرده و سپس به آرامی توسط جرثقیل آسمانی در دهانه بزرگ گیل وارد شد.

در پی این فرود، کنجکاوی اولین تصویر را از محل جدید خود به زمین ارسال کرده و همچنین در پیامی در سایت توئیتر، فرود موفق خود را مخابره کرد.

این موفقیت شادی و هیجان بسیاری در میان حاضران در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا برپا کرد. در این میان استیو اسکویرز، دانشمند سیاره‌ای دانشگاه کرنل نیز حضور داشت که ماموریت کاوشگر موفق قبلی در سال 2004 را رهبری کرده بود.

در این زمان اسکویرز یک نقش پشتیبان را اجرا کرده و با دیگر محققان به مشاهده فرود کاوشگر کنجکاوی نشست.

حقایق جالب در مورد مریخ

میانگین فاصله مریخ تا خورشید 227.8 میلیون کیلومتر است. با قطر 357 هزار کیلومتر،‌ سیاره سرخ اندازه‌ای حدود نصف زمین دارد.

آب‌وهوای مریخ بسیار سرد بوده و در حدود 65 - درجه سانتیگراد است. گرانش در این سیاره بسیار کم و در حدود 40 درصد زمین است. جو این سیاره نیز بسیار رقیق بوده و فشار آن یک درصد زمین است و به دلیل وجود 95 درصد دی‌اکسید کربن در آن، برای انسان مضر است.

مریخ از بزرگ‌ترین کوهستان منظومه شمسی موسوم به کوهستان المپ که یک آتشفشان خاموش است برخوردار است. رنگ قرمز این سیاره به دلیل وجود اکسید آهن است که سطح آنرا پوشانده است. یخ زیادی در قطب‌های مریخ وجود دارد که در صورت ذوب شدن آنها،‌ آب با عمق 11 متر تمام سطح سیاره را خواهد پوشاند.

از اهداف مهم مریخ‌نورد کنجکاوی در سیاره سرخ، بررسی امکان وجود حیات میکروبی در گذشته یا حال آن است.

محل فرود در نزدیکی استوای مریخ به این دلیل انتخاب شد که نشانه‌هایی از آب در مناطق مختلف آن شناسایی شده که یکی از ملزومات حیات محسوب می‌شود.

هدف کنجکاوی بررسی عناصر اولیه لازم برای حیات از جمله کربن، نیتروژن، فسفر، سولفور و اکسیژن بوده و به دنبال ریزموجودات فسیلی یا زنده در مریخ نخواهد بود.

کوهستان شارپ با ارتفاع پنج کیلومتر در مرکز دهانه گیل، مقصد نهایی کنجکاوی خواهد بود. اطلاعات ماهواره‌ای نشان داده که رسوبات موجود در دامنه این کوهستان احتمالا نمایشگر وجود آب هستند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز